سفید کردن دندان یا بلچینگ

مراقبت های لازم، پس از سفید كردن دندانها( بلیچینگ)


مراجعه کننده محترم، برای آنکه دوره بعد از درمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی نمایید، خواهشمند است این مطلب را به دقت مطالعه نموده، از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


1. سفید كردن دندانها به روش اصولی و درست هیچگونه ضرری برای دندانها نخواهد داشت اما بعد از بلیچینگ احتمال حساسیت دندانها وجود دارد كه پس از چند روز بهبود می یابد.
2. استفاده از خمیر دندانهای ضد حساسیت و اجتناب از خوردن غذاهای اسیدی و سرد پیشنهاد می شود.
3. تا 24 ساعت پس از سفید كردن دندانها از این موارد پرهیز شود:
كشیدن سیگار،خوردن چای،‌ قهوه،‌ نوشابه، ‌سس قرمز و سایر سس های رنگی،‌رب گوجه فرنگی، شكلات و هر گونه مواد رنگی دیگر.
4. سفید كردن دندانها دائمی نبوده و دوام آن كاملاً بستگی به رعایت بهداشت و رژیم غذایی فرد دارد.بنابراین رعایت دقیق اصول بهداشتی و محدود كردن استفاده از مواد رنگی نظیر چای، قهوه، نوشابه و ..و نیز پرهیز از كشیدن سیگار می توانداثر بلیچینگ را بیشتر و طولانی تر ‌كند.

سفید كردن دندانها در منزل

1. پس از تشخیص پزشك مبنی بر این كه مواد رنگی دندانهایتان را می توان با این روش از بین برد، ‌از فك شما قالبی تهیه می شود و درلابراتوار یك قاشقك tray یا قالب پلاستیكی نرم و شفاف ساخته می شود این قالب در دهان شما امتحان شده و سپس به همراه ژل بلیچینگ به شما داده می شود.

2. غلظت ماده سفید كننده موجود در ژل معمولاً 10-20 درصد بوده و به علت اثر سوزانندگی آن بر روی لثه بایستی در مصرف آن بسیار دقت كرد.

3. طول دوره درمان بطور متوسط 2 هفته می باشد كه بایستی 4-6 ساعت در هر شبانه روز از قالب بلیچینگ استفاده شود.

4. چنانچه مشكل حساسیت دندانی وجود نداشته باشد می توان دو مرتبه در شبانه روز از آن استفاده كرد این امر سرعت سفید كردن دندانها و همچنین احتمال حساسیت دندانها را افزایش می دهد.

5. قالب را می توان بسته به انتخاب بیمار در طول شب یا روز استفاده نمود.
6. پس از مسواك زدن و استفاده از نخ دندان، به مقدارلازم ( یك قطره كوچك) از ژل بلیچینگ را در وسط سطحی از قالب كه در مجاورت سطح دندان مورد نظر قرار می گیرد بگذارید و آنرا دخل دهان قرار دهید.
7. چنانچه ماده بلیچینگ اضافی از لبه های قالب بروی لثه جریان پیدا كرد آنرا با یك دستمال تمیز كنید. این امر می تواند ناشی از مقدار زیاد ژل و یا محل نادرست قرار دادن ژل ( چنانچه ژل را خیلی نزدیك به لبه لثه ای قرار داده باشید) باشد.
8. قالب بایستی حداقل 4-6 ساعت در دهان باقی بماند.

9. ممكن است پس از چند روز استفاده از ماده بلیچینگ حساسیت در دندانها ایجاد شود كه امری كاملاً طبیعی است اگر این حساسیت ادامه یافت و شدیدتر شد، بمدت 1-2 روز استفاده از ماده سفید كننده را قطع كرده و چنانچه ژل ضد حساسیت در اختیار شما قرار داده شده است به همان روشی كه ژل بلیچینگ استفاده می شود آنرا داخل قالب قرارداده و بمدت 2 ساعت در دهان نگه دارید.

10. یك هفته پس از درمان، جهت ویزیت و بررسی به دندانپزشك مراجعه كنید.

11. در طول دوره درمان از مصرف مواد رنگی و اسیدی مانند چای، قهوه،‌ نوشابه،‌ مركبات و رب گوجه فرنگی و كشیدن سیگار اجتناب كنید. و در صورت استفاده از مواد رنگی بلافاصله دهان را با آب بشویید

12. جهت درآوردن قالب لبه آنرا از ناحیه دندانهای خلفی گرفته و آنرا درآورید. سپس با مسواك نرم و آب سرد آنرا شسته و داخل محفظه مخصوص و یا كیسه فریزر و ترجیحاً داخل یخچال نگه دارید.ژل بلیچینگ نیز بهتر است داخل یخچال نگهداری شود.

13. پس از درآوردن قالب، دندانها را با مسواك بشویید.

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
29 فروردین 1394 - ساعت : 23:4
بازدید ها: 679

نظرات شما

نظرتون در مورد پست سفید کردن دندان یا بلچینگ چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.