رواندرمانی چیست؟

دسته بندی : دسته بندي نشده
چه روش‌هایی برای درمان اختلالات روانی وجود دارد؟
 


بعد از تشخیص بیماری و علت‌های آن، نوبت به مداخلات درمانی می‌رسد که ممکن است درمان‌های زیست‌شناختی یا روان‌شناختی باشد. جایگاه روان‌درمانی و دارودرمانی در اختلالات مختلف و نیز با توجه به شرایط بیمار و خواست و انتخاب او متفاوت است.

برای برخی از بیماری‌ها (مانند اختلال دوقطبی یا روان‌پریشی‌ها)، روش درمانی اصلی، تجویز داروهاست؛ با این حال روان‌درمانی‌ها در کمک به بیمار برای شناخت بهتر بیماری و روش‌های درمانش، پذیرش بهتر درمان و مصرف داروها و نیز بازگشت به عملکرد اجتماعی و خانوادگی فرد، نقش دارند.

در برخی از اختلالات هم دارو و هم روان‌درمانی، درمان اصلی محسوب می‌شوند. مثلا برای درمان افسردگی یا وسواس می‌توان از روان‌درمانی یا دارودرمانی به‌تنهایی استفاده کرد اما حتی در این حالت‌ها هم اولویت با یکی از این روش‌هاست. مثلا در افسردگی یا وسواس شدید، ممکن است روان‌درمانی به‌تنهایی درمان مناسبی نباشد و درمان دارویی یا ترکیب دارو و روان‌درمانی لازم باشد.

نتایج تحقیقات نشان داده‌اند در این موارد اغلب تجویز دارو و روان‌درمانی با هم، تاثیری بیش از هر یک از درمان‌های دارویی یا روان‌درمانی به‌تنهایی دارند. مثلا ممکن است درمان ارجح برای زن بارداری که دچار وسواس خفیف یا متوسط است، روان‌درمانی به‌تنهایی باشد تا جنین در حد امکان در معرض عوارض دارویی قرار نگیرد. می‌توان به اختلالات شخصیت هم اشاره کرد.
 
http://www.asriran.com/fa/news/284890/
چه کسی روان‌درمانی انجام می‌دهد؟

بعد از اینکه برنامه‌ درمانی (با مشارکت فرد مبتلا و پزشکش) مشخص شد، مداخلات درمانی انجام خواهد شد. «روان‌پزشکان» برای درمان دارویی و روان‌درمانی اختلالات روانی آموزش دیده‌اند. علاوه بر روان‌پزشکان، «روان‌شناسان بالینی» هم گروه دیگری از متخصصان سلامت روان هستند که در مورد درمان‌های روان‌شناختی این اختلالات آموزش می‌بینند.
این مطلب مفید بود؟ (4)(0)
نظرات (2)
22 اسفند 1393 - ساعت : 0:0
بازدید ها: 3251
رواندرمانی چیست؟
54

نظرات شما

نظرتون در مورد پست رواندرمانی چیست؟ چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.
  1. نظرات جدید
  2. نظرات قدیمی
  • احمد : 23 اسفند 1393 - ساعت : 13:4

    سلام آقای دکتر
    من کلا یک سری اخلاق هایی دارم که باعث آزار دیگران میشه وخودم هم به شدت از این اخلاق بدم میاد ولی هرچی سعی میکنم موفق به ترکش نمیشم اصلا مثل این میمونه که تو خونمه !!! خیلی سریع عصبی میشم و وقتی هم که عصبی میشم کنترلم رو کلا از دست میدم و احساس میکنم کس دیگه ای داره منو هدایت میکنه، تو اون شرایط متوجه هستم که عصبی شدم و نباید ادامه بدم ولی هرچی سعی میکنم اصلا جواب نمیده و همون طور که گفتم مثل اینکه یکی دیگه کنترلم رو دست گرفته !! دلیل عصابانیت ها هم کاملا چرت هستن بعد از اینکه آروم شدم مثلا بعد از 10 دقیقه دوباره اعصاب میریزه بهم که چرا برای یک موضوع بی خود من اونقدر عصبی شدم....
    کلاً درگیرم :)
    لطفا میشه راهنماییم کنید تا از شر این عصابانیت بی خود دور بشم ...
    با کمال تشکر

    دکتر بهزاد تریوه:20 فروردین 1394 - ساعت : 23:58

    با سلام
    برای تشخیص کامل باید معاینه وضعیت روانشناختی داشته باشین.
    این عصبانیت ها ممکنه دلیلی داشته باشه که الان اصلا منشاء مشخصی ندارند.
    بهتره به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنید.

  • سجاد : 1 آذر 1395 - 15:1

    سلام اقای دکتر
    من یه چن سالیه ک دچار حملات پانیک شدم ولی با داروی ایمی پرامین حدودا کنترل شده ولی یه چند روزیه حملات ب سورت خفیف شروع شده وافکار منفی این ک دباره حاد بشه همش ازارم میده خواستم ببینم پانیک درمان قطعی داره