درمان کمر درد با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت

درمان کمر درد با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت

دسته بندی : آموزش

شما با مطالعه این مقاله ، در خصوص درمان کمر درد با استفاده از پلاسمای غنی شده  ، اطلاعات کاملی بدست خواهید آورد . هدف ما افزایش دانش و آگاهی بیماران و مراجعین به این سایت می باشد . امیدواریم با مطالعه این رضایت شما را برآورده کرده باشیم . در صورت داشتن هرگونه پیشنهاد لطفا به ما ایمیل بزنید . / دکتر مهرداد تنگستانی نژاد 

1. پلاکت خون چیست ؟

پلاکت های خون سلولهایی هستند که درخون ما وجود دارند و زمانیکه تشخیص می دهند، جایی از رگهای خونی آسیب دیده، به هم می چسبند ، تا جلوی خونریزی را بگیرند. به بیان ساده تر زمانی که جایی از بدن ما زخم می شود ، پلاکت ها به قسمت آسیب دیده زخم می چسبند و باعث بوجود آمدن لخته خون می شوند و این عمل پلاکت ها منجر به بند آمدن خونریزی می شود .

prp

2. میزان طبیعی پلاکت خون چه مقدار است؟

تعدا پلاکت نرمال در خون می بایست بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰۰ در هر میکرو میلی لیتر باشد . 
 

3. آیا می دانید پلاسما چیست ؟                                                                           

در حیوانات، مانند پستانداران ، 55 درصد خون را که در کل بدن جریان دارد پلاسما تشکیل میدهد . ظاهر آن شبیه مادهای زرد رنگ که به سفیدی بزند می باشد و مادهای است که به عنوان محیط پذیرنده تمام سلولهای خونی محسوب میشود. همچنین با غشائی که اطراف آن را فراگرفته از دیگر ارگانهای سلولی جدا میشود.

prp

90 درصد پلاسما را آب تشکیل میدهد و باقی آن را پروتئین، گلوکز، فاکتورهای لختهکننده خونی، یونهای معدنی، هورمونها، و دیاکسید کربن. مواد دیگری نیز در پلاسما هست. تزریق پلاسمای خون در جنگ های جهانی بسیار انجام شد و از این رو تبدیل به مفهوم کاملاً شناخته شده شد. پلاسما را میتوان برای ترمیم زخمهای شدید، رساندن شخص به سطح انرژی طبیعی و مناسب، کمک به بهبود زخم، انسداد خونریزی، و درنهایت افزایش فاکتورهای لختهکننده خونی بکار برد.

از طرفی دیگر خون ما از 93٪ سلول‌های قرمز، 6٪ سلول‌های سفید، 1٪ پلاکت و پلاسما ساخته شده است. پلاکت‌ها بیشتر به خاطر نقش خود در لخته کردن خون شناخته‌شده هستند. ولی پلاکت‌ها نقش‌های بسیار مهم دیگری نیز دارند، ازجمله آن‌ها، نقش مهمی در فرایندهای حیاتی‌ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده بازی می‌کنند. پلاکت‌ها به‌طور طبیعی سرشار از فاکتورهای رشد در بافت‌های همبند و همچنین فاکتورهای ترمیمی می‌باشند. اولین واکنش بدن در مواجه با یک آسیب بافتی، ارسال پلاکت‌ها به ناحیه آسیب‌دیده می‌باشد. پلاکت‌ها فرایند ترمیم بافت آسیب‌دیده را آغاز کرده و سلول‌های بنیادی را به محل صدمه‌دیده جذب می‌کنند. تزریق این فاکتورهای رشد به داخل رباط، تاندون‌ها و مفاصل آسیب‌دیده، می‌تواند فرایند ترمیم طبیعی بدن را تحریک نماید. به‌منظور به حداکثر رساندن فرایند درمان، غلظت پلاکت‌ها باید افزایش‌یافته و از سلول‌های قرمز خون جدا شوند.

هر فرد بالغ حدود 5 لیتر خون دارد خون از دو قسمت سلولی و پلاسمایی تشکیل شده است.

 عناصر سلولی حدود 44%حجم خون را تشکیل می دهد که شامل :

گلبولهای قرمز با طول عمر 120 روز مسئول اکسیژن رسانی به سلول های بدن

گلبولهای سفید با طول عمر 9-3 روز مسئول دفاع بدن در مقابل عوامل خارجی و پلاکتها با طول عمر 10-7 روزدر بند آوردن خونریزی دخالت دارند.

پلاسما 56% حجم خون را تشکیل می دهد که 90% آن آب و 10% بقیه شامل املاح، قند، چربی و پروتئین هائی نظیر فاکتور های انعقادی، آنتی بادیها و .... می باشد. همچنین عناصر سلولی در پلاسما شناورند.

 

4. مقدمه ای بر درمان با پلاسمای غنی از پلاکت :

درمان پلاسمای غنی از پلاکت ( پی آر پی ) یک روش درمان غیر عمل جراحی جدید و نوین است که درد را با افزایش دراز مدت بهبودی عارضه‌های اسکلتی عضلانی به طور طبیعی کاهش می‌دهد. این تکنیک به سرعت در حال ظهور، پتانسیل امید بخش برای بسیاری از عارضه‌ها مانند آرتریت ( التهاب مفصل ) ، تاندونیت ( التهاب تاندون ) ، و رگ به رگ شدن رباط‌ها و پارگی است.

prp

پلاسمای غنی از پلاکت، که معمولا ( پی آر پی )  نامیده می‌شود، خون انسان است که گرفته شده و جدا می‌شود و غلظت پلاکت‌ها را بالاتر از ارزش‌های طبیعی تولید می‌کند. پلاکت ها سلولهای انعقادی خون انسان هستند، اما پلاکت ها دارای توان بالقوه‌ای در بهبود زخم عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها دارند .

مطالعات نشان می‌دهند که عوامل رشدی که توسط پلاکت‌ها منتشر می‌شوند، سلول‌های جبرانی را احیا می‌کنند و ممکن است ترمیم بافت را افزایش دهند و به بهبود بافت نرم سرعت بخشند .

درمان پلاسمای غنی از پلاکت( پی آر پی )  اغلب می‌تواند کمر درد مزمن را پایان دهد. کمر درد ناشی از کشیدگی عضله یا عارضه‌های دژنراتیو به این درمان بسیار خوب پاسخ می‌دهند. علاوه بر این، پی آر پی می‌تواند با تحریک بهبودی غضروف و کاهش درد و ناتوانی برای بسیاری از موارد استئوآرتریت موثر باشد .

prp

مقدار کمی خون کشیده می‌شود. هنگامی که خون کشیده شده است، در یک سانتریفیوژ قرار داده می‌شود. سانتریفیوژ دستگاهی است که خون را با سرعت بالا می‌چرخاند تا گلبول‌های قرمز و پلاکت‌های غلیظ خون را از هم جدا کند. هنگامی که خون جدا می‌شود، گلبول‌های قرمز دور انداخته می‌شوند و ما پلاسمای غنی از پلاکت غلیظ ( پی آر پی ) داریم که آماده استفاده در فرآیند درمان است.

prp

فرآیند تزریق بیش از یک ساعت طول نمی‌کشد. قسمت غنی از پلاکت جمع آوری شده و دوباره به تاندون، رباط، عضله، مفصل یا دیسک آسیب دیده تزریق می‌شود که به عنوان منبع درد شناخته شده است و به درستی در مقدار دارویی که ده برابر بیشتر از مقداری که بدنتان می‌تواند ارائه دهد بهبود نمی‌یابد. پلاکت ها به همان شیوه اما بسیار موثرتر کار می‌کنند.

prp

پزشک این تزریق را با مقدار کمی از بیهوشی برای کاهش درد انجام می‌دهد. این روش کم خطر است، زیرا پزشک از عناصر موجود در بدن بیمار استفاده می‌کند. هنگامی که به ساختارهای اطراف ستون فقرات تزریق می‌شود، جهت اطمینان از قرارگیری ایمن و مناسب prp در محل آسیب دیده، از اشعه ایکس (به عنوان مثال فلوروسکوپی) استفاده می‌شود. بیماران معمولا پس از تزریق اول یا دوم، کاهش قابل ملاحظه ای درد را تجربه می‌کنند.

 

5. نتایج چه خواهد بود ؟

از آنجا که پی آر پی از خون بیمار گرفته می شود ، عوارض جانبی بسیار محدودی دارد . اگر چه نتایج ممکن است متفاوت باشند، بسیاری از بیماران کاهش قابل ملاحظه درد و افزایش میزان حرکت در عرض دو هفته را گزارش کرده‌اند.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت‌، که گاهی اوقات درمان ( پی آر پی ) یا درمان اتولوگ پلاسما ( آ سی پی ) نیز نامیده می‌شود، تلاش می‌کند به کمک خواص درمانی طبیعی خون خود بیمار، به ترمیم غضروف‌های، تاندون‌ها، رباط‌ها، عضلات، و یا حتی استخوان‌های آسیب‌دیده بپردازد. اخیراً واژه ( پی آر پی )  را در اخبار زیاد می‌شنویم، بخصوص در میان ورزشکاران حرفه‌ای، ورزشکاران آماتور و افرادی که خواهان افزایش عملکرد خود هستند، از محبوبیت روزافزونی برخوردار گشته است. بسیاری از افرادی که تحت تزریق ( پی آر پی )  قرارگرفته‌اند، به‌ویژه آسیب دیدگان فعالیت‌های ورزشی، توانسته‌اند، با حداقل درد ممکن و یا بدون درد، به فعالیت‌های منظم ورزشی خود و یا حتی مسابقات بازگردند. این تکنیک نوظهور چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای بسیاری از بیماری‌ها، ازجمله: آرتریت، التهاب تاندون‌ها و رگ به رگ شدن و یا پارگی رباط‌ها و ... فراهم کرده است.

مطالعات نشان می‌دهد که فاکتورهای رشد آزادشده از پلاکت‌ها باعث تحریک سلول‌های ترمیمی می‌شود، درنتیجه سرعت و شدت ترمیم بافت‌ها افزایش می‌یابد. در عمل جراحی تاندون روتاتور کاف شانه و آشیل از prp استفاده می‌شود تا ترمیم بافت‌های مذکور تقویت گردد. همچنین نشان داده‌شده است، زمانی که تاندون‌ها به‌صورت مزمن آسیب می‌بینند و به‌صورت کامل التیام نمی‌یابند، تزریق prp، می‌تواند اثر بسیار مفیدی درترمیم آن‌ها داشته باشد. آزمایش‌های بالینی زیادی در جریان است تا طیف کاملی از مزایای استفاده از prp را برای ما مشخص کند. در خصوص ستون فقرات نیز، برخی از پزشکان معتقدند که تزریق prp به رباط‌های نخاعی، مفاصل فاست و یا دیسک‌های بین مهره‌ای، زمانی که درمان‌های سنتی دیگر شکست خورده‌اند، می‌تواند کمک شایانی برای بیمار تلقی شود.

 

6. چه شرایط و بیماری‌هایی بهترین نتیجه را ازprp کسب می‌کنند؟

روش ( پی آر پی )  بیشتر در مواردی همچون رگ به رگ شدن / کشیدگی مزمن رباط و تاندون‌ها اثر دارد، به‌ویژه در مواردی که درمان‌های محافظتی نتوانسته باشند، در بهبود بیمار مؤثر واقع شوند.

 

7. برخی از موارد کاربرد ( پی آر پی )  عبارتند از :

درد دیسک‌های ستون فقرات

آسیب‌دیدگی ناحیه روتاتور کاف (شانه)، ازجمله با نیمه پارگی تاندون و رباط‌ها

درد و بی‌ثباتی شانه

بیماری آرنج تنیس و گلف بازان

رگ به رگ شدن عضلات همسترینگ و لگن

رگ به رگ شدن و بی‌ثباتی زانو

سندرم پاتلوفمورال و التهاب تاندون پاتلا

پیچ‌خوردگی مچ پا

التهاب تاندون آشیل و التهاب نیام کف پا

آرتروز زانو، لگن و دیگر مفاصل

سندرم‌های گیر افتادگی اعصاب، مانند سندرم تونل کارپال (مچ دست)

اختلال عملکرد و درد در مفاصل ساکروایلیاک (مفصل خاجی - تهیگاهی)

اختلال و درد در ناحیه کمر و گردن

علاوه بر این ، ( پی آر پی )  می‌تواند برای انواعی از آرتروزها نیز مفید باشد. این روش، ترمیم و بازسازی غضروف‌ها را تحریک می‌کند. درنتیجه می‌تواند در کاهش درد و ناتوانی افراد مؤثر واقع شود.

از جمله در موارد زیر:

آرتروز زانو

آرتروز مفصل ران

آرتروز شانه

آرتروز مچ پا

prp

8. آیا درمان با ( پی آر پی )  نیاز بیمار به عمل جراحی را برطرف خواهد کرد ؟

موفقیت و ماندگاری نتیجه هر روش درمانی، به وسعت و شدت میزان آسیب‌دیدگی آن ناحیه بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال در مورد آرتروزهای خفیف ، ( پی آر پی )  به‌ طور بالقوه می‌تواند از انحطاط بیشتر مفصل جلوگیری به عمل آورد. در آرتروزهای پیشرفته ، هدف از درمان ، به حداقل رساندن درد و بهبود عملکرد بیمار است . ( پی آر پی ) به‌خصوص اگر هم ‌زمان با سلول‌های بنیادی استفاده شود ، می‌تواند به ‌احتمال‌ زیاد نیاز بیمار به عمل‌های جراحی، مانند عمل تعویض مفصل و یا عمل فیکس کردن مهره های ستون فقرات به یکدیگر را برطرف نماید.

 

9. چگونه ( پی آر پی ) تهیه می‌شود؟

تهیه ( پی آر پی ) ساده ، بدون درد و به‌راحتی در مطب صورت می‌پذیرد. تمامی مراحل کشیدن خون و آماده‌سازی حدوداً 25 الی 30 دقیقه طول خواهد کشید. مقدار کمی از خون بیمار گرفته ‌شده، درست مثل یک آزمایش خون معمولی، سپس در داخل دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می‌شود. سانتریفیوژ یک ماشین مخصوص است که خون را با سرعت بسیار بالایی به چرخش درمی‌آورد، درنتیجه سلول‌های قرمز خون از پلاکت‌ها جدا می‌شوند. هنگامی‌که سلول‌های قرمز خون جدا شدند، درنهایت ما غلظت بالایی از پلاسمای غنی از پلاکت‌ها ( پی آر پی ) را در اختیار خواهیم داشت، که برای ادامه فرایند درمان در اختیار پزشک قرار می‌گیرد.

 

10. چگونه تزریق ( پی آر پی ) انجام می‌شود؟ آیا تزریق دردناک است؟

فرایند تزریق بیش از یک ساعت طول نخواهد کشید و همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، شامل مراحل تهیه ( پی آر پی )  و تزریق ‌آن به بافت آسیب‌دیده می‌باشد. پلاسمای غنی از پلاکت جمع‌آوری شده و در تاندون، رباط، ماهیچه، مفصل و یا دیسک آسیب‌دیده - بافت‌هایی که منبع درد هستند و از طریق درمان‌های معمول بهبود نیافته‌اند - تزریق می‌شود.

 هنگامی‌که تزریق در ساختارهای اطراف ستون فقرات انجام می‌شود، به کمک اشعه ایکس (به‌عنوان‌مثال فلوروسکوپی) ناحیه آسیب‌دیده و تزریق رسد می‌شوند تا تزریق به‌صورت بی‌خطر انجام شده و درست در محل موردنظر انجام شود. برای تزریق مناسب ( پی آر پی )  به داخل تاندون، رباط و یا مفاصل، معمولاً از امواج اولتراسوند یا سونوگرافی کمک می‌گیرند.  به این دلیل تزریق ( پی آر پی )  تحت هدایت تصویربرداری انجام می‌شود که پزشک، از تزریق دقیق در بافت موردنظر اطمینان حاصل کند. تعداد تزریق بسته به شرایط بیمار در هر فردی متفاوت است، اما اغلب در طول زمان، 2 الی 6 تزریق انجام می‌شود. بیماران به ‌طورمعمول پس از تزریق اول یا دوم کاهش درد قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند.

به‌طورکلی تزریق ( پی آر پی )  دردناک نیست . با این‌حال ممکن است بیمار بسته به ناحیه‌ای که قرار است تزریق در آن صورت به پذیرد، سطحی از ناراحتی را تجربه نماید. تزریق داخل مفاصل حداقل میزان ناراحتی را به همراه دارد. گاهی اوقات پس از عمل تزریق، مقدار کمی درد وجود دارد؛ بااین‌حال این درد بیش از چند روز طول نخواهد کشید و می‌توان آن را با مسکن‌های غیر نسخه‌ای مثل استامینوفن کنترل نمود.

 جلوگیری از مصرف داروهای ضدالتهابی مانند ناپروکسن، موترین، سلبرکس، ناپروسین و موبیک، مهم است، چراکه این داروها می‌توانند در فرایند بهبودی اختلال ایجاد کنند.

 

11. چه زمانی نتایج درمان را مشاهده خواهم کرد؟

برخلاف سایر روش‌های درمانی، نتایج درمان با ( پی آر پی )  پایدار هستند. این روش جزء درمان‌های دائمی طبقه‌بندی می‌شود. بازه زمانی مشاهده نتایج، بستگی به ناحیه و شدت آسیب دارد. به‌طور متوسط، بیشتر بیماران نشانه‌های بهبودی (کاهش درد و یا افزایش عملکرد) را ظرف چهار تا شش هفته مشاهده خواهند نمود. در ادامه برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن، استفاده از تمرینات فیزیوتراپی و یا اجتناب از فعالیت‌های بدنی شدید و فشار آوردن زیاد بر ناحیه تزریق در چند هفته اول تزریق توصیه می‌شود. رعایت این موارد به بدن اجازه می‌دهد در بهترین شرایط به ترمیم خود بپردازد.

 

12. آیا تزریق ( پی آر پی )  خطر و یا عوارض دارد؟

به‌طورکلی ، ( پی آر پی )  یک گزینه درمانی بی‌خطر محسوب می‌شود، بخصوص به خاطر این‌که این مواد از بدن خود بیمار گرفته می‌شود، احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک وجود نخواهد داشت. بااین‌حال، هر زمان که سوزنی وارد بدن بشود، احتمال خطر عفونت، خونریزی و آسیب‌های عصبی وجود خواهد داشت. این خطرات اغلب اتفاق نمی‌افتند و بسیار نادر هستند. خطرات دیگر نیز به ناحیه تحت درمان بستگی خواهد داشت.

 

 

web site :   http://drtangestani.com

telegram :   t.me/tangestaniclinic

instagram :  www.instagram.com/drtangestani

 
 

 

این مطلب مفید بود؟ (16)(0)
نظرات (0)
28 اردیبهشت 1397 - 20:18
بازدید ها: 1363
درمان کمر درد با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت
516

نظرات شما

نظرتون در مورد پست درمان کمر درد با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.