ترس های دوران نوجوانی

ترس های دوران نوجوانی

دسته بندی : دسته بندي نشده

ترس دورهٔ نوجوانی
یکی از مواردی که معمولا والدین تا زمانیكه تبدیل به یك مشكل جدی نشود به آن کمتر توجه می‌كنند، ترس‌های دوره نوجوانی است، در حالیكه بهتر است با آنها آشنایی قبلی داشته باشند تا از بروز مشكلات جلوگیری كنند.

ترس دورهٔ نوجوانی
                         
یکی از مواردی که معمولا والدین تا زمانیكه تبدیل به یك مشكل جدی نشود به آن کمتر توجه می‌كنند، ترس‌های دوره نوجوانی است، در حالیكه بهتر است با آنها آشنایی قبلی داشته باشند تا از بروز مشكلات جلوگیری كنند.
دوران نوجوانی با بالا و پایین شدن های روانی، احساسی و فیزیكی فراوانی همراه است. نوجوانی مهم‌ترین مرحله برای کسب هویت ثابت و مستقل می‌باشد.
بنابراین نوجوانان ترس‌های متعددی را تجربه می‌کنند. در دوران نوجوانی رابطه خاصی بین سن، نوع و شدت ترس وجود دارد.
هرچقدر که سن آن‌ها بالاتر می‌رود٬ مقدار ترس آن‌ها پیچیده تر و متفاوت تر از كودكی می‌شود.
از مهم‌ترین ترس‌های نوجوانان، پاسخ به این قبیل سوال‌ها است كه: من چه كسی هستم؟ چه چیزی در زندگی می‌خواهم؟ چه چیزی مورد علاقه من هست؟
ترس از تغییر ظاهر یكی دیگر از موارد مهم می‌باشد که همراه آن كاهش اعتماد به نفس، ترس از به دست نیاوردن استقلال، نداشتن قدرت در تصمیم گیری، احساس عدم كفایت و ناتوانی می‌باشد كه خود را به حالت پرخاشگری و حساس بودن یا اضطراب نشان می‌دهد.
گاهی ترس شکل اجتماعی به خود می گیرد، هم‌چون  پذیرش در گروه دوستان و مورد تایید بودن توسط دوستان.
نوجوان با خرد شدن در مسائل به صورت وسواسی یا با فرار از موقیعت‌ها ، گاهی صورت مسئله را برای زمان موقتی پاک می‌کند و راه حلی به وجود نمی‌آورد، كه این باعث هرچه بیشتر شدن فاصله او با راه حل می‌شود.  ترس‌ها می توانند به شکل های مختلفی همچون دروغ‌گویی، بزرگ نمایی، جلب توجه، خودنمایی و حتی در قالب پرخوری، پرخاشگری، كناره گیری از دوستان، امتناع از مدرسه رفتن و خودزنی جلوه کنند.
درحقیقت این رفتارها پوششی برای پنهان کردن ترس است.
از جمله کارهایی که به عنوان والدین می‌توانید برای آن‌ها  انجام دهید، این است که نوجوان را تحت فشار نگذارید، امور پیرامون او را  قابل پیش‌بینی كنید، حال او را درک و با او همدلی كنید و از همه مهم‌تر اینکه برای او دوست و شنونده‌ی خوبی باشید.
کارهای شجاعانه‌ی او را تشویق كنید، به خاطر داشته باشید که ترس فقط با نصیحت کردن از بین نمی‌روند. نصیحت مداوم و طولانی نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه گاهی باعث خشم و بروز مشکلات جدی‌تر هم می‌شود، توانایی های او را پیدا كنید، تشویقش كنید، با کمک روانشناسان، به او رفتارها و مهارت‌های لازم را آموزش داده تا بتواند با ترس‌های دوران نوجوانی مواجه شود و بر آن‌ها غلبه كند.

این مطلب مفید بود؟ (18)(0)
نظرات (0)
18 مهر 1397 - 2:13
بازدید ها: 2182
ترس های دوران نوجوانی
518
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست ترس هاي دوران نوجواني چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.