لاغری و چربی سوزی با چای زنجبیل و لیمو

لاغری و چربی سوزی با چای زنجبیل و لیمو

دسته بندی : دمنوش ها

تاکنون تحقیقات زیادی روی خواص گیاهان دارویی انجام شده و دانشمندان به نتایج جالبی در زمینه خواص خارق العاده بسیاری از این گیاهان برای لاغری و کاهش وزن دست یافته اند.

در ادامه با دکتریاب همراه شوید تا از آثار چای زنجبیل بر روی چربی ها آشنا شویم.

 

زنجبیل و دارچین از گیاهان دارویی بسیار پرخاصیت و لاغر کننده هستند که از دیرباز و به صورت گسترده به عنوان مکمل غذایی، ادویه و چای مورد استفاده قرار گرفته اند. تحقیقات نشان می دهد زنجبیل می تواند از چاقی و بیماری های مزمن جلوگیری کرده و برای افرادی که به دنبال روش های گیاهی لاغری و کاهش وزن هستند عالی می باشد.

 

خواص زنجبیل برای کاهش وزن و لاغری

خواص لاغری زنجبیل از نظر علمی

مطالعات نشان داده مصرف زنجبیل با سوزاندن چربی ها، هضم کربوهیدرات و ترشح انسولین به بهبود سندرم متابولیک کمک می کند، سندرم متابولیک با اختلالاتی همچون چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی رابطه مستقیم دارد.

محققان طی آزمایشاتی که روی موش ها انجام دادند به این نتیجه رسیدند که زنجبیل برای کاهش وزن، رفع التهاب، کاهش کلسترول و قند خون موش ها مفید بوده و به درمان کبد چرب کمک می کند.

اگرچه تحقیقات کمی در این زمینه روی انسان ها انجام شده اما نتایج بررسی های محدود حاکی از آن است که مصرف زنجبیل در انسان ها نیز با کالری سوزی، چربی سوزی و کاهش اشتها به کاهش وزن اضافی منجر خواهد شد.

متاسفانه محققان تاکنون به نتیجه قطعی درباره بهترین دوز مصرف روزانه زنجبیل و شیوه مصرف آن (خام، دمنوش یا قرص و کپسول) برای کاهش وزن نرسیده اند اما اعتقاد دارند مصرف زنجبیل به طور کلی و به چند دلیل برای کاهش وزن مفید است:

 

1. زنجبیل و کاهش اشتها

یکی از علل چاقی، اشتهای زیاد سیری ناپذیر در هر وعده غذایی است.

مطالعه ای که در سال 2012 در دانشگاه کلمبیا انجام شد نشان داده است افرادی که همراه صبحانه خود 2 گرم پودر زنجبیل خشک مصرف می کنند 3 ساعت دیرتر از سایرین گرسنه می شوند. بنابراین توصیه می شود هر صبح 2 گرم پودر زنجبیل به 1 فنجان آب گرم افزوده و میل کنید.

از سوی دیگر زنجبیل روی هورمون های نوراپی نفرین و دوپامین تاثیر می گذارد، این دو هورمون باعث فعال شدن بخشی از سیستم عصبی می شوند که مسئول کاهش اشتها می باشد.

 

2. زنجبیل و کاهش جذب چربی

هنگام مصرف چربی، لیپیدهای اضافی در سلول های چربی ذخیره شده و به مرور به چاقی و اضافه وزن منجر می شود. مطالعه انجام شده در سال 2011 نشان می دهد مصرف زنجبیل به همراه برخی دیگر از ادویه جات باعث افزایش فعالیت غده پانکراس و تولید بیشتر نمک های صفراوی می شود، این دو عامل در کاهش جذب چربی در بدن هنگام مصرف غذا به ویژه غذاهای پر چرب مفید هستند.

 

3. زنجبیل و هضم بهتر

زنجبیل خشک سرشار از فیبر است، فیبر برای هضم بهتر و تخلیه سریع تر معده و روده مفید بوده و به سم زدایی روده و دفع ضایعات بدن کمک می کند، این دو عامل تاثیر مطلوبی در کاهش وزن دارد.

جالب است بدانید از قرن ها پیش زنجبیل به عنوان کمک هضم در طب سنتی آئورودا استفاده می شده است.

 


متخصص تغذیه در تهران


 

4. زنجبیل و افزایش سوخت و ساز

متابولیسم فرایند پیچیده ای است که طی آن کالری و مواد غذایی بدن مورد استفاده قرار گرفته و هرچه میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن بیشتر باشد کالری بیشتری طی عمل هضم می سوزد که تاثیر عالی در لاغری دارد.

 

5. زنجبیل و چربی سوزی

زنجبیل اثر ترموژنیک دارد به این معنا که درجه حرارت بدن را افزایش داده و با بالا بردن سوخت و ساز و متابولیسم بدن به کالری سوزی و چربی سوزی کمک می کند.

طبق گفته مجله بین المللی چاقی مصرف غذاهایی که اثر ترموژنیک دارند برای کاهش وزن عالی هستند.

 

6. زنجبیل و کاهش وزن ناشی از التهاب

نتایج تحقیقات نشان می دهد زنجبیل عامل ضد التهابی قوی است و بخصوص برای درمان چاقی در بیماران دیابتی نوع 2 بسیار مفید است زیرا التهاب ناشی از چاقی و مقاومت نسبت به انسولین از شایع ترین عوارض دیابت نوع 2 هستند و زنجبیل با کاهش التهاب به لاغری این افراد کمک می کند.

 

7. زنجبیل و کاهش چربی های شکمی

زنجبیل توانایی مهار سنتر کورتیزول در بدن دارد، کورتیزول یا هورمون استرس تاثیر نامطلوبی در افزایش چربی های شکمی و افزایش وزن دارد.

 

8. زنجبیل و انرژی زایی

چای زنجبیل با افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی به تولید انرژی در بدن کمک کرده و همین امر انگیزه کافی برای انجام تمرینات منظم ورزشی و سوزاندن کالری در فرد را فراهم می کند.

 

9. زنجبیل تنها کافی نیست

اگرچه مصرف منظم زنجبیل تاثیر عالی در لاغری دارد اما نیاز است فرد در طول دوره مصرف زنجبیل، از رژیم غذایی سالم پیروی کرده و حداقل 5 روز در هفته و روزانه به مدت 30 دقیقه ورزش کند تا با افزایش سوخت و ساز بدن در مدت زمان کوتاه تری به وزن ایده آل برسد.

 


لیست بهترین پزشکان فوق تخصص گوارش


 

دستور تهیه انواع دمنوش های لاغری زنجبیل

1. طرز تهیه چای پودر زنجبیل خشک برای لاغری

1 قاشق چایخوری پودر زنجبیل خشک را به 250 میلی لیتر آب داغ (دمای 80 درجه) اضافه کرده و بگذارید 10 دقیقه بماند تا خوب دم بکشد؛ در صورت تمایل مقداری عسل یا زردچوبه به آن افزوده و گرم بنوشید.

 

2. طرز تهیه چای زنجبیل تازه برای لاغری

2 قطعه ریشه زنجبیل تازه را پوست گرفته و رنده کنید و به 250 میلی لیتر آب در حال جوش اضافه کنید، بعد از 1 دقیقه از روی حرارت برداشته، بگذارید 15 دقیقه بماند تا خوب دم بکشد و سپس مقداری عسل برای خوش طعم شدن به آن اضافه کنید.

نکته: برای افزایش خاصیت چربی سوزی چای زنجبیل توصیه می شود چای را به همراه یکی از مواد زیر مصرف کنید:

نان سفید بدون قند، بادام ها، لیمو، فلفل هندی، سیر، میوه های تازه، توت ها، آووکادو و عسل

توجه: بهترین زمان مصرف چای زنجبیل برای لاغری، نوشیدن 250 میلی لیتر چای گرم 15 دقیقه قبل از هر وعده غذایی می باشد.

 

3. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و دارچین

1/4 قاشق چایخوری پودر دارچین را به 1 فنجان آب اضافه کرده و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد مخلوط را از صافی رد کرده روی حرارت بگذارید تا بجوشد، سپس یک تکه کوچک زنجبیل خشک به آن افزوده و بعد از 2 دقیقه جوشیدن از روی حرارت بردارید و بعد از صاف کردن بنوشید.

 

4. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و نعناع

یک تکه کوچک زنجبیل را به همراه 4 یا 5 برگ نعناع تازه به 1 فنجان آب جوش اضافه کرده و بگذارید 2 یا 3 دقیقه بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته و بعد از 2 دقیقه آن را صاف کرده و بنوشید. این چای علاوه بر کاهش وزن برای رفع استرس نیز مفید است.

 


آدرس و تلفن بهترین پزشکان متخصص تغذیه


 

5. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و لیمو

آب دو عدد لیمو را با یک تکه زنجبیل خرد شده مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید، حرارت را کم کرده سپس 1 لیتر آب و پوست لیمو را به آن اضافه کنید. بعد از چند دقیقه آن را از روی شعله برداشته و بعد از خنک شدن و قبل از غذا میل کنید.

 

6. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و عسل

یک تکه کوچک زنجبیل خرد شده را به 1 لیوان آب جوش اضافه کرده و بگذارید 1 دقیقه بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته و از صافی عبور دهید، 1 قاشق چایخوری عسل به دمنوش اضافه کنید و بنوشید.

عسل علاوه بر شیرین کردن دمنوش، به دلیل خواص ضد باکتری از عفونت جلوگیری و معده را تسکین می دهد و برای کاهش وزن نیز مفید می باشد.

 

سایر روش های مصرف زنجبیل تازه برای لاغری

  • مصرف برش نازک زنجبیل تازه (قبل از غذا)
  • ترکیب 1 قطعه زنجبیل رنده شده، 1 فنجان آب لیمو و مقداری نمک (قبل از غذا)
  • چای لیمو و زنجبیل
  • دمنوش چای سبز و زنجبیل
  • استفاده از زنجبیل تازه در آشپزی

هشدار: از مصرف بیش از حد زنجبیل در طول روز خودداری کنید، دوز مناسب برای مصرف روزانه حدود 1 تا 2 سانتی متر ریشه زنجبیل در هر 5 تا 6 ساعت می باشد.

 

منبع : سایت کوکا

این مطلب مفید بود؟ (7)(0)
نظرات (0)
20 بهمن 1397 - 13:14
بازدید ها: 1291
لاغری و چربی سوزی با چای زنجبیل و لیمو
57

نظرات شما

نظرتون در مورد پست لاغری و چربی سوزی با چای زنجبیل و لیمو چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.