آرتروز زانو و درمان های فیزیوتراپی آن

دسته بندی : دسته بندي نشده
   استئو آرتریت که در اصطلاح به عنوان آرتروز نیز شناخته می شود،شرایطی است که در آن غضروف بین مفاصل دچار فرسایش شده و از بین می رود. در این شرایط ،استخوان ها در محل مفصل به هم نزدیک شدهو به یکدیگر ساییده می شوند.همچنین در این حالت غضروف نمیتواند ضربه های ایجاد شده را خنثی کند ،در نتیجه ی این ساییدگی درد ،ورم ،سفتی ،کاهش توانایی حرکت و گاهی زائده های استخوانی در محل آسیب دیدگی مشاهده میشود.
آرتروز زانو در ایران شیوع بسیار بالایی دارد که علت اصلی آن سبک زندگی ما ایرانیان است برای مثال نحوه نشستن ، که اکثرا چهارزانو یا دو زانو است و فعالیتهایی مثل چمباتمه زدن های طولانی.
تغییر در سبک زندگی سبب کند و حتی متوقف کردن  گسترش آرتروز میشود ،سایر عواملی که باعث پیشگیری از ایجاد یا گسترش آرتروز شوند عبارتند از: 
 * کنترل وزن : موقع راه رفتن در سطوح صاف حدود 2/5تا 3 برابر وزن بدن به زانوها فشار وارد میشود و در موقع بالا و پایین رفتن از پله این نیرو تا 10برابر وزن بدن میرسد .افزایش وزن در افرادی که قوس زانو دارند یا پا پرانتزی هستند ، ساییدگی زانو را افزایش میدهد.
 * ورزش : افرادی که بالای 45 سال سن دارند و علایم خفیفی از آرتروز را نشان میدهند باید از ورزشهای دویدنی و پریدنی با شدت زیاد خودداری کنند و بیشتر پیاده روی کنند.افرادی که آرتروز شدید دارند سعی کنند ده دقیقه  پیاده روی را در روز  داشته باشند.استفاده از دوچرخه به شرطی که فاصله ی  صندلی آن به حدی باشد که زانو خیلی خم نشود.
   فیزیوتراپیست با توجه به شرایط بیمار و ماهیت بیماری میتواند برنامه یردرمانی خاصی را برای بیمار تنظیم کند که ممکن است شامل مراحل الکتروتراپی ، استفاده از مدالیته های مختلف جهت کاهش درد ، تورم و التهاب ناشی از آرتروز باشد یا از اولتراسوند ، پک های سرد و گرم و یا دیاترمی استفاده کند، همچنین ماساژ و تکنیکهای دستی مثل تیپینگ ، درای نیدلینگ یا سوزن خشک نیز در زمینه ی کاهش درد ورفع  کوتاهی های عضلانی تاثیر بسزایی دارند.تجویز کفی های طبی برای بیمارانی که دارای ناهنجاریهای اسکلتی  هستند مثل پاپرانتزی ها و یا ضربدری ها نیز میتواند در جهت کاهش روند آرتروز موثر باشد.
 
این مطلب مفید بود؟ (4)(0)
نظرات (0)
11 آبان 1396 - 21:54
بازدید ها: 1330
آرتروز زانو و درمان های فیزیوتراپی آن
54

نظرات شما

نظرتون در مورد پست آرتروز زانو و درمان های فیزیوتراپی آن چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.