کبد چرب

کبد چرب

دسته بندی : دسته بندي نشده

بیماری کبد چرب بیماری سلولهای کبد انسان است که اخیرا به علت افزایش میزان چاقی در دنیا افزایش یافته است. بیماری کبد چرب شامل طیفی از بیماری خفیف کبدی به صورت تجمع چربی در سلولهای کبدی است که در سیر خود ممکن است در گروهی از بیماران التهاب سلول کبدی ایجاد شده و در صورت عدم تشخیص زودرس و درمان مناسب، با تخریب سلول کبدی به بیماری مزمن و غیر قابل برگشت به نام سیروز منتهی شود.

 

این بیماری دو نوع دارد:

بیماری کبد چرب غیرالکلی و بیماری کبد چرب الکلی.

نوع غیرالکلی آن معمولا قابل پیشگیری است و با چاقی، دیابت نوع 2 و رژیم غذایی مرتبط است و نوع الکلی آن نیز با نوشیدن مقدار زیاد الکل ارتباط دارد. درمان کبد چرب غیر الکلی و الکلی رسیدن به وزن ایده آل از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش است.

بیماری کبد چرب در مراحل اولیه اغلب با تغییر در سبک زندگی قابل درمان است. اگر آسیب به کبد بیش از توانایی کبد برای ترمیم باشد در صورت عدم درمان، بیماری کبد چرب می‌تواند به سیروز تبدیل شود که در نهایت می‌تواند منجر به نارسایی شدید کبدی شده و پیوند کبد ضروری شود. علائم بیماری: در اکثر موارد، بیماری بدون علامت است و با مشاهده بالا بودن آنزیمهای کبدی در آزمایش خون که به منظور بررسیهای دوره ای سلامت انجام میشود و یا در سونوگرافی شکم که به علل دیگر انجام میشود، به صورت اتفاقی کشف میگردد. اگر چه بعضی از بیماران به ندرت از درد مبهم قسمت بالا و راست شکم و یا احساس خستگی زودرس شکایت دارند. درمانهای غیردارویی: انجام مطالعات متعدد بر روی بالغین نشان دهنده اثر تغذیه و ورزش در روند بیماری بوده است .

در بین درمانهای کنونی کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل موثرترین درمان بیماری کبد چرب میباشد. کاهش وزن سریع به خصوص پس از جراحیهای انجام شده به منظور درمان چاقی سبب تشدید بیماری کبد چرب میشود.

۱. از چربی‌های مفید استفاده کنید: *اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی، روغن ماهی، روغن‌های گیاهی، آجیل (به ویژه گردو)، دانه‌های کتان و روغن بذر کتان و گیاهان برگ‌دار وجود دارد. *چربی‌های اشباع‌نشده در منابع گیاهی مانند زیتون، آجیل و آووکادو

۲. استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها و مکمل‌های مفید برای سلامت کبد: قهوه چای سبز سیر خام میوه‌ها به‌ویژه انواع توت‌ها سبزیجات ویتامین e که در تخمه آفتابگردان، بادام و در روغن‌های مایع گیاهی با چربی‌های اشباع‌نشده، مانند روغن زیتون یا کانولا وجود دارد

۳. ویتامین‌ها و مواد معدنی را فراموش نکنید توجه داشته باشید که یک راه درمان کبد چرب این است که در رژیم غذایی خود ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر وجود داشته باشد: ویتامین d :  سطح پایین این ویتامین می‌تواند به شدید شدن بیماری کبد چرب کمک کند. بدن انسان در هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب، ویتامین d می‌سازد.

پتاسیم : سطح پایین پتاسیم در بدن ممکن است با بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط باشد. ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین منابع خوبی برای پتاسیم هستند. همچنین در سبزیجات از جمله کلم بروکلی، نخودفرنگی و سیب‌زمینی شیرین و میوه‌هایی مانند موز، کیوی و زردآلو نیز پتاسیم وجود دارد.

غذاهای لبنی نیز مانند شیر و ماست سرشار از پتاسیم هستند. توجه داشته باشید که گزینه‌های کم‌چرب لبنیات را انتخاب کنید.

بتائین این ماده ممکن است از کبد شما در برابر رسوبات چربی محافظت کند اما نتایج تحقیقات در مورد اثربخشی آن متفاوت است. بتائین را می‌توانید در جوانه گندم و میگو پیدا کنید.

۴. وزن خود را کاهش دهید حتی کاهش تنها 5٪ از وزن بدن می‌تواند باعث کاهش چربی در کبد شود. اگر بین 7 تا 10 درصد از وزن بدن خود را کم کنید باعث کاهش التهاب و آسیب به سلول‌های کبدی بدن خود خواهید شد. حتی ممکن است مقداری از آسیبی که بدنتان دیده است را درمان کنید. به یاد داشته باشید که آهسته وزن کم کنید زیرا کاهش سریع وزن ممکن است اوضاع را بدتر کند.

۵. برای داشتن کبد سالم، ورزش کنید یکی از راه‌های درمان کبد چرب، ورزش کردن است. ورزش هوازی می‌تواند میزان چربی در کبد شما را کاهش دهد. یک تمرین سنگین نیز ممکن است التهاب کبد را کاهش دهد. ورزش مقاومتی یا قدرتی، مانند وزنه‌برداری نیز می‌توانند بیماری کبد چرب را بهبود ببخشند. حداقل 5 روز در هفته به مدت 30 تا 60 دقیقه یا بیشتر تمرینات هوازی سطح متوسط انجام دهید و تمرینات قدرتی متوسط تا سطح بالا را 3 روز در هفته انجام دهید.

۶.برای درمان بیماری کبد چرب از چه غذاهایی باید اجتناب کنید؟ برای درمان اساسی کبد چرب، از مصرف چربی‌های اشباع‌شده که منجر به رسوبات چربی بیشتر در کبد می‌شوند، خودداری کنید. این غذاها شامل موارد زیر هستند: طیور، به جز گوشت سفید بدون چربی لبنیات پرچرب گوشت قرمز مواد غذایی پخته‌شده و غذاهای سرخ‌شده با روغن پالم یا نارگیل مواد قندی مانند آب‌نبات، نوشابه و سایر مواد غذایی همراه با قندهای افزودنی از جمله شربت ذرت با فروکتوز بالا.

دکتر زینب قلعه تکی زاده 

کلینیک فوق تخصصی آریاشهر

این مطلب مفید بود؟ (6)(0)
نظرات (0)
7 خرداد 1401 - 1:40
بازدید ها: 15740
کبد چرب
56

نظرات شما

نظرتون در مورد پست کبد چرب چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.