آنچه باید در مورد پرخوری عصبی بدانید!

دسته بندی : دسته بندي نشده
ًاساسا پرخوری عصبی نوعی اختلال در غذا خوردن میباشد که با دوره های مکرر پر خوری و سپس اقدامات متنوع ( ایجاد استفراغ ساختگی، اسهال و …) جهت جبران آن دنبال میگردد. در واقع هدف بیماران حفظ وزن موجود یا حتی کاهش آن میباشد ولی گاهی توانایی کنترل اشتها خود را از دست میدهند. این پرخوری ها سبب حالت وحشت زدگی در فرد میشود سپس موجب اقدامات جبرانی برای اجتناب از افزایش وزن مورد هراس بیمار میگردد.
 
پیش از توضیح علل و درمان پراشتهایی (پرخوری) عصبی به تعریف مختصری ادر مورد بیماریی پرداخته میشود. اساسا پرخوری عصبی نوعی اختلال در غذا خوردن میباشد که با دوره های مکرر پر خوری و سپس اقدامات متنوع ( ایجاد استفراغ ساختگی، اسهال و …) جهت جبران آن دنبال میگردد. در واقع هدف بیماران حفظ وزن موجود یا حتی کاهش آن میباشد ولی گاهی توانایی کنترل اشتها خود را از دست میدهند. این پرخوری ها سبب حالت وحشت زدگی در فرد میشود سپس موجب اقدامات جبرانی برای اجتناب از افزایش وزن مورد هراس بیمار میگردد.
مطالعات صورت گرفته نشان میدهند حدود۲-۴% زن های جوان به آن مبتلا میباشند پس شیوع آن کم نیست! به طور کلی ۱% جامعه به آن ابتلا دارند و احتمال بروز آن در خانم ها بیشتر است.
در مورد علل احتمالی آن میبایست به برخی علل هورمونی و به اصطلاح نوروترانسمتری اشاره کرد که بدنبال مصرف برخی داروها بهبودی حاصل میشود. اما از سویی دیگر نقش علل اجتماعی را در ایجاد این بیماریی نمیتوان نادیده گرفت به طور مثال تحقیقات نشان داده است در خانواده این بیماران میزان صمیمیت کمتر است و مشکلات خانوادگی در این افراد مشهودتر میباشد. اما علت احتمالی دیگر وجود برخی مشکلات روانشناختی در فرد میباشد که نیاز به بررسی دقیق دارد.
به طور کلی درمان این افراد به صورت سرپایی و با کمک درمان ترکیبی ( دارودرمانی و رواندرمانی) صورت میگرد. با توجه به اینکه اغلب این بیماران همکاری خوبی با درمانگر دارند احتمال پاسخ مناسب به درمان بسیار 
زیاد است.
 
این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (2)
29 دی 1395 - 21:21
بازدید ها: 520

نظرات شما

نظرتون در مورد پست آنچه باید در مورد پرخوری عصبی بدانید! چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.
  1. نظرات جدید
  2. نظرات قدیمی
  • مريم : 30 دی 1395 - 0:5

    سلام آقاى دكتر
    لطفا در مورد بى اشتهایی عصبى هم مطلب بنویسید.
    سپاس از صبر و حوصله تان

  • مريم : 30 دی 1395 - 0:8

    سلام آقاى دكتر
    لطفا در مورد بى اشتهایی عصبى هم مطلب بنویسید.
    سپاس از صبر و حوصله تان

    دکتر سعید انصاری:29 فروردین 1396 - 21:59

    سلام
    حتما