ماموگرافی سه بعدی  ( با دقت تشخیصی بالا)

ماموگرافی سه بعدی ( با دقت تشخیصی بالا)

دسته بندی : دسته بندي نشده

علت انجام ماموگرافی سه بعدی  

از ماموگرافی ۳ بعدی به عنوان آزمایش غربالگری سرطان در افرادی که علائم و نشانه‌هایی از سرطان پستان را ندارند و بررسی مشکلات پستانی مانند توده مشکوک یا ضخیم شدن لایه‌ها استفاده می‌شود.

در غربالگری سرطان پستان، از هر دو دسته از تصاویر ماموگرافی سه بعدی و تصاویر استاندارد ماموگرافی ۲ بعدی استفاده می‌شود؛ زیرا هر دو دسته از این تصاویر می‌توانند ناهنجاری‌های خاص پستان را نشان دهند.

ترکیب یک ماموگرافی سه بعدی با یک ماموگرافی استاندارد می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • کاهش نیاز به تصویربرداری‌های لازم برای پیگیری بیماری. هنگامی که پزشک در تصاویر استاندارد ماموگرافی ناهنجاری‌های را تشخیص دهد، ممکن است تصویربرداری‌های بیشتر را درخواست کند. این پروسه برای بیمار استرس زاست و از نطر زمان و هزینه صرف شده نیز اقتصادی نیست. ترکیب ماموگرافی سه بعدی با ماموگرافی استاندارد نیاز به انجام عکس برداری‌های بیشتر را کاهش می‌دهد.
  • سرطان‌های بیشتری را نسبت به یک ماموگرافی معمولی تشخیص می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند که ترکیب توموسنتز ماموگرافی با ماموگرافی استاندارد می‌تواند در بین هر ۱۰۰۰ زن غربال شده، یک مورد سرطان پستان را بیشتر تشخیص دهد..
  • سرطان پستان در بافت متراکم پستانی بهتر تشخیص داده می‌شود. ماموگرافی سه بعدی سرطان پستان را در افرادی که بافت پستانی متراکم‌تری دارند، بهتر تشخیص می‌دهد؛ زیرا این تصاویر سه بعدی به پزشکان اجازه می‌دهد تا فراتر از منطقه با چگالی بالا را مشاهده کنند.
  • بافت پستان از غدد شیر، مجاری شیر، بافت بافت متراکم پستانی و بافت چربی تشکیل شده است. سینه‌های سفت‌تر بافت همبند بیشتر و چربی کمتری دارند. در ماموگرافی ساده، هر دو بافت متراکم پستانی و سرطانی به یک شکل دیده می‌شوند در نتیجه ممکن است تشخیص سرطان سینه در پستان‌های متراکم‌تر دشوارتر باشد.

 

آمادگی برای انجام ماموگرافی ۳ بعدی

آمادگی‌های لازم برای انجام توموسنتز دیجیتال عبارتند از:

  • وجود دستگاه ماموگرافی ۳ در مرکز. امروزه ماموگرافی‌های سه بعدی رواج بیشتری یافته‌اند؛ با این حال در تمامی نقاط قابل دسترس نیستند. در مورد وجود یا عدم وجود دستگاه در مرکز انتخابی خود با پزشک مربوطه صحبت کنید.
  • بررسی شرایط با شرکت بیمه. تمامی شرکت‌ها هزینه ماموگرافی سه بعدی را پوشش نمی‌دهند. پیش از انجام این آزمایش، بهتر است شرایط پرداخت هزینه توسط بیمه ارزیابی شود. ممکن است شرکت بیمه تنها هزینه ماموگرافی ساده را تقبل کند.  
  • انجام تست را برای زمانی برنامه ریزی شود که سینه‌های بیمار کمتر دردناک باشد. اگر بیمار یائسه نشده باشد، معمولاً در طول هفته بعد از قاعدگی زمان مناسبی برای انجام تست است. احتمال دردناک بودن سینه‌ها در هفته قبل از پریود و در طول روزهای قاعدگی بیشتر است.
  • به همراه داشتن تصاویر ماموگرافی قبلی. در صورتی که بیمار به مرکز جدید مراجعه کند، باید ماموگرافی‌های قبلی را همراه داشته باشد تا رادیولوژیست بتواند آن‌ها را با تصاویر جدید مقایسه کند.
  • عدم استفاده از دئودورانت پیش از ماموگرافی. استفاده از دئودورانت‌ها، ضد عرق‌ها، پودرها، لوسیون‌ها، کرم‌ها یا اسپری‌های زیر بغل یا روی سینه پیش از انجام ماموگرافی ممنوع است. ذرات فلزی موجود در پودرها و دئودورانت‌ها می‌توانند باعث اختلال تصاویر شوند.

 

 

جهت دریافت نوبت ماموگرافی سه بعدی و هرگونه پرسش و

پاسخ پیام تان را به  شماره  واتساپ 09035899912  ارسال نمایید . با تشکر

mail

این مطلب مفید بود؟ (1)(0)
نظرات (0)
14 آبان 1399 - 14:35
بازدید ها: 143
ماموگرافی سه بعدی ( با دقت تشخیصی بالا)
51
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست ماموگرافي سه بعدي ( با دقت تشخيصي بالا) چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.