با ترس های کودک از محیط بیرون و درون اتاق در شب چه کنیم؟

با ترس های کودک از محیط بیرون و درون اتاق در شب چه کنیم؟

دسته بندی : کاردرمانی حسی

این موارد بدلیل رشد سریع سیستم ادراک دیداری و پردازش های تصویری در مغز بوده است. کاری که در کاردرمانی این کودکان انجام می شود تغییر این موضع به نفع کودک است.
 

راه حل اول: استفاده از بمباران حس دیداری به وسیله لیزر شو و وسایل دارای تحریکات نوری به همراه رقص و موسیقی در ابتدا در اتاق روشن سپس در اتاق نیمه تاریک و بعد از آن در اتاق تاریک.

راه حل دوم: هر گونه تابلو و وسیله ای که در اتاق خواب کودک است که شبیه به انسان یا موجودات زنده است از اتاق خارج کنید.

راه حل سوم: اگر کودکتان درمورد موجودات عجیب و غریب از شما سوال کرد بدون آنکه از او بخواهید مکان آن را نشان بدهد فقط بگویید چیزی نیست من هم بچه بودم می ترسیدم، اما الان بزرگ شدم نمی ترسم و کنارت می مونم تا بخوابی عزیزم .

راه حل چهارم: در طول روز فردا حتماً از بازی های لمسی و حسی بجای بازی های دیجیتال استفاده نمایید و حتماً قبل از خواب کودک خود را با روش های اختصاصی ماساژ دهید.

راه حل پنجم: تا دو ساعت مانده به خواب کودک به هیچ وجه نگذارید کودک تلویزیون یا کارتون یا موبایل یا هر وسیله دیگری را تماشا کند و به جای آن از تحریکات حس شنیداری یعنی قصه صوتی بوسیله هدفون استفاده کنید.

 

 

باید گفت همه این رفتارهای می تواند ناشی از رشد ادراک دیداری در کودک شما باشد لذا باید برای این رشد حتما برنامه ریزی نمایید و بتوانید از این مهارت استفاده نمایید. پیشنهاد می شود حتماً برای چنین کودکی از برنامه های کاردرمانی دیداری استفاده شود تا کودک بتواند از این رشد در زمینه های عملکردی مثل نوشتن استفاده کند.

به هر حالت باید بدانید هیچکدام از رفتارهای کودک شما بی معنی نیست. رشد ادراک دیداری در کودک شما به بسیاری از عوامل مرتبط است. این قضیه بیشتر مربوط به کاردرمانی حسی در زمینه حس دیداری می باشد. از همین رو پیشنهاد می شود هیچ وقت کاردرمانی حسی را به ماساژ محدود نکنید. پردازش حسی فقط شامل رشد مسیر عصبی حس لامسه نیست !!!!!!!! بلکه پردازش های تصویری بسیار بسیار در رشد درکی کودک از محیط پیرامونش اثر گذار خواهد بود.

یک متخصص کاردرمانی کودکان با تشخیص و ارزیابی دقیق و به موقع خود می تواند مسیر رشدی کودک را هم تسهیل نماید و هم اصلاح نماید. بسیاری از کودکانی که در راندن دوچرخه دچار مشکل هستند باید از نظر ادراک بینایی و جستجوی بینایی و هماهنگی های دیداری حرکتی در کاردرمانی کودکان مورد بررسی قرار بگیرند. ساده انگاری این قضیه می تواند صدمات جبران ناپذیری به روحیه و انگیزه و تصمیم گیری کودک در بین همسالان خودش بزند. مثلاً در جایی که همسن و سالان کودک به راحتی می توانند از دوچرخه در سن مربوط به خود استفاده کنند، ممکن است کودک نتواند حتی پدال دوچرخه را به راحتی به حرکت درآورد. هیچ به دنیای مضطرب کودک در این حالت فکر کرده اییم؟؟؟؟؟

در موارد دیگری که به پردازش های دیداری و ادراک بینایی در کاردرمانی دیداری مربوط می شود، باید به مهارت نوشتن اشاره نمود. این مهارت حتماً برای همه والدین مراجعه کننده به کلینیک های کاردرمانی ایران آشنا است. مهارت نوشتن و مهارت دست ورزی از نظر ما یک مهارت حرکتی خالص نمی باشد. بلکه بیشترین سهم را در اینجا پردازشهای دیداری و هماهنگی های دیداری حرکتی در کاردرمانی دارد.

در اینجا برای اینکه شیوه نوشتن کودک تسهیل شود تا در مدرسه سرخورده نشود و برای نوشتن از همکلاسی های خودش پیشی بگیرد و به این دلیل تشویق نیز بشود باید کاردرمانی دست را با تأکید بر مهارت های هماهنگی دیداری حرکتی برای او در نظر بگیریم. کاردرمانی کودکان برای این منظور کتاب های زیادی برای  متخصصین کاردرمانی ارائه کرده که خوب رجوع به آنها می تواند کیفیت کار را برای آنها بالا ببرد. لذا مراجعه به متخصص کاردرمانی کودکان با تجربه و با کیفیت می تواند بهبودی مشکلات کودکتان در این زمینه را تضمین نماید.

 

www.arianclinic.com

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
29 شهریور 1399 - 23:42
بازدید ها: 162
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست با ترس های کودک از محیط بیرون و درون اتاق در شب چه کنیم؟ چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.