بیوفیدبک

بیوفیدبک

دسته بندی : دسته بندي نشده

بیوفیدبک چیست؟

بیوفیدبک دستگاهی است که مراجع را قادر می­سازد از علایم زیستی که در حالت معمول نسبت به آنها آگاهی ندارد اطلاع پیدا کند و در راستای هدف خود تغییراتی در آنها به وجود آورد. در تکنیک های همچون یوگا و مدیتیشن و ریلکسیشن نیز هدف همین است با این تفاوت که در بیوفیدبک  فرد از طریق حسگرهایی که به بدن وی نصب گردیده است قادر خواهد بود تا با دقت بالا از وضعیت بدنی خود مطلع گردد.

با توجه به اینکه هدف ما اطلاع پیدا کردن از وضعیت کدام ارگان است نوع حسگر و نوع بیوفیدبک متفاوت خواهد بود. از طریق بیوفیدبک ما قادر خواهیم بود از  تغییرپذیری ضربان قلب، نرخ تنفس، میزان فعالیت عضله، میزان تعرق و درجه حرارت بدن مطلع شویم.

در بیوفیدبک برای  سنجش تغییرپذیری ضربان قلب سنسورها بر روی قفسه سینه و یا انگشت دست، سنجش نرخ تنفس سنسورها بر روی شکم و قفسه سینه، سنجش تعریق و درجه حرارت بدن سنسورها بر روی انگشت دست، برای سنجش و درمان سردردها اعم از سردردهای میگرنی و تنشی سنسورهایی روی سر و یا بر روی رگها چسبانده می شود.

 از مزایایی این درمان می توان به فعال بودن مراجع در روند درمان اشاره کرد در واقع این درمان به منظور خودکفا شدن مراجع در کنترل علایم خود طراحی شده است و مراجع میتواند با توجه به آموخته های خود در جلسات درمان و کنترلی که به علایم حیاتی خود پیدا کرده است در هر زمان و مکان و شرایط از آنها بهره ببرد.

 اما چه اختلال­هایی با این روش قابل درمان هستند؟

 اختلال­های روان­تنی، اضطرابی و نورولوژیک بیمارهایی هستند که توسط بیوفیدبک قابل درمان هستند. بیوفبدیک در اختلال­های روان­تنی نظیر فشارخون بالا، سندروم روده تحریک پذیر باعث بهبود علائم بیمار شده است. در دانش­آموزان نیز غلبه بر اضطراب امتحان باعث بهبود عملکرد تحصیلی میشود برای مثال شاید افرادی را دیده باشید که در مدرسه جزء دانش­آموزان زرنگ و باهوش هستند ولی در کنکور یک رتبه خیلی بد را به دست آورده اند. عملا این افراد دچار اختلال اضطرابی نیستند چرا که در اکثر مواقع وضعیت خوبی دارند اما در زمان امتحان وضعیت­شان مناسب نیست. عملا اضطراب زیاد آنها باعث میشود که عملکرد توجه و یا حافظه­شان مختل گردد و در نتیجه خود موفق نباشند. بیوفیدبک قادر است به این دسته از دانش آموزان و دانشجویان که دچار اضطراب شدید امتحان هستند کمک کند.

با بیوفیدبک شما قادر خواهید بود تا گرفتگی عضلانی، سردردهای میگرنی و تنشی، اضطراب و استرس، دمای بدن، تعریق دستها و سایر اعضا بدن و.... را کنترل کرده آنها را بهبود دهید و یا درمان نمایید.

در این روش با توجه به ارزیابی های فیزیولوژیکی و روانشناختی به عمل آمده تعداد جلساتی بین 15  تا 20 جلسه­ی 45 دقیقه­ای به صورت سه بار در هفته برای افراد تجویز می­گردد.

تمامی مراحل تشخیص و درمان توسط خانم دکتر مونا اسبقی انجام می­گیرد که ایشان از مدرسین تخصصی نوروتراپی در ایران و مرکز فارمد هستند.

این مطلب مفید بود؟ (2)(1)
نظرات (0)
18 شهریور 1397 - 17:30
بازدید ها: 2109
بیوفیدبک
33

نظرات شما

نظرتون در مورد پست بیوفیدبک چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.