دندانپزشکی تمام دیجیتال چیست؟

دندانپزشکی تمام دیجیتال چیست؟

دسته بندی : دسته بندي نشده

دنیای امروز لحظه به لحظه درحال تغییر و پیشرفت است، این پیشرفت‌ها شرایطی را ایجاد کرده‌است که کارها با روندی اصولی‌تر و دقیق‌تر انجام شوند، اشتباهات کاهش یابد و نتایج بهینه‌تری ارائه شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه پزشکی و دندانپزشکی، هم موضوعی مانند دندانپزشکی دیجیتال کاربرد گسترده‌ای در درمان‌ها  دارد و به عنوان راهی جهت تسهیل مراحل درمان و تامین سلامت دهان و دندان و زیبایی شناخته می‌شود. البته سرعت بالا و دقت زیاد نیز از دیگر مزایای دندانپزشکی دیجیتال است. اگر فکر می کنید که این نوع از دندانپزشکی هزینه گزافی دارد یا باید اشاره کنیم که خیر. چون زمان درمان کاهش می‌یابد در نتیجه شاهد افزایش چشمگیر و غیرمنطقی هزینه درمان نخواهیم بود.

اصطلاح دندان‌پزشکی دیجیتال به استفاده از فن‌آوری‌های نوین و دستگاه‌های تحت کنترل کامپیوتر به جای ابزارهای مکانیکی و برقی برای انجام مراحل درمان دندان‌، اشاره دارد. این نوع از دندانپزشکی در مقایسه با تکنیک‌ها و ابزارهای سنتی دارای مزایای بسیاری‌ است: درواقع دندانپزشکی دیجیتال خطای انسانی و لابراتوارها را کاهش می‌دهد و همچنین با تجهیزات نوین، درمان سریع‌تر، آسان‌تر و به شکل صحیح تر انجام می شود. برای مثال اطلاعات دندان آسیب دیده به وسیله اسکنر سه بعدی داخل دهانی دریافت می‌شود که این امر نیاز به قالب‌گیری از دو فک با روش سنتی و استفاده ازمواد شیمیایی را از بین می‌برد.

تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال

 فک و سیستم دندانی افراد از حساسیت بالایی برخوردار بوده و بکارگیری دقت جهت درمان‌های مربوطه از اهمیت بالایی برخوردار است که با فناوری های دیجیتال این امر محقق می شود. برخی از تجهیزات و خدمات منحصر به فردی که در یک کلینیک دندانپزشکی دیجیتال مانند کلینیک تمام دیجیتال باران باید وجود داشته باشد در ادامه متن آورده شده‌است:

فناوری کدکم cad/cam

کدکم حاصل استفاده از فناوری‌های دیجیتال در ساخت ریستوریشن‌های دندانی است. با فناوری کدکم می‌توان به حالت سه بعدی ریستوریشن دندانی اعم از روکش دندان، لمینت دندان، وینر، بریج و ... را در اسرع وقت و به زیبایی هر چه بیشتر برای بیمار فراهم کرد. cad مخفف computer aided design و cam مخفف computer aided manufacturing به معنای طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر است. با استفاده ازکدکم تحولی بزرگ و مثبت در زمینه دندانپزشکی دیجیتال فراهم شده است. استفاده از کد کم برای درمان هایی نظیر کاشت ایمپلنت فوری بسیار مناسب است، زیرا روکش دندانی را می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه کرد. استفاده از این فناوری در تصویربرداری داخل دهانی و بررسی وضعیت دندان ها اعم از ساییدگی، وضعیت مفصل گیجگاهی فکی و ... را می توان با فناوری کدکم انجام داد.

دستگاه میلینگ

دستگاه میلینگ که در حقیقت رباط تمام اتوماتیک تراش دهنده روکش و لمینت‌های سرامیکی و از جنس زیرکنیا است که در عمل نیاز به لابراتوارهای دندانپزشکی را برای ساخت روکش‌های متکی بر دندان و یا متکی بر ایمپلنت از میان می‌برد. کاهش زمان درمان، درد، تورم، خونریزی، تحلیل استخوان، دقت و کیفیت بالا از دیگر مزیت‌های این روش مدرن است.

پرینتر سه بعدی

به کمک پرینتر سه بعدی میتوان روکش‎های موقتی را برای بیماران طراحی کرد تا بلافاصله بعد کاشت ایمپلنت به منظور حفظ زیبایی تا زمان رسیدن زمان ساخت پروتز دندانی نهایی فیکسچر ایمپلنت، از این روکش‌ها استفاده کرد.به عبارت دیگر این پرینتر با پرینت دندان های موقت از جنس رزین به ما این امکان را میدهد تا بلافاصله بعد کاشت ایمپلنت بیمار را صاحب دندان کنیم.

لیزر دایود

یکی از ابزارها و روش های درمانی که کمک فراوانی در زمینه دندانپزشکی دیجیتال نموده است، استفاده از لیزر در درمان های دندانپزشکی است. لیزر باعث تسهیل درمان‌ ساختارهای سخت دندان و بافت‌های نرم لثه می‌شود. لیزر دندان می تواند در ایجاد دقت بیشتر روش درمان بسیار موثر باشد. درمان با لیزر هم دقت کار را افزایش میدهد هم عوارض آن را کمتر میکند. علاوه بر همه اینها بیمار از تحمل لرزش دریل دندانپزشکی راحت میشود. درمان‌هایی که گاهی به نظر غیر ممکن می‌رسند، با لیزر امکان پذیر می‌شوند. با لیزر بافت‌ موضوع درمانی و همساشه کمتر صدمه می‌بینند و سریع‌تر بهبود می یابند.خونریزی و جراحت در نواحی پیرامون محل درمان درمیزان آسیب لیزر کمتر می‌شود.

کوره سینتریک سیرونا

پس از تراش روکش‌های متکی بر ایمپلنت یا دندان توسط رباط تمام دیجیتال تراش دهنده روکش‌، این روکش‌ها که از جنس ماده همرنگ دندان به نام زیرکنیا هستند، نیاز به پخت در دمای بالای 1300 درجه سانتیگراد دارند. کوره ساخت المان اینفایر سیرونا قوی ترین نمونه موجود در جهان است که می‌تواند در حالت فوق سریع در یک ساعت عملیات پخت روکش را با کیفیتی بی رقیب به انجام رساند.

مزایای دندانپزشکی دیجیتال

عمده‌ی دردی که موقع بی‌حسی دندان احساس می‌کنیم، مربوط به فشار ناشی از ورود مایع بی‌حسی به درون لثه‌ است. از آن‌جایی که تعیین دقیق کانون درد در دندان‌پزشکی سنتی بسیار دشوار است، معمولا ناحیه‌ی بزرگ‌تری از لثه بی‌حس می‌شود.در روش دندان پزشکی دیجیتال، محلی که نیاز به بی‌حس‌شدن دارد، با دقت بسیار بالایی مشخص می‌شود و مایع بی‌حسی به صورت تدریجی و تنها در همان محل تزریق می‌شود و دیگر تا ساعت‌ها بعد از جراحی، فک و زبان بیمار، بی‌حس نمی‌شود.

دندانپزشکی دیجیتال علاوه بر مزایای ذکر شده برای بیماران، مزایایی را نیز برای دندانپزشکان به همراه دارد. افزایش قدرت و دقت تشخیص دندانپزشک و قابل پیش‌بینی بودن مراحل درمان و نتیجه حاصله جراحی بدون برش بافت نرم (لثه)، طراحی جایابی صحیح و ایمن ایمپلنت قبل از جراحی و کاهش خطر آسیب به سینوس و اعصاب فک، ایمپلنت‌گذاری با اطمینان و درصد موفقیت بالا حتی برای افراد مسن، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون بالا و غیره از جمله این مزایاست.

سخن پایانی

تغییر به سمت دوره دیجیتالی یک روند جهانی برگشت ناپذیر است. با پیشرفت فناوری با سرعت بسیار بالا، دندانپزشکی دیجیتال کارآمدتر و کاربر پسندتر خواهد شد و به متخصصان دندانپزشکی اجازه می‌دهد تا به روش‌های هوشمندانه تر از گذشته روی آورند. از این رو هم پزشکان در سایه فناوری نتایج بهتری می‌گیرند و هم مراجعین تجربه بهتری از روند درمان خواهند داشت. در این میان باران درمانگاه دندانپزشکی در رشت است که به چنین امکانات نوینی مجهز بوده و با کادری مجرب و توانا آماده ارائه خدمات به مراجهین محترم است.

این مطلب مفید بود؟ (1)(0)
نظرات (0)
22 مرداد 1399 - 21:8
بازدید ها: 227
دندانپزشکی تمام دیجیتال چیست؟
51
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست دندانپزشکی تمام دیجیتال چیست؟ چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.