تزریق پی آر پی

تزریق پی آر پی

دسته بندی : آموزشی

prp یا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، یک درمان نوین، ایمن و پیشرفته ارتوپدی است که از پلاکت های بیمار برای تسریع در بهبود مفاصل، رباط ها، تاندون ها یا عضلات آسیب دیده استفاده می شود.

با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (prp)، به ریکاوری بدن تان از یک آسیب، کمک می کنید، خواه یک مورد مزمن تاندونوپاتی (هر بیماری تاندون که باعث درد و تورم شود) خواه التهاب پس از جراحی.

prp یا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، یک درمان نوین، ایمن و پیشرفته ارتوپدی است که از پلاکت های بیمار برای تسریع در بهبود مفاصل، رباط ها، تاندون ها یا عضلات آسیب دیده استفاده می شود.

با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (prp)، به ریکاوری بدن تان از یک آسیب، کمک می کنید، خواه یک مورد مزمن تاندونوپاتی (هر بیماری تاندون که باعث درد و تورم شود) خواه التهاب پس از جراحی.

درباره این درمان – که در سال های اخیر به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و توسط ورزشکاران مشهوری مانند گلف باز مشهور تایگر وودز و تنیسور رافائل نادال محبوبیت یافته است – از جمله اینکه چیست، چگونه کار می کند، فواید و موارد دیگر آن بیشتر بیاموزید.

پلاسمای غنی از پلاکت (prp) چیست؟

مایکل باریا، مدیر برنامه ارتوبیولوژیک در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید: “پلاسمای غنی از پلاکت (prp) تزریقی است که از خون خود بیمار گرفته می شود و سپس برای افزایش غلظت پلاکت پردازش می شود. پلاکت ها حاوی پروتئین هایی هستند که باعث ترمیم بافت می شوند. prp (platelet-rich plasma) با افزایش غلظت پلاکت ها و تزریق آنها در محل آسیب، باعث بهبود و التیام بافت آسیب دیده می شود.”

خون از گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها تشکیل شده است. پلاکت‌ها کلید لخته شدن هستند و همچنین مواد مغذی، هورمون‌ها و پروتئین‌ها را در سراسر بدن به مکان‌هایی که به آن‌ها نیاز دارند حمل می‌کنند. خون انسان همچنین سرشار از پلاسما است که بیش از نیمی از ترکیب خون فرد را تشکیل می دهد. پلاسما عناصر حیاتی مانند آب، آنزیم ها و نمک را در سراسر بدن حمل می کند.

prp نتیجه یک فرآیند درمانی گام به گام است که در آن یک متخصص پزشکی پلاکت‌ها را از خون بیمار می‌گیرد و مستقیماً آنها را در محل آسیب قرار می‌دهد تا روند بهبودی را تسریع کند.

مراحل تزریق prp

پلاسمای غنی از پلاکت معمولاً از طریق تزریق تجویز می شود. این تزریق ها به مراحل زیر نیاز دارند:

  1. استخراج: یک تکنسین پزشکی مقدار کمی خون را از بدن بیمار استخراج می کند (مشابه زمانی که فرد خون اهدا می کند).
  2. سانتریفیوژ کردن: خون استخراج شده در یک سانتریفیوژ قرار می گیرد که با سرعت بالایی می چرخد ​​و پلاکت ها را از سایر سلول های خونی جدا می کند.
  3. پردازش: سپس خون برای جمع آوری پلاکت ها و مخلوط کردن آنها با یک ضد انعقاد پردازش می شود تا از لخته شدن خون جلوگیری شود.
  4. تزریق: پلاسمای غنی از پلاکت حاصل سپس به ناحیه اطراف بافت آسیب دیده بیمار تزریق می شود.

رایج‌ترین دلایلی که یک فرد برای تزریق prp که توسط داده‌های بالینی صحیح پشتیبانی می‌شود، این است که شامل درمان استئوآرتریت و آسیب‌های تاندون و بافت نرم است.

مزایای تزریق پی آر پی

از رایج ترین مزایای پی آر پی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش چشمگیر درد و التهاب
  • افزایش عملکرد و دامنه حرکتی
  • درمان سریع بافت آسیب دیده
  • دوره نقاهت کوتاه تر در مقایسه با جراحی
  • عدم نیاز به بیهوشی
  • خطر ابتلا به حساسیت، آلرژیک تقریبا صفر است
  • بدلیل استفاده از پلاکت های خود فرد، فرآیند ترمیم بافت ها ب طور طبیعی صورت میگیرد

مزایای تزریق پی آر پی

کاربرد prp برای درمان دردهای اسکلتی-عضلانی

آسیب های اسکلتی- عضلانی از جمله مشکلات رایج به خصوص در ورزشکاران است که سطح فعالیت را محدود کرده و سبک زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. آسیب های اسکلتی- عضلانی مزمن یا ضعیف اغلب با افزایش التهاب و کاتابولیسم بافتی همراه هستند. استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (prp) به عنوان یک درمان برای کنترل التهاب و افزایش ترمیم آسیب‌های اسکلتی- عضلانی رویکردی است که اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است. از دیگر کاربردهای تزریق prp در درمان پارگی تاندون، رگ به رگ شدن، آرتروز مفاصل، انواع آسیب های شانه و زانو، بهبود آسیب های رباط صلیبی و مانند این ها می باشد.

مدت زمان درمان با تزریق پی آر پی

بسته به شرایط بیمار و میزان حاد بودن یا خفیف بودن درد، تعداد جلسات پی آر پی متغیر است اما به طور معمول پزشکان برای درمان ۲ تا ۴ جلسه پی آر پی تجویز میکنند. فاصله ی بین جلسات حدود ۴ تا ۶ هفته می باشد. اما به طور کلی، بدلیل بدون عوارض بودن این روش درمانی محدودیت خاصی برای تعداد جلسات وجود ندارد.

بهتر است در طول دوره درمان از انجام فعالیت هایی که مانع از بهبودی هرچه سریعتر می شود یا اثرات پی آر پی را از بین می برد بپرهیزید و در صورت ضرور به انجام فعالیت های سنگین، با پزشک خود مشورت کنید و تمرین های درمانی را برای بهبود عملکرد انجام دهید.

مدت زمان درمان با تزریق پی آر پی

چگونه prp به تسکین درد کمک می کند؟

وقتی بافتی از بدن آسیب می بیند، وظیفه ی سایر قسمت ها رساندن پلاکت به ناحیه آسیب دیده است. پلاکت ها سرشار از فاکتورهای رشد هستند که به ترمیم و جذب سلول های بنیادی کمک می کنند و با جلوگیری کردن از خونریزی مانع از کبودی و آسیب های بعدی می شوند. سلول های بنیادی دارای قدرت بازسازی بالایی هستند زیرا فرآیند طبیعی بهبودی را تسریع می کنند به همین دلیل است که اخیرا” این روش درمانی بسیار محبوب شده است.

در واقع فرآیند فعال سازی پلاکت در آماده سازی prp اجازه می دهد تا پروتئین هایی در خون آزاد شود که به ترمیم بافت و غضروف آسیب دیده، رگ های خونی و بافت نرم کمک می کند. در حالی که از نظر فیزیکی امکان افزایش تولید پلاکت در یک ناحیه متمرکز برای بدن وجود ندارد، تزریق prp به یک محل خاص می تواند تا پنج برابر بیشتر از خون معمولی پلاکت داشته باشد.

تاکنون، مطالعات نشان داده اند که prp می تواند از غضروف و تاندون ها در برابر آسیب دیدگی که معمولاً با ساییدگی و پارگی طبیعی بدن همراه است، محافظت کند.

کلینیک تخصصی دکتر حسین حاجی تقی بهترین خدمات را در زمینه پی آر پی به شما عزیزان ارائه می دهد.

منبع : تزریق پی آر پی

 

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
13 مرداد 1402 - 16:47
بازدید ها: 32

نظرات شما

نظرتون در مورد پست تزریق پی آر پی چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.