درمان و کنترل افکار مزاحم

دسته بندی : روانپزشکي
کنترل افکار مزاحم
 
همه افرادی که دچار مشکل اضطراب هستند، باید به طریقی سعی کنند تا با افکار ناخواسته و حتی آزاردهنده خود کنار بیایند. افکار مهاجم و ناخوانده، افکاری ترسناک هستند از اتفاقاتی که ممکن است برای خودتان یا کسانی که برای شما مهم هستند، بیتفد. به نظر می رسد این افکار از جایی خارج از کنترل شما می آیند و محتوای آنها به ظاهر غریب و تهدید آمیز است.
تفکر اضطراب آمیز
برای بعضی افراد افکار مهاجم بخشی از وحشت و اضطراب شدید است. در این موارد، به نظر می رسد که این افکار در نتیجه آن اضطراب ایجاد شده اند و ترس بیشتری به اضطرابی که فرد تجربه می کند اضافه کرده و باعث حفظ آن اضطراب می شوند. بعنوان مثال، ممکن است وسط یک اضطراب فکر کنید، «اگر دچار حمله قلبی شوم، چه می شود؟» در این موقعیت شما در حالت تغییریافته هوشیاری هستید که به آن تفکر اضطراب آمیز گفته می شود و احساستان می گوید که آن اتفاق قرار است بیفتد.
 
افکار مهاجم وسواسی
اما یک نوع دیگر از افکار مهاجم و ناخوانده هم وجود دارد که به آن افکار مهاجم وسواسی می گوییم. این افکار به نظر از ناکجایی سرچشمه گرفته و با ایجاد ناراحتی پیش می آیند و اضطرابی بی اندازه ایجاد می کنند. محتوای افکار مهاجم وسواسی معمولاً متمرکز بر تصاویر جنسی یا خشن هستند. اینها نمونه هایی از افکار مهاجم وسواسی هستند: کشتن یک نفر، شکنجه یک حیوان، کتک زدن یک بچه، بیرون افتادن یک نفر یا خودتان از پنجره، انداختن خودتان روی ریل قطار وقتی قطار در حال نزدیک شدن است، تجاوز به یک زن، آزار یک بچه، درآوردن لباس هایتان در یک مکان عمومی. البته این لیست کامل نیست اما تقریباً با فضای این افکار آشنایتان می کند.
 
درمان وسواس فکری
 
افرادیکه دچار افکار مهاجم وسواسی هستند می ترسند که مرتکب کارهایی شوند که در ذهنشان تصویر کرده اند. ممکن است تجسم کنند که به کسی آسیب می رسانند یا مرتکب یک نوع خشونت جنسی می شوند. افکار مهاجم وسواسی می توانند بسیار روشن و واضح باشند و خیلی ها را خجالت زده کرده یا بترسانند.
 
باورهای نادرست زیادی درمورد این افکار وجود دارد. متداول ترین آنها این است که داشتن افکار جنسی یا خشونت آمیز به این معنی است که می خواهید آن کارها را انجام دهید. این درست نیست. شما نمی خواهید مرتکب کارهایی شوید که تصویر آن را در ذهنتان دیده اید. درواقع، دقیقاً برعکس آن حقیقت دارد. افرادیکه دچار افکار مهاجم وسواسی هستند افرادی بسیار آرام و ملایم هستند.
 
مشکل اینجاست که این افکار بسیار تهدیدآمیز به نظر می رسند. دلیل آن این است که این فکرها بر شما غلبه کرده و به نظر می رسد که احتمال وقوع آنها بسیار بالا است. و حتی اگر احتمال وقوع آنها پایین باشد، ممکن است فکر کنید که نتیجه کشتن یک نفر یا پرت کردن کودکی از پنجره آنقدر وحشتناک و شدید است که آن فکر حس تهدیدآمیز و خطرناک برایتان دارد.
 
درمان اختلال حواس
 
راه حل خلاص شدن از افکار مهاجم وسواسی:
محتوای افکار شما به حساب نمی آید. کاملاً نامربوط است. افکار شما هیچ تاثیری بر کارهایی که انجام می دهید ندارد. یک فکر – حتی یک فکر بسیار ترسناک – انگیزه نیست. شما هیچوقت براساس افکار مهاجم وسواسی که دارید دست به عمل نخواهید زد. مشکل شما کنترل انگیزش نیست. شما دچار اختلال اضطراب هستید.
 
ضمانت می خواهید؟ باید بگوییم که هیچ ضمانتی وجود ندارد. وقتی می گوییم که هیچکس تابحال براساس افکار مهاجم وسواسی خود رفتار نکرده است، ممکن است بگویید، «خوب، همیشه یک دفعه اولی وجود دارد.» همه ما می دانیم که چیزهای خاصی در زندگی هست که احتمال وقوع آنها بسیار پایین است و می توانیم با فکر اینکه این اتفاقات هیچوقت نخواهند افتاد،زندگی مان را ادامه دهیم.
 
بعنوان مثال، احتمال خیلی کمی وجود دارد که یک سنگ آسمانی از آسمان بیفتد و وقتی مشغول خواندن این مقاله هستید، روی سر شما بیفتد. البته ما نمی توانیم ضمانتی بدهیم که این اتفاق نمی افتد اما احتمال آن آنقدر پایین است که می توانید خیلی راحت آن را نادیده بگیرید. همین استدلال را می توانید برای افکار مهاجم وسواسی خود داشته باشید.
 
یه این خاطر این تضمین ها را می خواهید که نسبت به آن تصاویر حساس شده اید. این فکر کردن اضطراب آمیز ایجاد می کند – حالت تغییریافته واقعیت که باعث می شود افکار بسیار قریب الوقوع به نظر برسند. تنها راه کنار آمدن با این افکار کم کردن حساسیتتان نسبت به آنهاست.
 
یادتان باشد که محتوای افکار شما نامربوط است و برای کنار آمدن با آنها باید رویکردی متناقض داشته باشید. اگر بخواهید به هر ترتیبی درگیر افکارتان شوید – مثلاً استدلال آوردن برای آنها، بیرون کردن آنها از ذهنتان، تغییر رفتارتان برای دور ماندن از آن تهدیدها – همه این رویکردها فقط آنها را قوی تر و مهاجم تر خواهد کرد. در این مورد هم مثل سایر موارد اضطراب باید رفتاری برعکس داشته باشید.
 
درمان افکار مزاحم
 
چند قدم برای کنار آمدن با افکار مهاجم و ناخوانده:
  • به این افکار برچسب «افکار مهاجم وسواسی» بزنید
  • به خودتان یادآور شوید که این افکار به صورت خودکار عمل می کنند و می توانید خیلی راحت نادیده شان بگیرید
  • آن افکار را پذیرفته و بگذارید وارد ذهنتان شوند. سعی نکنید آنها را بیرون کنید
  • نفس های عمیق بکشید تا اضطرابتان کم شود
  • به کاری که مشغول آن بودید ادامه دهید
 
کارهایی که نباید بکنید :
  • به هر طریقی درگیر این افکار نشوید
  • سعی کنید این افکار را از ذهنتان بیرون کنید
  • سعی کنید به دنبال معنای این افکار باشید
  • خودتان را قانع کنید که هیچ وقت آن کارها را انجام نخواهید داد
  • رفتارتان را باید طوری تغییر دهید که از احتمال وقوع آن افکار دور باشد
 
افکار مزاحم
 
کارهایی که باید بکنید:
  • سطح اضطرابتان را تشخیص داده و مراقب بالا و پایین رفتن آن باشید
  • سعی کنید بدون پنهان کردن آن افکار، آنها را در ذهنتان نگه دارید (خودشان به خودی خود از ذهنتان بیرون خواهند رفت)
  • روی کنترل اضطرابتان در آن لحظه تمرکز کنید. تنفس عمیق می تواند کمکتان کند
شاید اجرای این روش ها سخت باشد اما اگر سعی کنید فقط چند هفته آن را انجام دهید، احتمال زیادی وجود دارد که شدت و تکرار این افکار مهاجم وسواسی در ذهنتان کمتر شود.
 
منبع : alamto.com
این مطلب مفید بود؟ (1)(0)
نظرات (1)
8 بهمن 1394 - 18:47
بازدید ها: 4733
درمان و کنترل افکار مزاحم
51

نظرات شما

نظرتون در مورد پست درمان و کنترل افکار مزاحم چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.
  1. نظرات جدید
  2. نظرات قدیمی
  • مریم : 11 مرداد 1395 - 15:46

    سلام 35سال دارم سالهاس درگیروسواس فکریم باکوچکترین مشکلی ازپادرمیام راهنماییم کنیدلطفا