عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی

دسته بندی : دسته بندي نشده

...

enlightenedاوتیت مدیا یا اوتیت میانی یا عفونت گوش میانی چیست؟ 

یکی از معمول ترین و رایج ترین بیماری های دوران کودکی، عفونت گوش می باشد. آمارها نشان می دهد بیش ترین دلایل ارجاع کودکان به پزشک در زیر دو سال، عفونت گوش میانی می باشد. عفونت گوش میانی را به نام اوتیت میانی می شناسند. معمولا اوتیت میانی به صورت خود به خود درمان می شود اما اگر درمان نشود ممکن است صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد به خصوص سبب آسیب به شنوایی کودک شود.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
بد عملکردی شیپوراستاش یکی از مهمترین دلایل پیشرفت اوتیت میانی برشمرده می شود. زمانی که شیپور استاش به دلایل مکانیکی یا عملکردی، کارایی مناسبی ندارد، هوای محبوس شده در گوش میانی توسط مخاط جذب و باعث ایجاد فشار منفی و نهایتا ایجاد مایع در گوش میانی می شود که این همان عفونت گوش میانی با ترشح است که علامتی از عفونت در آن دیده نمی شود. عفونت مزمن در لوزه ها و بافت آدنویید می تواند ساختارهای مجاور خود را تحت تأثیر قرار دهد و التهاب آنها منجر به انسداد پایه یا دهانه شیپور استاش شود، در نتیجه این وضعیت می تواند باعث انسداد مکانیکی یا دخالت در عملکرد پلاستیکی کوچک و شیپوراستاش شود. بد عملکردی شیپوراستاش اغلب به صورت غیرمستقیم توسط قرار دادن لوله تهویه توخالی(ونت) در داخل پرده تمپان درمان می شود.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
عفونت گوش و تاثیر آن بر شنوایی؟؟؟؟؟

اگر بخواهیم به صورت ساده تاثیر عفونت گوش بر شنوایی را بدانیم ابتدا باید به بررسی مسیر عبور صوت از گوش به سمت مغز بپردازیم. صوت و گفتار توسط لاله گوش جمع آوری می شوند و از طریق مجرای شنوایی خارجی به سمت پرده گوش فرستاده می شوند. پرده گوش یا پرده صماخ مرز بین گوش خارجی و میانی می باشد. صوت باعث ارتعاش پرده گوش می شود. استخوانچه های گوش( چکشی، سندانی، رکابی) در ارتباط با پرده گوش می باشند. ارتعاش پرده گوش باعث ارتعاش استخوانچه های گوش میانی می شود و این ارتعاش به درون گوش داخلی فرستاده می شود. سلول های موئی گوش داخلی صوت را به الکتریسیته تبدیل می کنند این پیام الکتریکی پس ازعبور گذرگاه های مختلفی به سمت مغز فرستاده می شوند و مغز پیام را درک و تفسیر می کند.

با توجه به مسیر ذکر شده، هر مانعی در این مسیر باعث اختلال در عبور پیام شود منجر به کم شنوایی می شود .
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
عفونت گوش میانی که به اوتیت مدیا معروف است باعث تجمع مایع در درون گوش میانی می شود. این مایع باعث می شود تا حرکت استخوانچه های گوش میانی کند شود. کند شدن حرکت استخوانچه ها باعث اختلال در عبور پیام صوتی می شود. عفونت هم چنین بر حرکت و ارتعاش پرده گوش نیز تاثیر می گذارد.

منبع: بیماری های گوش

 "تیم تخصصی گفتار درمانی طوس "

مرکز توانبخشی شنواگستر-کلینیک تخصصی گفتار درمانی طوس
 

این مطلب مفید بود؟ (0)(1)
نظرات (0)
20 شهریور 1399 - 11:4
بازدید ها: 172
عفونت گوش میانی
01

نظرات شما

نظرتون در مورد پست عفونت گوش میانی چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.