شکستگی استخوان اسکافوئید

شکستگی استخوان اسکافوئید

دسته بندی : آموزش
با مطالعه این مقاله ، با تشخیص ، درمان و مراقبت های پرستاری در شکستگی استخوان اسکفوئید آشنا خواهید شد . در صورت داشتن هر گونه پرسش می توانید در قسمت مربوط به نظرات ، پرسش های خود را برای ما ارسال نمائید . این مقاله بنابر تقاضای یکی از مراجعه کنندگان در این سایت قرار داده شده است .
مقدمه :
 
مچ دست انسان از 8 استخوان کوچک تشکیل شده است که یکی از آنها استخوان اسکافویید یا ناوی است. از بین استخوان های مچ دست ، استخوان اسکافوئید یا ناوی ، شایع‌ترین استخوانی است که دچار شکستگی می شود . محل این استخوان، در محل اتصال مچ دست به ساعد و در قاعده شست دست است.
 
این شکستگی در جوان‌ها شایع است و در بچه ها و افراد مسن کمتر دیده می شود. مکانیسم ایجاد این شکستگی افتادن بر روی کف دست٬ حین زمین خوردن است.  شکستگی این استخوان معمولا بدون جابجایی است.
 

علائم شکستگی :

بیمار از درد مچ دست شاکی است و حرکات مچ دست  دچار محدودیت می شود .شکستگی استخوان ناوی در بسیاری اوقات از نظر مخفی مانده و تشخیص داده نمی‌شود. در بسیاری اوقات٬ درد مچ کم بوده و فرد  می‌تواند فعالیت های روزمره خود را با کمی درد ادامه دهد و درد را به حساب یک رگ به رگ شدن گذاشته و به پزشک مراجعه نمی‌کند. حتی در بسیاری اوقات٬ بعد از رادیوگرافی هم ممکن است تشخیص شکستگی داده نشود و به نظر برسد استخوان سالم است.

علت این وضعیت٬ شکل خاص این استخوان است که تشخیص شکستگی را مشکل می‌کند. همچنین در بسیاری اوقات شکستگی کاملا بدون جابجایی است و در عکس رادیوگرافی ساده دیده نمی‌شود. بنابراین هر بیماری که بدنبال ضربه دچار درد در مچ دست است و حرکات مچ دستش دردناک است باید رادیوگرافی مچ دست از زوایای مختلف تهیه شود.
در مواردی که پزشک مشکوک به وجود این شکستگی بوده ولی در رادیوگرافی نکته غیر طبیعی دیده نمی‌شود٬ دست بیمار از کف دست تا آرنج گچ گرفته می‌شود و پس از دو هفته گچ خارج شده و مجددا از ناحیه مچ دست عکس برداری می‌شود.
 

درمان  :

در درمان شکستگی استخوان اسکفوئید عواملی مانند نوع شکستگی، شدت جابجایی قطعات شکسته شده، ضایعات همراه، سن و شغل بیمار مهم است.

همانطور که گفته شد شکستگی استخوان اسکفوئید در غالب موارد بدون جابجایی است. در این حالت٬ درمان بصورت بی‌حرکت کردن مچ و شست بیمار با گچ خاصی به نام اسپایکای شست است.

این گچ٬ مفصل مچ دست و شست دست را بی‌حرکت می‌کند. پایین گچ تا کف دست ادامه می‌یابد تا حدی که بیمار بتواند به راحتی هر سه بند انگشتان خود ( بجز شست ) را کاملا حرکت داده و دست خود را مشت کند.

انگشت شست بجز بند آخر آن٬ در گچ بی‌حرکت می‌شود. این گچ در قسمت بالا ممکن است تا ناحیه آرنج یا تا بالای بازو ادامه یابد. دست به مدت 3-2 ماه ممکن است در گچ می‌ماند.

گاهی اوقات شکستگی استخوان اسکفوئید ٬  بعد از این مدت بطور کامل جوش نخورده و پزشک معالج مچ دست را مدت بیشتری بی‌حرکت می‌کند.

در مواردی که شکستگی استخوان ( اسکافوئید ) همراه با جابجایی باشد درمان آن بصورت جا اندازی و استفاده از پیچ برای بی‌حرکت کردن قطعات شکسته است.

 

درمان فیزیوتراپی :

درمان‌های فیزیوتراپی بعد از اینکه بی حرکتی مفصل به اتمام رسید، انجام می شود. هدف این درمان ها کاهش درد و تورم در مچ دست و انگشتان، افزایش تحرک و استقامت و بازگشت عملکرد طبیعی به مفصل است. این درمان ها شامل موارد زیر است:

-به کاربردن یخ، حمام متناوب با آب گرم و آب یخ برای درمان درد مچ دست و کاهش تورم که بر اثر جریان ضعیف خون در مفصل آسیب دیده  ایجاد می شود.

- استفاده از یک دستگاه الکتریکی بنام  tens

- درمان های دستی ( کشش های غیرفعال، انقباض و آزاد کردن مفصل ).

- آموزش صحیح انجام تمرینات کاربردی برای انجام فعالیت های روزمره مثل درآوردن تی شرت، شانه کردن موها و غیره.

- آموزش برنامه تمرینات خانگی به بیماران برای انجام این تمرینات در خانه برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بعدی.

بسیار مهم است که تمرینات فیزیوتراپی را تا جایی که امکان دارد بلافاصله بعد از بی تحرکی٬ جهت جلوگیری از سختی مچ دست و انگشتان و جلوگیری از ایجاد مشکلات بعدی آغاز کنید. فیزیوتراپی می‌تواند باعث بهبود و احیا مفصل در طول بی تحرکی شود.

 

مراقبتهای پرستاری :

- قسمت انتهای اندام از نظر تورم ، رنگ پوست ، پرشدگی مویرگهای بستر ناخن مشاهده و با دســت سالم مقایسه شود .

- چک عملکرد حسی عصب مدیان ( نام یکی از عصبهای دست می باشد ) با تحریک نوک انگشت سبابه بررسی شده و عملکرد حرکتی آن از طریق امتحان توانایی رساندن انگشت شست به انگشت کوچــک بررسی و ارزیابی کامل  گردد.

- در صورت اختلال در خونرسانی و عملکرد اعصاب، فورا به پزشک گزارش شود .

- حرکات فعالانه ی انگشتان و شانه بایستی بلافاصله شروع شود .

- در مواقع بیداری حداقل 10 بار در ساعت ا نگشتان دست باز و بسته شوند .

- ورزش های شانه و آرنج به خصوص ورزش های مربوط به دامنه ی حرکتی فعالانه انجام شوند .

- زمان لازم برای جوش خوردن حدود 6 هفته می باشد .

این مطلب مفید بود؟ (6)(0)
نظرات (0)
14 شهریور 1396 - 8:31
بازدید ها: 1424
شکستگی استخوان اسکافوئید
56

نظرات شما

نظرتون در مورد پست شکستگی استخوان اسکافوئید چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.