شکستگی استخوان ترقوه

شکستگی استخوان ترقوه

دسته بندی : آموزش

شکستگی استخوان ترقوه رایج بوده و حدود دو تا 10 درصد کلیه شکستگی های استخوان های بدن را شامل میشود . معمولا نیاز به درمان های پیچیده و سخت نبوده و با تجویز مسکن و استفاده از بانداژ به شکل 8  تحت درمان قرار می گیرد هر چند ممکن است در بعضی شرایط نیاز به جا اندازی به روش جراحی نیز باشد .

تعریف :
شکستگی استخوان ترقوه رایج بوده و حدود دو تا 10 درصد کلیه شکستگی های استخوان های بدن را شامل میشود . معمولا نیاز به درمان های پیچیده و سخت نبوده و با تجویز مسکن و استفاده از بانداژ به شکل 8 تحت درمان قرار می گیرد هر چند ممکن است در بعضی شرایط نیاز به جا اندازی به روش جراحی نیز باشد .
 
مکانیسم شکستگی :
شکستگی ممکن است در هر ناحیه ای از استخوان ترقوه اتفاق افتد . هر چند 69 تا 82 درصد از موارد شکستگی در ناحیه میانی و یا یک سوم خارجی استخوان اتفاق می افتد . علت این امر دارای دو دلیل می باشد : اول اینکه این قسمت ها نازک ترند و ثانیا توسط بافت های ماهیچه ای و لیگامنت ها احاطه نشده اند . بطور معمول شکستگی استخوان ترقوه به دلیل ضربات مستقیمی که بر روی شانه وارد می گردد ، ایجاد می شود . زمین خوردن و یا افتادن در حالتیکه بازو در حال کشیدگی است از دیگر موارد بروز شکستگی است . بروز این شکستگی در بین افراد بسیار جوان و یا بسیار پیر شایع تر است .
 
یافته های تصویربرداری :
هر چند گرفتن عکس ap بسیار مرسوم است ولی استفاده از دو منظره (view ) در تشخیص صحیح تر مورد نیاز است . بهتر است از تصویر سفالیک تیلت ( cephalic tilt) نیز استفاده شود .
 
تشخیص و درمان :
این شکستگی بیشتر در کودکان دیده میشود . درمان شکستگی استخوان ترقوه هنگامی که تنه دچار شکستگی شده باشد از طریق بی حرکت کردن و استفاده از اسلینگ یا بانداژ 8 انجام می گردد . نتیجه درمان با این روش بسیار خوب گزارش شده است . هر چند تعدادی از جراحان اعلام کرده اند که حدود 15 درصد از موارد شکستگی های استخوان ترقوه دچار عوارضی چون : جوش نخوردن ، درد در ناحیه شکستگی ، تحریک در ناحیه شبکه بازوئی و نیز بدفرمی قابل مشاهده در ناحیه پوست ( بیرون زدگی ناحیه استخوان جوش خورده ) بعد از درمان ، شده اند . در بعضی بیماران که جابجایی های کامل استخوان ترقوه به همراه تغییر زاویه قرار گیری طبیعی استخوان ، کوتاه شدن بیشتر از دو سانتیمتر یا شکستگی به صورت مرکب اتفاق افتاده باشد ، استفاده از روش جراحی و فیکس کردن با پیچ و پلاک و یا استفاده از میله های فیکس کننده داخلی استخوان ( medullary device ) ضروری بوده و نتیجه قابل قبول تری از نظر زیبایی و نیز افزایش شانس جوش خوردگی خواهد داشت . در افراد مسن استفاده از روش جراحی توصیه می گردد . در صورت بروز شکستگی ناپایدار در ناحیه انتهایی استخوان ترقوه ، استفاده از پیچ کوراکوکلاویکولار ضروری می باشد .
این مطلب مفید بود؟ (3)(0)
نظرات (2)
13 شهریور 1396 - 0:1
بازدید ها: 1150
شکستگی استخوان ترقوه
53

نظرات شما

نظرتون در مورد پست شکستگی استخوان ترقوه چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.
  1. نظرات جدید
  2. نظرات قدیمی
  • مهدی زارع : 13 شهریور 1396 - 21:26

    با سلام خدمت شما دکتر گرانقدر ، ضمن تشکر از زحمات و خدمات خوبتون . اگر مقدور است لطفا جهت مراقبت های بعداز عمل جراحی مچ دست نیز ، مطلالب بگذارید .

    دکتر مهرداد تنگستانی نژاد:13 شهریور 1396 - 22:3

    حتما

  • حسین مهدی زاده : 13 شهریور 1396 - 21:49

    سلام آقای دکتر
    ممنون از مطاب خوبتون
    من به تازگی مچ دستم شکسته و عمل کردم برای مراقبت بهتر باید چکار کنم . ممنون

    دکتر مهرداد تنگستانی نژاد:30 شهریور 1396 - 20:50

    با سلام
    نظر شما مشاهده شد
    در اسرع وقت مقاله ای در این باره در سایت بارگذاری خواهد شد
    با سلام مجدد
    مقاله گذاشته شد