بارداری

مراقبت های دندانپزشكی در دوران بارداری

بارداری و دندانپزشكی

اگرچه اغلب خانمها در مورد اثرات فیزیكی ناشی از تغییر هورمونها در دوران بارداری مطالب زیادی می شنوند، معمولا از تاثیر این تغییرات بر سلامت دهان و دندان غافلند. با وجود آنكه یك بهداشت دهانی خوب، هم برای سلامتی مادر و هم جنین ضروری است، درصد كمی از زنان در دوران بارداری به دندانپزشك مراجعه می كنند. حاملگی و بارداری به صورت مستقیم بر ضعف دندانها، برداشت كلسیم و ایجاد پوسیدگی تاثیر ندارد، بلكه به صورت غیرمستقیم و با تغییر شرایط محیط( تغییر عادات غذایی، تغییر در رعایت بهداشت دهان و دندان و ...)بر وضع دهان تاثیر می گذارد. در حقیقت، مراقبت های دندانپزشكی در طول دوران بارداری نه تنها امن و موثر است، بلكه برای جلوگیری از اثرات مخرب بیماری‌های دهان ضروری است.

ملاحظات قبل از بارداری

برخی از حاملگی ها به صورت برنامه ریزی نشده اتفاق می افتد. بنابراین تمام خانم های متاهل در سن باروری لازم است نكاتی را مد نظر قرار دهند. درمانهای سخت و پیچیده دندانپزشكی در دوران حاملگی، حتی اگر خطرناك نباشد ممكن است مشكل و دشوار باشد؛ هم برای مادر و هم برای دندانپزشك. ازطرفی اگرچه انجام رادیوگرافی در زنان حامله با رعایت ملاحظاتی قابل انجام است، اما این كار مطلوب و مورد قبول مادران نمی باشد. همچنین تجویز داروها در زنان حامله با محدودیت و با اجازه پزشك متخصص زنان صورت می گیرد. بروز موارد اورژانس كه قبل از حاملگی قابل پیشگیری بوده است باعث درد، رنج ، اضطراب و ناراحتی می گردد لذا بهترین راه، پیشگیری و درمان قبل از زمان حاملگی است.

بیماری های دهان و دندان خصوصیتی دارند كه در بسیاری از موارد به صورت خاموش و بدون علامت پیشرفت می كنند. به همین علت زمانی شخص متوجه بیماری می شود كه بیماری گسترش یافته و نیاز به درمانهای متوسط یا حتی پیشرفته دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد خانمی كه هیچ احساس نامطلوب و شكایتی از دندانها و محیط دهان خود ندارد، در طول دوره حاملگی دچار ناراحتی حاد و اورژانس دندانپزشكی شود. لذا مواكداً توصیه می شود تمام خانم هایی كه در سن باروری هستند هر شش ماه یك بار جهت معاینات دوره ای منظم و در صورت لزوم گرفتن رادیوگرافی های تشخیصی مراجعه نمایند. بدیهی است این كار ضمن كاهش نگرانی باعث می شود در طول دوره حاملگی نیاز به خدمات دندانپزشكی به حداقل كاهش یابد.
  

 


رایج ترین مشكلات دندانپزشكی زنان در طول دوره بارداری چیست؟

عدم توجه به دندانهای پوسیده و وجود جرم های دندانی قبل و در طول دوره حاملگی باعث گرفتاری زنان در طول دوره بارداری می شود. دندانهای پوسیده ممكن است با پیشرفت در دوره حاملگی باعث درد، آبسه حاد و یا شكستگی شوند كه لازم است به صورت اورژانس كنترل و درمان شوند. به علاوه یك تومور خوش خیم در زمان حاملگی در دهان زنان حامله رشد می كند كه عامل اصلی آن جرم های دندانی و تحریك مداوم لثه و مخاط به وسیله آن است


گزارش ها حاكی از این است كه شایع ترین بیماری دهان و دندان در زنان حامله التهاب لثه یا gingivitis است كه به علت تغییرات هورمونی ایجاد میشود تغییرات هورمونی به صورت غیر مستقیم بر سلامت لثه تاثیر می گذارند تغییر نوع و دفعات تغذیه وجود حالت تهوع و همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به دلیل تغییر در شرایط زندگی ( كار ، استراحت ، خواب و خوراك )‌ باعث تجمع میكروبها در سطح دندانها شده و بیماری را ایجاد می نماید .
 

 


 رابطه بیماری پریودنتال با زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن

بر اساس مطالعات انجام شده، مادرانی كه به بیماری های پیشرفته لثه مبتلا هستند، بیش از سایر مادران در معرض به دنیا آوردن كودكان با وزن كم می‌باشند. در حقیقت نقش پریودنتیت در ایجاد زایمان زودرس بیشتر از مصرف دخانیات یا الكل در طی بارداری بود. نوزادان به دنیا آمده با وزن کم آنهایی هستند که هنگام تولد وزن کمتر از 2500 گرم دارند و احتمالا 40 برابر بیشتر از نوزادان متولد شده با وزن طبیعی در دوره نوزادی فوت مینمایند.
حدود 7% همه نوزادان با وزن کمتر از 2500گرم متولد می شوند ولی دو سوم مرگ ومیر نوزادی در این دسته رخ می دهد.

 

 روش درمان التهاب لثه دوران بارداری چیست؟
بهترین و مناسب ترین كار پیشگیری است و اولین گام در این راه دادن آگاهی های لازم و كافی به خانم ها می باشد. لازم است علاوه بر آموزش راههای عملی پیشگیری مثل استفاده از مسواك، خمیر دندان، نخ دندان و واترجت آنان را از عوارض ابتلا به بیماری های لثه آگاه ساخت. در وهله بعد در صورتی كه بیماری التهاب لثه حادث شده باشد لازم است فرد برای تشخیص قطعی و درمان به دندانپزشك مراجعه نماید برداشتن جرم ها از سطوح دندانها و پاكسازی طوق دندانها از هر گونه پلاك به وسیله دندانپزشك در كلینیك دندانپزشكی انجام میشود. انجام این كار معمولا به بی حسی نیاز ندارد و خطری برای مادر و جنین ندارد. در موارد خاص ممكن است انجام این كار ساده نیز با مشورت پزشك متخصص زنان و زایمان انجام شود .

    

 

 

تاثیر رادیوگرافی های دندانی بر سلامت جنین
از آنجا که در رادیوگرافی های دندانی، اشعه به ناحیه سر و گردن می تابد، میزان اشعه رسیده به جنین درمقایسه با اشعه طبیعی موجود در محیط اطراف آنقدر اندک است که که مادر می تواند رادیوگرافی های دندانی مورد نیاز را تهیه نماید. هیچ اطلاعاتی دال بر ایجاد عوارض در جنین در اثر تهیه رادیوگرافی دندان از مادر وجود ندارد. حتی اگر از مادر سری كامل رادیوگرافی از تك تك دندان‌ها تهیه شود و حتی اگر مادر پیش‌بند سربی نپوشیده باشد، میزان اشعه x رسیده به جنین قابل ملاحظه نمی‌باشد.

اما به دلیل آنكه تیروئید مادر در محدوده رادیاسیون قرار دارد، ممكن است نپوشاندن تیروئید سبب تولد نوزاد با وزن كمتر شود.بنابراین، پوشاندن تیروئید مادر باردار با یقه سربی در حین تهیه رادیوگرافی داخل دهانی ضروری است. پس به خاطر داشته باشید كه در صورت بارداری، حتما مسئولین رادیولوژی را مطلع نمایید تا اقدامات حفاظتی لازم را انجام دهند. در عین حال،راهنماهای تجویز رادیوگرافی های دهان ودندان، كلیه افراد اعم از باردار و غیرباردار و یا كودكان و بزرگسالان، همه را به طور یكسان در بر می گیرند و تنها برانجام اقدامات حفاظتی سختگیرانه تر برای كودكان و مادران باردار تاكید می نمایند.

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
29 فروردین 1394 - ساعت : 22:45
بازدید ها: 1103

نظرات شما

نظرتون در مورد پست بارداری چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.