زگیل تناسلی، علت،علایم،انتقال، راه های درمان و پیشگیری

زگیل تناسلی، علت،علایم،انتقال، راه های درمان و پیشگیری

دسته بندی : آموزشی

 زگیل تناسلی چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

زگیل تناسلی نوعی عفونت پوستی است كه توسط ویروس پاپیلومای انسانی (hpv) ایجاد می شود. ویروس (hpv) از طریق تماس پوست به پوست در حین رابطه جنسی انتقال می‌یابد. زگیل تناسلی شایع ترین عفونت منتقله از راه جنسی است. در نگارش این مقاله سعی كرده ام به پرسش های شایع بیمارانم در رابطه با زگیل تناسلی پاسخ دهم. پرسش هایی از قبیل اینكه بیماری چگونه انتقال می یابد؟ راههای پیشگیری چیست؟ عوارض عفونت چیست و راههای درمان كدامند؟

دكتر سانای عزیزی فرد

متخصص پوست مو زیبایی و لیزر

دارای بورد تخصصی

زگیل تناسلی چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

زگیل تناسلی نوعی عفونت پوستی است كه توسط ویروس پاپیلومای انسانی (hpv) ایجاد می شود، كه شامل بیش از دویست گونه ویروس است. نام‌گذاری ویروس ها براساس اعداد می‌باشد. بیش از نود درصد موارد زگیل تناسلی توسط انواع شش و یازده ایجاد می‌شود كه جزو انواع كم خطر محسوب می‌شود. انواع شانزده و هجده جزو انواع پرخطر هستند كه علاوه بر ایجاد زگیل تناسلی می‌توانند منجر به ضایعات پیش سرطانی و سرطانی در نواحی دهانه رحم و مقعد شوند.  

زگیل تناسلی چگونه انتقال می‌یابد؟

ویروس (hpv) از طریق تماس پوست به پوست در حین تماس جنسی انتقال می‌یابد. برای ایجاد آلودگی نیازی به دخول نیست و فقط با تماس پوست به پوست هم ویروس می‌تواند گسترش یابد.

علایم و نشانه‌های زگیل تناسلی چیست؟

برآمدگی‌هایی به رنگ گوشتی، گرد و در سایزهای مختلف، سطح صاف یا به شكل گل كلمی باشند. این ضایعات معمولا بدون علامت هستند اما گاهی باعث خونریزی یا درد حین نزدیكی می‌شود (اگر محلشان در واژن باشد). زگیل تناسلی علاوه بر ناحیه تناسلی، در صورت داشتن رابطه دهانی می تواند در دهان و گلو هم عفونت ایجاد كند.

زكیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

توسط پزشك و با دیدن ضایعات قابل مشاهده تشخیص مسجل می شود.

آیا در همه افراد آلوده علایم پوستی زگیل ظاهر می گردد؟

بیشتر افرادی كه توسط ویروس (hpv) آلوده می‌‌شوند علایمی ندارند و عفونت خود به خود دفع می‌گردد. چه آنهایی كه ویروس را خودبه خود دفع كرده اند و چه آنهایی كه بعد از درمان، دیگر ضایعات قبل مشاهده ندارند همچنان می توانند ویروس را به دیگران انتقال بدهند. ویروس (hpv) مادام العمر در بدن باقی می ماند.

چه كسانی در معرض خطر ابتلا به ویروس زگیل تناسلی (hpv)  هستند؟

زگیل تناسلی شایع‌ترین بیماری منتقله از راه جنسی است و سالانه میلیون‌ها نفر را در كل دنیا مبتلا می‌كند. تخمین زده ‌می شود سالانه هفتاد و پنج الی هشتاد درصد مردان و زنانٍ فعال از نظر جنسی در مرحله‌ای از زندگی به ویروس (hpv) مبتلا خواهند شد. عفونت (hpv) در تمامی سنین می‌تواند دیده شود. احتمال ابتلا به این ویروس با افزایش شركای جنسی بیشتر می‌شود. همچنین هرچقدر اولین تجربه دخول در سنین كمتری اتفاق بیفتد احتمال ابتلا بیشتر است.

یك شخص می‌تواند می‌تواند به ویروس آلوده باشد ولی علامت قابل مشاهده از عفونت نداشته باشد بنابراین می‌تواند ناقل بیماری باشد بدون آنكه از آن اطلاعی داشته باشد.

آیا استفاده از كاندوم از انتقال ویروس زگیل تناسلی جلوگیری می‌كند؟

كاندوم خطر انتقال ویروس را كم می‌كند ولی به طور كامل از آن جلوگیری نمی‌كند.

واكسن زگیل تناسلی

در سال 2006 سازمان غذا و داروی آمریكا اولین واكسن (hpv) را با عنوان گارداسیل تایید كرد. این واكسن در برابر دو نوع ویروس پرخطر شانزده و هجده كه موجب سرطان دهانه رحم می‌شوند و دو نوع ویروس كم خطر شش و یازده كه عامل اكثریت زگیل‌ها هستند محافظت ایجاد می‌كنند. واكسن در سه نوبت و یك دوره شش ماه تجویز می‌شود. بیشترین تاثیر بخشی واكسن زمانی است كه قبل از شروع فعالیت جنسی تجویز شود اما می‌تواند بعد از شروع فعالیت هم تجویز شود.

واكسن ایرانی پاپیلوگارد فقط دربرابر دو نوع خطرناك شانزده و هجده ویروس ایمنی ایجاد می‌كند یعنی از سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌كند اما همچنان می‌توانید به ویروس زگیل تناسلی مبتلا شوید.

اكثر افراد با سیستم ایمنی سالم خودشان ویروس را دفع خواهند كرد هرچند این پاكسازی سریع اتفاق نمی‌افتد. اگر ضایعات قابل مشاهده دارید به پزشك متخصصتان مراجعه كنید تا ضایعات را درمان كند و ریسك گسترش و انتقال ویروس به شریك جنسی كاهش یابد.

اگر شریك جنسی شما به زگیل تناسلی مبتلا شد شما نیز باید معاینه شوید. زنان مبتلا علاوه بر درمان ضایعات پوستی توسط متخصص پوست باید برای انجام پاپ اسمیر و معاینه دهانه رحم به متخصص زنان مراجعه كنند.

راهكارهای خود مراقبتی از ویروس زگیل تناسلی چیست؟

  1. با استفاده از كاندوم احتمال ابتلا كم می شود.
  2. كاهش تعداد شركای جنسی
  3. استفاده ار واكسن قبل از شروع فعالیت جنسی

درمان زگیل تناسلی

علاج كامل برای زگیل تناسلی وجود ندارد. هدف درمان زدودن ضایعات قابل مشاهده و كاهش خطر گسترش ویروس است درمان‌های مختلفی كه وجود دارد هیچ كدام به طور صد درصد موثر نیستند با این حال پاسخ دهی به اكثر درمان‌ها در حدود شصت الی نود درصد است.

توجه داشته باشید كه تمامی انواع درمان‌ها توسط پزشك متخصص تجویز گردد.

درمان‌هایی كه بیمار با تجویز پزشك خود می‌تواند در منزل استفاده كند:

كرم ایموكوئیمود 3.75%: در بازار دارویی ایران موجود نیست.

كرم ایموكوئیمود 5%: این دارو كمیاب است و برای شروع درمان و نحوه استفاده باید با پزشك متخصص پوستتان مشورت كنید.

ژل پودوفیلوكس 5/0% (condylox): در ایران موجود نیست.

درمان‌هایی كه در مطب پزشك ارائه می‌گردد:

  1. محلول‌های پدوفیلین با درصد بالا كه حتما باید در مطب توسط پزش به بیمار ارائه گردد.
  2. tca
  3. كرایوتراپی: در حال حاضر موثرترین، كم هزینه‌ترین و كم عارضه ترین روش كه توسط متخصصین پوست انجام می‌شود كرایوتراپی یا فریز است.
  4. جراحی: برای ضایعات خیلی بزرگ با بی‌حسی جراحی انجام می‌شود.
  5. لیزر درمانی: لیزر co2 كه برای زگیل‌های وسیع ناحیه واژن و مجاری ادراری كاربرد دارد.

همه درمان‌های گفته شده به جلسات درمانی متعدد نیاز دارند. اگر به حدود شش جلسه درمان جواب ندادید پزشك روش دیگر را جایگزین خواهد كرد.

عوارض زگیل تناسلی چیست؟

آلودگی با انواع پرخطرویروس می تواند باعث افزایش ریسك سرطان دهانه رحم، سرطان آنال، مجاری ادراری و گلو شود.

عوارض درمان زگیل تناسلی چیست؟ تحریك پوستی، قرمزی و اسكار در محل درمان

این مطلب مفید بود؟ (1)(0)
نظرات (0)
2 خرداد 1402 - 23:10
بازدید ها: 36
زگیل تناسلی، علت،علایم،انتقال، راه های درمان و پیشگیری
51
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست زگيل تناسلي، علت،علايم،انتقال، راه هاي درمان و پيشگيري چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.