پر کردگی دندان یا ترمیم دندان

مراقبت های پس از انجام اعمال دندانپزشكی ترمیمی و زیبایی


ترمیم های آمالگام و كامپوزیت ( مستقیم)

مراجعه کننده محترم، برای آنکه دوره بعد از درمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی نمایید، خواهشمند است این مطلب را به دقت مطالعه نموده، از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.

1. ترمیم های آمالگام مدت زمانی نیاز دارند تا كاملاً سخت و محكم شوند. بنابراین تا 2 ساعت پس از ترمیم چیزی خورده نشود و تا بعد از حداقل 8 ساعت از سمت دیگر دهان غذا جویده شود. این زمان به شما اجازه می دهد به ترمیم جدید عادت كنید. ممكن است پس از چسباندن ترمیم حساسیت با غذاهای سرد و گرم و یا جویدن در دندان اتفاق بیفتدكه این امر طبیعی بوده و در مدت كوتاهی برطرف می‌شود.
2. جهت مراجعه برای پولیش و صاف كردن زبری‌ها حداقل باید 24 ساعت از ترمیم گذشته باشد.
3. ترمیم های كامپوزیت ( همرنگ) بلافاصله به حداكثر استحكام خود می رسند بنابراین پس از برطرف شدن بی حسی می‌توانند در جویدن شركت كنند.

4. چنانچه پس از رفع بی‌حسی برروی ترمیم احساس بلندی و ضربه هنگام جویدن وجود داشته باشد بایستی از فشار آوردن بر روی آن اجتناب كرده و جهت اصلاح آن به دندانپزشك مراجعه نمود. در غیر اینصورت این امر می تواند موجب شكستن ترمیم، التهاب بافت اطراف دندان گردد.

5. مقاومت سرامیك دندانی در مقابل نیروهای ضربه به اندازه بافت طبیعی دندان نیست بنابراین بایستی درخوردن غذا های سفت و محكم با آنها احتیاط نمود.

6. در صورت شكستن یا پریدگی سرامیك های دندانی بایستی جهت ترمیم و یا تعویض آنها به دندانپزشك مراجعه نمود چرا كه این نواحی سبب تجمع رسوبات و مواد غذایی در دهان می شوند و احتمال بروز پوسیدگی مجددو التهاب را بیشتر می كند .

7. در صورت لق شدن روكشها بایستی هر چه سریعتر جهت درمان آنها اقدام كرد چرا كه تاخیر در این امر می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.
8. بیشتر بیماران پس از انجام اعمال ترمیمی درد قابل توجهی ندارند اما درد پس از درمان ممكن است در اثر باز بودن دهان حین درمان،‌تزریق بی حسی و عملیات درمانی ایجاد شود كه با مسكن های معمولی برطرف می گردد این درد ممكن است تا چند روز ادامه داشته باشد.
9. حساس بود دندانها به مایعات و غذاهای گرم و سرد تا یك ماه اول طبیعی بوده و چنانچه در این مدت از شدت آن كاسته نشد بایستی جهت بررسی به كلینیك مراجعه شود.
10. دندانهای ترمیم شده مقاومت و استحكام كمتری نسبت به دندانهای طبیعی دارند بنابراین خوردن غذاهای سفت و شكننده نظیر یخ،‌ ته دیگ،‌آب نبات،‌پسته و ... با آن خصوصاً در ترمیم‌های بزرگ مجاز نمی باشد. زیرا باعث شكستن ترمیم یا دیوارهای باقیمانده دندان می شود.
11. دندانهای ترمیم شده می توانند مجددا پوسیده شوند بنابراین رعایت بهداشت (2 بار مسواك و یكبار نخ دندان در شبانه روز) الزامیست. مراجعه به دندانپزشك هر 6 ماه یكبار جهت بررسی ترمیم ها پیشنهاد می شود.

12. رعایت بهداشت اطراف ترمیم های غیر مستقیم نظیر روكش، بریج بسیار مهم بوده و بایستی علاوه بر اطراف بریج،‌زیر آن هم توسط وسایل مخصوص از قبیل سوپر فلاس و پروگزابرش تمیز گردد. عدم رعایت بهداشت می تواند سبب پوسیدگی دندان زیرین و التهاب بافت اطراف ترمیم شده و در نهایت منجر به كشیدن دندان گردد.

13. ترمیم های كامپوزیت ( همرنگ) احتمال تغییر رنگ در طول زمان را دارند لذا محدود كردن مصرف مواد رنگی و اسیدی نظیر چای،‌ قهوه، نوشابه،‌ سركه،‌ سس گوجه فرنگی،‌شاتوت و ... و نیز رعایت اصول بهداشتی می تواند این تغییر رنگ را كمتر كرده و به تعویق بیاندازد.

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
29 فروردین 1394 - ساعت : 23:2
بازدید ها: 1064

نظرات شما

نظرتون در مورد پست پر کردگی دندان یا ترمیم دندان چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.