وقتی پس از خوردن غذا، پشیمان و عصبی می‌شوید

دسته بندی : تناسب اندام
افرادی که به شکل غیر قابل کنترل، مقدار زیادی غذا را با ولع می‌خورند و پس از مصرف این حجم غذا احساس پشیمانی می‌کنند، دچار نوعی اختلال عصبی به نام پراشتهایی یا پرخوری عصبی هستند.
افرادی که به شکل غیر قابل کنترل، مقدار زیادی غذا را با ولع می‌خورند و پس از مصرف این حجم غذا احساس پشیمانی می‌کنند، دچار نوعی اختلال عصبی به نام پراشتهایی یا پرخوری عصبی هستند.

 

فائزه عسکری، با اشاره به اینکه استرس، اضطراب، عصبانیت و افسردگی از عوامل اصلی بروز اشتهای بیش از حد است به سلامت آنلاین گفت: استرس سبب ترشح هورمون هایی در بدن می شود که تمایل به غذا بخصوص شیرینی را افزایش می دهد و این زیاده روی در خوردن، باعث افزایش وزن و چربی بدنی می شود؛ چربی نیز خود سبب افزایش ترشح هورمون های استرس زا می شود و بر همین اساس یک روند معیوب شکل می گیرد.
او با اشاره به اینکه اغلب بیماران مبتلا به پرخوری عصبی، از ظاهر بدن خود راضی نیستند و خود را بیشتر از حد چاق می پندارند و به شدت از اضافه شدن وزن وحشت دارند بیان کرد: این افراد، وقتی علی رغم میلشان در دوره های زمانی متناوب، اشتهای بیش از حدی را تجربه می کنند، احساس پشیمانی کرده و از طریق راه های مختلف همچون استفراغ عمدی و استفاده از ملین ها، برای خروج این غذای اضافه از بدن اقدام می کنند. چنین روندی سبب بروز مشکلات و بیماری های فراوان در فرد می‌شود. برای مثال این افراد به علت استفراغ مکرر به ناراحتی و سوزش معده و آسیب و پوسیدگی شدید دندان ها مبتلا می شوند و با خروج غذا از بدن و کمبود ریز مغذی ها، دچار علایمی همچون ریزش شدید موها، شکنندگی ناخن ها، خشکی پوست، کاهش تمرکز و توان بدنی و... خواهند شد.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: شیوع این بیماری در بین زنان و به خصوص در سنین نوجوانی بیشتر است و مطالعات نشان داده افرادی که عزت نفس پائین تر و مشکلات خانوادگی دارند، از خطر بالاتری برای ابتلا به این بیماری برخوردار هستند. 

عسکری اظهار کرد: این بیماری یک اختلال روحی- روانی است که برای درمان نیاز به همکاری گروهی از پزشکان شامل پزشک، روانشناس و متخصص تغذیه دارد و به خوبی به درمان پاسخ می دهد.

این مطلب مفید بود؟ (1)(0)
نظرات (0)
14 اسفند 1395 - 12:18
بازدید ها: 873
وقتی پس از خوردن غذا، پشیمان و عصبی می‌شوید
51

نظرات شما

نظرتون در مورد پست وقتی پس از خوردن غذا، پشیمان و عصبی می‌شوید چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.