خودشیفتگی

خودشیفتگی

دسته بندی : دسته بندي نشده
 شخصیت خودشیفته
🔺خود شیفته در لغت به معنای Narcissism (نارسیسیسم) است که از یک افسانه یونانی گرفته شده است. در این افسانه مرد جوانی به نام نارسیوس عاشق عکس خود که در آب افتاده بود شد. و وقتی به آب پرید تا آن را که فکر می کرد حوری دریایی است بگیرد، غرق شد. 
🔺دوست داشتن خود خیلی هم خوب است و باعث اعتماد به نفس و پیشرفت  می شود، اما تا آنجا که به خودشیفتگی نرسد. خودشیفتگی یعنی تنها و تنها دیدن خود و به حساب نیاوردن دیگران که به سرعت باعث پراکنده شدن اطرافیان از دور و بر ما می شود.
 ✳️ ترسم آن روز که در آینه خود نگری عاشق خود شوی و دیده ز من برسپری
 
شخصیت خودشیفته
🔺خود شیفته در لغت به معنای narcissism (نارسیسیسم) است که از یک افسانه یونانی گرفته شده است. در این افسانه مرد جوانی به نام نارسیوس عاشق عکس خود که در آب افتاده بود شد. و وقتی به آب پرید تا آن را که فکر می کرد حوری دریایی است بگیرد، غرق شد. 
🔺دوست داشتن خود خیلی هم خوب است و باعث اعتماد به نفس و پیشرفت  می شود، اما تا آنجا که به خودشیفتگی نرسد. خودشیفتگی یعنی تنها و تنها دیدن خود و به حساب نیاوردن دیگران که به سرعت باعث پراکنده شدن اطرافیان از دور و بر ما می شود. 
✳️ ترسم آن روز که در آینه خود نگری عاشق خود شوی و دیده ز من برسپری
🔺یادتان باشد شعار افراد خودشیفته این است: «همیشه من اول هستم». ارتباط با این دسته از افراد سخت است، چون چیزی به نام عشق بدون قید و شرط در زندگی شان وجود خارجی ندارد و اگر از بخت بدتان دوست خودشیفته ای سر راهتان ظاهر شد، باید بگویم بیشتر اوقات احساس تنهایی خواهید کرد.
🔺به سختی می شود به این دسته از افراد فهماند که کارشان اشتباه است. اما اگر همسری خودشیفته دارید، سعی نکنید برای هر خواهش و درخواستی التماس کنید، بلکه سریع و قاطع خواسته تان را ابراز کنید چون تنها در قاطعیت می شود این دسته از افراد را تسلیم کرد.
🔺یکی از ویژگی های افراد خودشیفته این است که هر کاری برایشان انجام دهید باز هم راضی نمی شوند و به اصطلاح طلبکارند. بارزترین ویژگی این افراد این است که شما را وادار به انجام کاری می کنند. در واقع شما را در موقعیتی خاص (برای مثال ایجاد حس گناه در شما) قرار می دهند که مجبور می شوید آن کار را انجام دهید.
🔺برای این افراد خیلی سخت است که خود را نیازمند کسی بدانند چون این کار را ایراد و نقصی بزرگ در خود می دانند و در نتیجه ترجیح می دهند از کسی تقاضایی نکنند.
🔺در مواجهه با افراد خودشیفته نشان ندهید که آنها به شما نیاز دارند و به مقابله با آنها نپردازید زیرا با این کار آنها واکنش های پرخاشگرانه از خود نشان می دهند؛ بنابراین در وهله اول سعی کنید به این دسته از افراد حمله نکنید. 
🔺معمولا افرادخودشیفته تحمل شنیدن «نه» را ندارند. به همین دلیل در مواقعی که نیاز به کمک دارند، مستقیم از کسی درخواست نمی کنند. برای مثال ممکن است این جمله را بر زبان بیاورند «همه مرا تنها گذاشته اند و کسی نیست که کمکم کند.» در چنین مواقعی بلافاصله نگویید که قصد کمک کردن دارید. اگر دوست دارید به این دسته از افراد کمک کنید به آنها این جمله را بگویید: «اگر شما فکر می کنید که من می توانم به شما کمک کنم کافی است از من بخواهید تا کمک تان کنم.» و یا «من بررسی می کنم و اگر امکانش وجود داشت این کار را برایتان انجام می دهم.» 
دکتر مهدی قاسمی
روانپزشک، رواندرمانگر و روانکاو
این مطلب مفید بود؟ (5)(0)
نظرات (1)
9 شهریور 1396 - 22:39
بازدید ها: 2359
خودشیفتگی
55

نظرات شما

نظرتون در مورد پست خودشیفتگی چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.
  1. نظرات جدید
  2. نظرات قدیمی
  • ناشناس : 12 شهریور 1396 - 13:4

    سلام آقای دکتر کسی که دچار خودشیفتگی است به صورت کامل درمان می شود یعنی دیگه این حس خودشیفتگی در وجودش به صورت کامل از بین بره مخصوصا اگر سنش 30 سال به بالا باشه ؟؟

    دکتر مهدی قاسمی:19 آبان 1396 - 8:56

    سلام سوال شما خیلی کلی است. خودشیفتگی در وجود همه انسان ها وجود دارد و نیازی به درمان آن نیست . نوعی از خودشیفتگی که آنقدر شدید باشد که باعث اختلال در عملکرد فرد شود را نوعی اختلال شخصیت در نظر می گیریم و درمان می کنیم. درمان طولانی و زمان بر است ولی قابل درمان است.