کبد چرب و رژیم غذایی آن

کبد چرب و رژیم غذایی آن

دسته بندی : دسته بندي نشده

کبدچرب:

یک اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است. تحرک کم و تغذیه ناصحیح از دلایل مهم ایجاد کننده آن می باشند.

برخی از عوامل تاثیرگذار بر آن عبارتند از:

✔عدم رعایت اعتدال در غذا خوردن و پرخوری .

✔استفاده زیاد و مکرر از شیرینی‌ و مواد غذایی چرب .

 درمان کبد چرب چگونه است؟

 کبدچرب درمان دارویی قطعی ندارد. تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری است. 

آدرس اینستاگرام: hedieh_ramezani_diet

 

برای درمان کبد چرب چه غذایی بخوریم؟

 درمان کبدچرب پیچیده تر از مصرف چند داروی موجود در بازار مانند لیورگل، لیورساپورت و...می باشد.

بهترین روش درمان آن ترکیب فعالیت فیزیکی با برنامه غذایی می باشد و با رعایت آن حتی کبدچرب از درجه ۳ به درجه ۱ می تواند بهبود پیدا کند.

 ⚜چند نکته برای افراد با کبدچرب ⚜

✔اگر اضافه وزن دارید و یا چاقید، حتما وزن خود را کاهش دهید که البته نباید سریع باشد. کاهش وزن سریع، ممکن است بیماری را تشدید کند. برای تخلیه چربی از کبد، کاهش وزن آرام و رعایت رژیم غذایی به مدت طولانی لازم هست. 

✔تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید ولی با حجم کم. 

✔بدانید که کاهش کربوهیدرات ها (مانند نان و برنج و ماکارونی و شیرینی و ....) حتی بیشتر از کاهش چربی ها به درمان کبد چرب شما کمک می کند.

✔نان سفید و سایر محصولاتی که از آرد سفیدِ تصفیه شده تهیه شده‌اند، برای کبدتان مضرند؛ زیرا آن‌ها کربوهیدرات‌های ساده‌ای هستند که در بدنتان سریع به قند تبدیل می شوند.

✔بدانید که مصرف فروکتوز(قند میوه) مصنوعی منجر به بدتر شدن وضعیت کبدچرب شما می شود. فروکتوز مصنوعی در موادغذایی فرآوری شده (مانند سس ها، نوشابه های گازدار، شیرینی ها، آبمیوهای صنعتی و ....)وجود دارد.

 ✔ویتامین e البته به اندازه و با مشورت با متخصص تغذیه مصرف نمایید.

✔آنتی اکسیدانهای موجود در میوه و سبزی ها برای کبدتان بسیار مفیدند. البته در مصرف میوه ها بدلیل داشتن قند فروکتوز نباید زیاده روی شود.

 ✔امگا ۳ مصرف کنید: امگا ۳ با کاهش دادن التهاب برای درمانتان مفید می باشد. منابع غنی امگا ۳ شامل ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و ماهی تن. منابع گیاهی امگا ۳ مانند گردو، بذر کتان، آجیل و روغن زیتون.

✔مصرف چربی های ترانس و اشباع و امگا ۶ خود را کاهش دهید: مقدار و نوع چربی ها تاثیر مستقیم روی سلامت کبدتان دارند. چربی های ترانس مخصوصا با افزایش التهاب سلوهای کبد در ارتباط هستند. منابع سرشار از چربی های اشباع شامل گوشت حیوانات، لبنیات چرب و غذاهای فرآوری شده است .

 ✔غذاهای سرخ شده تا حد امکان نخورید. مصرف جگر، دل، قلوه، کله پاچه، مغز، کره و روغن جامد گیاهی برای شما ممنوع است. غذاها باید در حد امکان فرپز، آبپز و بخارپز باشد .

 ✔مصرف موادغذایی حاوی فیبرهای محلول (مانند سیب و حبوبات) را افزایش دهید. زیرا فیبرها جذب چربی و کلسترول را در دستگاه گوارش کاهش می دهند.

آدرس اینستاگرام: hedieh_ramezani_diet

این مطلب مفید بود؟ (4)(0)
نظرات (0)
5 مهر 1398 - 1:11
بازدید ها: 280
کبد چرب و رژیم غذایی آن
54

نظرات شما

نظرتون در مورد پست کبد چرب و رژیم غذایی آن چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.