ترس از حمام رفتن کودکان را چگونه از بین ببریم؟

ترس از حمام رفتن کودکان را چگونه از بین ببریم؟

دسته بندی : دسته بندي نشده

حمام کردن می‌تواند یکی از کارهای مورد علاقه کودکان و خردسالان در طی روز باشد، اما برخی از کودکان هنگام حمام واکنش‌های غیرطبیعی از خود نشان می‌دهند، برخی جیغ می‌کشند و برخی دیگر گریه می‌کنند. در چنین مواقعی برای آرام کردن اوضاع ممکن است هر کاری بکنید. با کودک حمام بکنید، با او در حمام بازی کنید و یا حتی برای تشویق او به حمام به او جایزه دهید. اما ممکن است همه این کارها بی‌فایده باشد. خوشبختانه چندین تاکتیک و روش وجود دارند که ترس کودک از حمام کردن را کاهش می‌دهد. این تکنیک‌ها به دلپذیر کردن و بدون استرس کردن حمام کمک می‌کنند. با انجام یکسری راهکار خاص شما می‌توانید ترس از حمام در کودکان را از بین ببرید و حمام کردن نوزاد را بسیار خوشایند تر کنید. در این مقاله به یکسری روش و راهکار برای کاهش احساس ترس از حمام در کودکان و در نتیجه کاهش آن می‌پردازیم.

 

کودک خود را در یک وان خالی بگذارید

در بسیاری از موارد دیدن یک وان حمام پر از آب می‌تواند کودکان را مضطرب کند. به همین دلیل لازم است که قبل از ریختن آب در وان اول از همه کودک خود را در وان خالی بگذارید. هنگامی که کودک وان حمام را پر از آب می‌بیند ممکن است که از حمام کردن امتناع کند. فکر فرو بردن بدن او در یک وان پر از آب می‌تواند تا حد زیادی برای او ترسناک باشد، در حالی که یک وان تهی بسیار برای او امن‌تر بنظر می‌رسد. هنگامی که کودک داخل وان نشسته است، به آرامی درون وان را پر از آب کنید. لازم نیست که وان را به طور کامل پر از آب کنید چرا که به میزان زیادی آب احتیاج نخواهید داشت.

 

تا جایی که ممکن است تمام لباس‌های کودک را از تن او خارج نکنید

بسیاری از کودکان حتی قبل از اینکه لباس او را از تنش خارج کنید از رفتن به داخل وان و حمام اجتناب می‌کنند. حتی درآوردن لباس‌های کودک ممکن است باعث عصبانیت هر دوی شما شود. در عوض سعی نکنید تمام لباس او را تا زمانی که به داخل وان می‌رود از تن او خارج کنید. در مرحله بعد زمانی که کودک احساس راحتی بیشتری داشت و مقداری از اضطراب و عصبانیت او کاهش یافت، لباس‌های او را از تنش در بیاورید.

 

دمای محیط را در دمای مناسبی قرار دهید

تغییر از حالت خشک و دمای مناسب با لباس‌های معمولی به دمای مرطوب و درآوردن لباس‌ها می‌تواند تغییر بزرگی برای کودک نوپای شما باشد. از اینکه دمای هوا همچنان گرم مانده است و کودک شما سرما را احساس نمی‌کند اطمینان حاصل کنید چرا که این کار باعث احساس آرامش در کودک شما می‌شود و اضطراب او را کاهش می‌دهد. همچنین در فصول سرد سال حتما در حمام شوفاژ را روشن نگه دارید تا حمام محیط گرمی برای کودک باشد. همچنین سعی کنید در ماه‌های گرم‌تر سال مانند تابستان به خصوص در روزهای بسیار گرم تابستان درب حمام را نبندید و محیط را بیش از حد گرم نکنید تا کودک گرمازده شود.

 

سعی کنید محیط حمام را برای کودک سرگرم‌کننده کنید

بسیاری از کودکان شیفته تماشای فواره‌ها و آبشارها هستند. به عنوان مثال می‌توانید فواره کوچکی را برای کودکتان در حمام درست کنید و او را با اینکار سرگرم کنید. علایق کودکان خود را بدانید و از آن‌ها در زمان‌هایی که ممکن است برای آن‌ها خوشایند نباشد استفاده کنید. هنگام حمام با خود عروسکی را که مورد علاقه کودکتان است را ببرید و داخل حمام با آن بازی کنید. بعنوان مثال می‌توایند با کاغذ یک قایق بسازید و آن را داخل آب بیاندازید. هرچه بیشتر علایق کودک را بدانید بیشتر کودک شما از حمام رفتن خوشش می‌آید و حتی ممکن است حمام رفتن بعد از مدتی به یکی از فعالیت‌های مورد علاقه او تبدیل شود.

با او هنگام حمام بازی کنید

هیچ چیزی مانند داشتن یک اسباب بازی مخصوص حمام نمی‌تواند حمام کردن را برای کودکان خوشایند کند. یک مجموعه اسباب بازی مخصوص حمام می‌تواند توجه کودک را بیشتر به حس کنجکاوی او جلب کند و احساس ترس و اضطراب او را کاهش دهد. از اسباب بازی‌های امنی که برای حمام کودک طراحی شده‌اند استفاده کنید (اسباب بازی‌های معمولی می‌تواند برای زمان حمام کودک خطرناک باشند و باعث ایجاد آلرژی یا سایر مشکلات جدی برای کودک شوند.) هنگام حمام با کودک و اسباب بازی‌هایش بازی کنید و سعی کنید مقدار تعاملات با او را هنگام حمام افزایش دهید. با سرگرم کردن او هنگام حمام می‌توانید حمام را به یک تجربه سرگرم کننده و جذاب تبدیل کنید.

 

به جای لیف و اسفنج حمام از دستان خود استفاده کنید

بسیاری از کودکان از لیف و اسفنج حمام می ترسند و ممکن است به دلایلی از آن‌ها دوری کنند. شاید به این دلیل که لیف حمام ممکن است برای آن‌ها درداور باشد و یا اینکه تماس پوست به پوست با دست مادر ممکن است برای آن‌ها حس بهتری داشته باشد و حالت یک ماساژ آرامبخش را برای کودک داشته باشد.

 

ترس کودک نوپای خود را بپذیرید

احساس ترس کودک شما از حمام هرچند که نامعقول و ناامیدکننده باشد بالاخره موجب ناراحتی او می‌شود و واقعا از رفتن به حمام می‌ترسد. به علاوه کودکان نوپا در حال شناخت دنیای اطراف خود هستند و شناخت آن‌ها از دنیا محدود است و به همین دلیل ممکن است از چیزهای غیر معمول بسیاری بترسند. با برجسته کردن نکات مثبت، ترس او را برطرف کنید، مانند اینکه چگونه آب بدن ما را تمیز می‌کند و درصد بیمار شدن ما را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

حمام کردن را به یک تجربه مثبت تبدیل کنید

اگر هنگام حمام احساس ترس و عصبانیت داشته باشید این احساس می تواند به کودک شما منتقل شود. کودکان احساسات والدین خود را به راحتی می‌فهمند. سعی کنید هنگام حمام انرژی مثبتی داشته باشید، برای کودک خود آواز بخوانید، با او بازی کنید و لحظات خوشی را با او سپری کنید.

 

 

حمام کردن کودک نوپا حتی برای صبورترین مادران نیز می‌تواند چالش بزرگی باشد. اما همانطور که به آن اشاره کردیم راه‌حل‌های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. بعد از چندبار تجربه این راهکارها حمام کردن به یک تجربه مثبت و خوشایند برای کودکتان تبدیل می‌شود و احساس ترس او را از بین خواهد برد. اگر همچنان هنگام حمام کردن کودک با مشکل روبه‌رو شدید و کودک شما همچنان از حمام کردن می‌ترسد بهتر است هرچه سریع‌تر با یک روانشناس کودک در این باره مشورت کنید.

 

این مطلب مفید بود؟ (1)(0)
نظرات (0)
21 تیر 1400 - 14:24
بازدید ها: 61
ترس از حمام رفتن کودکان را چگونه از بین ببریم؟
51

نظرات شما

نظرتون در مورد پست ترس از حمام رفتن کودکان را چگونه از بین ببریم؟ چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.