نقش شعر، داستان و موسیقی

دسته بندی : دسته بندي نشده

...


 روش شنوایی کلامی در پیشرفت مهارت های زبانی کودکان دارای آسیب شنوایی

ریتم، آهنگ و گفتار(گفتار ریتمیک و اهنگین) به شدت به هم وابسته هستند و اکثر کودکان کم شنوا با استفاده  از علایم شنیداری فرکانس پایین، قادر به دریافت آن هستند. گفتار آهنگین و تشویق والدین و کودک به انجام این کار، به چند دلیل بسیار با اهمیت است:

      ✅گوش دادن به موسیقی و گفتار آهنگین لذت بخش است.

      ✅شعر خواندن و گفتار ریتمیک و آهنگین  برای کودکان موجب گسترش مهارت های گوش دادن آنها می شود.

      ✅مهارتهای گوش دادن مناسب، موجب افزایش درک گفتار میشود.

      ✅تلفیق کلمات با ریتم و اهنگ، به خاطر سپردن آنها توسط کودک را تسهیل می کند.

      ✅گفتار آهنگین بر زیر و بمی و ریتم صدا تاکید دارند.
      ✅درک زیر و بمی ریتم برای فهم زبان بیانی بسیار ضروری است.

      ✅شعر خواندن، کنترل آهنگ گفتار توسط کودک را بیشتر میکند.

      ✅شعر خواندن در افزایش جریان تنفس و کنترل آن کمک کننده است.

      ✅از آواز خواندن میتوان در مرتفع کردن بسیاری از مشکلات گفتاری استفاده نمود.

تفاوت های فردی:

کم شنوایی در تمامی افراد به یک شکل نیست و می تواند از نظر نوع و میزان کم شنوایی متفاوت باشد. شدت کم شنوایی گاهی آنقدر ملایم است که فرد به سختی متوجه آن می شود و گاه میزان کم شنوایی در حد عمیق است و فرد حتی به کمک بهترین وسیله کمک شنوایی نیز به سختی قادر به دریافت اطلاعات گفتاری میشود. اغلب شدت آسیب در فرکانس های بالا بیشتر از فرکانس های پایین است.

برای اینکه کودکی بتواند آواز های آهنگین بخواند یا متوجه الگوهای آهنگین گفتار شده و آنها را استفاده کند، باید ابتدا قادر به شنیدن کمترین زیر و بمی صدا باشد.معمولا اکثر کودکانی که از تقویت صوتی مناسب بهره مند بوده و تجربه شنیدن الگوهای صوتی معنادار را دارند، مشکل چندانی در درک ویژگی های آهنگین جملات احساس نمیکنند.

کمترین میزان تغییر فرکانسی قابل درک برای فرد را آستانه تمایز فرکانس می نامند. افراد بهنجار می توانند به سادگی اختلاف بین صداهای با فرکانس متفاوت را متوجه شوند. این امر برای اکثر کودکان کم شنوا و البته نه تمامی آنها، نیز میسر است.

هر قدر میزان کم شنوایی بیشتر باشد، درک زیر و بمی اصوات نیز دشوارتر میشود.  تجربیات شنیداری و درمان شنوایی_کلامی، منجر به بهبود تمایز شنوایی در کودکان کم شنوا میشود.

 

منبع: کتاب 50 پرسش رایج در روش شنوایی_ کلامی

 

گردآورنده: تیم تخصصی گفتار درمانی طوس 

مرکز توانبخشی شنواگستر-کلینیک تخصصی گفتار درمانی طوس

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
13 آذر 1399 - 9:35
بازدید ها: 264

نظرات شما

نظرتون در مورد پست نقش شعر، داستان و موسیقی چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.