پیشگیری از کاهش توده عضلانی با افزایش سن (سارکوپنیا)

دسته بندی : بيماري ها
با افزایش سن، بدن افراد دچار تغییراتی از جمله کاهش حجم و توده عضلانی یا «سارکوپنیا» می‌شود که با انجام ورزش‌های مقاومتی و اصلاح برنامه غذایی می‌توان تا حدود زیادی از تحلیل عضلات ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری کرد.
به گفته یک کارشناس ارشد تغذیه، با افزایش سن، بدن افراد دچار تغییراتی از جمله کاهش حجم و توده عضلانی یا «سارکوپنیا» می‌شود که با انجام ورزش‌های مقاومتی و اصلاح برنامه غذایی می‌توان تا حدود زیادی از تحلیل عضلات ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری کرد.

 

فائزه عسکری، با اشاره به اینکه به طور طبیعی، بعد از ۳۰ سالگی و با افزایش سن، هر ساله بخشی از عضلات بدن تحلیل می‌رود و در نتیجه، توده عضلانی کاهش و غالبا درصد چربی بدن افزایش می یابد، در گفت‌وگو با سلامت آنلاین اظهار کردد: اگر برای کاهش سرعت و میزان این روند تخریبی، هیچ کاری انجام ندهیم، به جایی خواهیم رسید که بخش زیادی از عضلات بدنمان را از دست خواهیم داد و نهایتاً دچار مشکلات جدی در حرکت و انجام کارهای روزمره خود خواهیم شد.

وی افزود: احتمال صدمه دیدن بدن همچون ازدیاد احتمال زمین خوردن و شکستن استخوان ها نیز به میزان زیادی در این مواقع افزایش می یابد. واضح است که برای کاهش میزان و شدت این تحلیل عضلانی، نمی توان جلوی افزایش سن را گرفت، اما می توان نکاتی را رعایت کرد تا از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود.

عسکری، با بیان اینکه سطح فعالیت بدنی در کشور ما، در همه گروه های سنی پایین است و حتی افرادی که بیان می کنند فعالیت خوبی دارند، تنها به پیاده روی می پردازند گفت: باید توجه داشته باشیم که پیاده روی و سایر ورزش های هوازی، به تنهایی برای مقابله با این مشکل کارساز نیستند و در کنار آن باید به انجام ورزش های مقاومتی و استفاده از دمبل و وزنه، به منظور عضله سازی در بدن و تقویت ماهیچه‌ها بپردازیم. علاوه بر این باید از رژیم غذایی متعادلی پیروی کنیم تا سرعت کاهش توده عضلانی کمتر شود.

او اظهار کرد: مصرف کافی پروتئین و ویتامین دی برای کمک به ساخت عضلات، پس از ۳۰ سالگی اهمیت ویژه ای دارد و همچنین افراد سیگاری هم باید بدانند که سیگار یکی از عوامل افزایش تحلیل عضلات به شمار می‌رود و بنابراین افراد سیگاری بیشتر با احتمال ابتلا به سارکوپنیا روبرو هستند و بیشتر باید به این موضوع توجه نشان دهند.

این مطلب مفید بود؟ (1)(0)
نظرات (0)
14 اسفند 1395 - 12:14
بازدید ها: 697
پیشگیری از کاهش توده عضلانی با افزایش سن (سارکوپنیا)
51
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست پیشگیری از کاهش توده عضلانی با افزایش سن (سارکوپنیا) چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.