كودكان كم شنوا

دسته بندی : دسته بندي نشده

 

آیا کودک من با کم شنوایی ویا ناشنوایی میتواند به مدارس عادی راه یابد؟

 می دانیم که فرزند شما بالاترین سرمایه و پر ارزش ترین جزء وجودی شماست و بر کسی پوشیده نیست که کاهش شنوایی نوزاد می تواند رشد و تکامل گفتار ، شخصیت و روابط عاطفی و اجتماعی و به تبع آن آموزش و تحصیل او را شدیدا متاثر سازد، به ویژه اگر اختلال شنوایی در دوران جنینی در نوزاد شکل گرفته باشد.

مدیر مرکز توانبخشی هه تاو سنندج

 

به همین دلیل است که سن تشخیص کم شنوایی (قبل از ۳ماهگی) و شروع توانبخشی (قبل از ۶ماهگی) از عوامل مهم در بهبود گفتار و زبان در کودکان کم شنواست.

سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰نوزاد ناشنواو کم شنوا در کشور به دنیا می آیند. از بدو تولد تا شش ماهگی بهترین زمان برای تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در نوزادان است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد.

 

 

با توجه به این که از حدود شش ماهگی تا سه سالگی بهترین دوران زبان آموزی کودک به شمار می رود، تشخیص کم شنوایی و شروع درمان، در زبان آموزی ومهارتهای بیانی ،هوش و قدرت یادگیری کودک، بسیار موثر است.

چنانچه تشخیص ناتوایی های شنیداری کودک به موقع تشخیص داده نشود ، یادگیری و توان زبان آموزی کودک به نحو چشمگیری کاهش می یابد و این نکته مهمی است که باید از سوی والدین و به خصوص مادر، مورد توجه قرار گیرد.

البته این به این معنا نیست که اگر ، کم شنوایی کودک در زمان های دیرتری تشخیص داده شود دیگر نمی توان کاری کرد، اما نکته مهم این است که تشخیص تا قبل از شش ماهگی ، نتایج مطلوب تری در درمان دارد.

توانبخشی عبارت است از اجرای مجموعه ای از خدمات شامل:

خدمات گفتاردرمانی،تربیت شنیداری ،خدمات مددکاری  اجتماعی ، روانی ، حرفه ای و آموزشی به منظور بازتوانی فرد، تا کارایی فرد به بالاترین حد ممکن برسد و بتواند به طور مستقل در جامعه زندگی کند.

استفاده از سمعک مؤثرترین راهکار درمانی برای اغلب افراد مبتلا به کم شنوایی است.فرد مبتلا به کم شنوایی نمی تواند هر سمعکی را استفاده نماید،وباید متخصص مربوطه تعین نماید،در صورتی که تیم توانبخشی تشخیص بدهند که سمعک جوابگو نیست و افت شنوایی رو بطور کامل تحت پوشش قرار نمیدهد میتوان از تکنولوژی کاشت حلزون شنوایی استفاده کرد.

باید به این نکته توجه داشت که تجویز سمعک مناسب ویا تکنولوژی کاشت حلزون شنوایی در کنار کلاس های  گفتاردرمانی ،تربیت شنیداری نتیجه دلخواه برای پیشرفت و رشد گفتار و زبان کودک را به ارمغان می آورد. البته بهتر است به خاطر داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

مرکز توانبخشی هه تاو سنندج ،اولین مرکز توانبخشی  تخصصی خانواده وکودک کم شنوا در سال ۱۳۸۵با کادری تخصصی شروع به فعالیت تخصصی کرد وشکر خدا باتلاش و زحمات کادر مرکز جز مراکز درجه یک کشوری قرار گرفت که تا حالابالغ بر ۸۰کودک مرکز در مدارس عادی پذیرفته شده والان جز دانش آموزان زرنگ مدرسه هستند وامسال هم به مانند سالهای گذشته تعداد ٦كودك دلبندمان تست وآزمایشهای طرح سنجش مدارس را با موفقیت گذرانده وبه مدارس عادی راه یافتند .

این موفقیت بزرگ را به تک تک والدین و پرسنل زحمتکش مرکز هه تاو و آحاد جامعه تبریک میگوییم.

ماثابت کرده ایم که خواستن ، توانستن است.

امیر رزمگه(آسیب شناس گفتار وزبان)

این مطلب مفید بود؟ (0)(1)
نظرات (0)
13 مهر 1398 - 14:33
بازدید ها: 210
كودكان كم شنوا
01
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست كودكان كم شنوا چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.