ترس از اجتماع چیست؟!

دسته بندی : دسته بندي نشده
برای تشخیص این اختلال نیاز به مصاحبه و معاینه دقیق توسط روانپزشک است و صرف وجود اضطراب در جمع نمیتوان به آن “اختلال هراس اجتماعی” گفت.

اضطراب حالتی است که پیامدهای زیادی دارد: معمولا شناخت فرد و احساسات فرد را تحت تاثیر قرار میدهد. اما وجه افتراق آن از ترس چیست؟! ترس پاسخ متناسبی به یک تهدید شناخته شده است (مثلا ترس از زلزله یا حمله حیوان و …) در صورتی که اضطراب پاسخ به تهدیدی است که ناشناخته و مبهم است (یعنی فرد دلیل خاصی را برای احساس استرس و نگرانیش ذکر نمیکند یا اگر هم بیان کند دلیل قانع کننده ای نیست!). اضطراب شامل احساس وحشتی است که با علایم جسمی همچون: تپش قلب، تنگی نفس، احساس مرگ قریب الوقوع و … همراه است.

یکی از انواع اختلالات اضطرابی “هراس اجتماعی” است. در واقع اضطراب یا هراس اجتماعی یک ترس غیر منطقی از وضعیت های اجتماعی است (نظیر صحبت کردن در جمع،غذا خوردن در جمع، استفاده از توالت های عمومی و …). معمولا این اختلال در اوایل نوجوانی شروع میشود اما ممکن است در کودکی هم شروع شود. از هر ۷ نفر یکنفر به این اختلال مبتلا است و مرد و زن شانس ابتلای یکسانی دارند.

برای تشخیص این اختلال نیاز به مصاحبه و معاینه دقیق توسط روانپزشک است و صرف وجود اضطراب در جمع نمیتوان به آن “اختلال هراس اجتماعی” گفت.

از جمله معیارهایی که برای تشخیص این اختلال ضروری است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ترس بارز و پایدار در یک یا چند وضعیت اجتماعی که در آن موقعیت ها، شخص با افراد نا آشنا روبرو شده و احتمالا در معرض مشاهده دیگران قرار میگیرد. در این حالت فرد میرسد عملی انجام دهد که موجب تمسخر یا شرمندگی وی گردد.

۲- موقعیت فوق که به آن اشاره شد تقریبا همیشه سبب بروز اضطراب شود.

۳- فرد میداند که ترس وی مفرط و غیر معقول است.

۴- فرد از مواجهه با چنین موقعیت هایی خودداری میکند.

۵- این اضطراب یا ترس از روبرو شدن از موقعیت اضطراب آور موجب مشکلاتی در زندگی اجتماعی، شغلی، تحصیلی و … میگردد.

باید به یاد داشته باشیم عللی دیگری همچون مشکلات جسمانی ( پرکاری تیرویید، اختلالات هورمونی و …) میتوانند سبب بروز استرس و اضطراب شوند که پزشک معالج تان در تشخیص آنها به شما کمک خواهند کرد.

 
این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
15 خرداد 1396 - 23:11
بازدید ها: 773

نظرات شما

نظرتون در مورد پست ترس از اجتماع چيست؟! چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.