هالوس والگوس / انحراف شست پا

هالوس والگوس / انحراف شست پا

دسته بندی : آموزش

شما با مطالعه این مقاله ، در خصوص انحراف شست پا یا همان هالوس والگوس  ، اطلاعات کاملی بدست خواهید آورد . هدف ما افزایش دانش و آگاهی بیماران و مراجعین به این سایت می باشد . امیدواریم با مطالعه این رضایت شما را برآورده کرده باشیم . در صورت داشتن هرگونه پیشنهاد لطفا به ما ایمیل بزنید . / دکتر مهرداد تنگستانی نژاد 

تعریف :

 

 

انحراف شست پا بیماری شایعی است که در انگشتان پا اتفاق می افتد . این بیماری بیشتر در زنان به میزان 90 درصد مشاهده می گردد . هالوکس والگوس به معنای کج شدن شست پا می باشد . در حقیقت "هالوکس" به معنای شست و "والگوس" به معنای انحراف به سمت خارج می باشد .

 

هالوس والگوس

 

متاسفانه ، انحراف شست پا یا هالوکس والگوس، بیشتر زمینه ی ارثی داشته وخانم ها بیشتر به این عارضه مبتلا می گردند. کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند با مراقبت های لازم می توانند این عارضه را تا حدودی تحت درمان قرار دهند . کسانی که زیاد از کفش های تنگ و پاشنه بلند استفاده می کنند، بیشتر در دوران میانسالی خود شاهد این عارضه خواهند بود .

تعدادی از بیماری ها مانند "فلج مغزی" ، می تواند در بروز این بیماری نقش دادشته باشد . بررسی های انجام یافته با تصاویر رادیوگرافی ساده می تواند در تشحیص این بیماری بسیار مفید باشد .

زمینه بروز بیماری و نشانه ها ؟

بیماری " هالوکس والگوس" ممکن است زمینه خانوادگی داشته باشد. بیمار ممکن است همین مشکل را در پدر یا مادر یا خواهر و برادر خود نیز ببیند . پوشیدن کفش نامناسب مثل کفش هایی با پنجه تنگ و باریک و کفش های پاشنه بلند از مهم ترین عوامل ایجاد کننده این بیماری می باشد. متاسفانه اکثر خانم ها کفش هایی می پوشند که برایشان تنگ است .

هالوس والگوس

کفش تنگ همچنین می تواند مشکلات عدیده دیگری مثل انگشت چکشی، میخچه یا "هالوکس ریجیدوس" را هم ایجاد کند. انحراف شست موجب می شود مفصل بین کف پا و انگشتان پا به طرف داخل دچار بیرون زدگی شده و یک برآمدگی در سطح داخلی پنجه پا بوجود آورد .

گرچه شرایط بیمار هم مناسب نیست ولی علامت ها معمولاً در اثر درد ایجاد می شود. درد معمولاً حالت افزایشی دارد و می تواند ماهها و سالها ادامه دار باشد. تناوب یا مدت درد شاید به تازگی افزایش پیدا کرده باشد و فعالیت هم بر شدت درد اضافه کند. ممکن است بیمار درد عمیق یا شدیدی را هنگام راه رفتن در مفصل شست پا احساس کند و این درد هنگام انجام فعالیت های خاصی تشدید شود.

این علامت می تواند نشانه از بین رفتن غضروف داخل مفصلی باشد. همچنین در شرایطی ممکن است در اثر ناراحتی و یا تحریک شدن پا با کفش نامناسب ، درد در سر استخوان کف پا احساس شود و احتمال می رود انحراف یا برآمدگی بزرگتر شده باشد.

 

توجه :

گاهی بر اثر فشار کفش بر روی این برجستگی روی آن قرمز و دردناک میشود. هرچه این برجستگی بزرگتر می شود راه رفتن هم برای بیمار مشکل تر می شود. بتدریج انگشت شست به طرف انگشت دوم منحرف شده و حتی ممکن است به زیر آن برود. پوست زیر پنجه پا بتدریج کلفت و دردناک میشود. ممکن است بر اثر فشار شست، انگشت دوم هم منحرف شود و به روی انگشت سوم برود. با شدید شدن انحراف شست، راه رفتن دشوار شده و بیمار دچار لنگش میشود، درد مزمن شده و ممکن است سائیدگی مفصل بوجود آید.

علت یابی :

علت درد شست پا معمولا به خاطر شرایط متفاوتی که برای ساختار داخلی پا بوجود می آید مانند پای صاف، انعطاف بیش ازحد لیگامنت های پا، ساختارغیرطبیعی استخوان وشرایط خاص عصب های بدن است. این موارد معمولا ژنتیکی می باشد. بیشتر متخصصین معتقدند که یکی از علت های رایج پوشیدن کفش نامناسب و تنگ است و عده ای دیگر از متخصصین میگویند که این پدیده کاملا ژنتیکی است وفقط پوشیدن کفش تنگ باعث تشدید این عارضه می شود.

روش های درمانی :

اغلب موارد انحراف شست پا بدون نیاز به عمل جراحی قابل درمان هستند. پزشک ارتوپد معمولاً در ابتدا سعی می کند بدون انجام عمل جراحی این عارضه را درمان کند و تنها در صورت عدم موفقیت، ممکن است تصمیم به استفاده از جراحی بگیرد. طبق یک قاعده کلی اگر انحراف شست پا درد نداشته باشد لزوما نیاز به عمل جراحی ندارد. حتی در مواردی که این انحراف همراه درد باشد در بسیاری اوقات میتوان با پوشیدن کفش مناسب درد را از بین برد.

کمپرس سرد

اگر به مدت طولانی روی پاهای خود بایستید، احتمال اینکه انحراف شست پا ملتهب و دردناک شود، بسیار بالا می‌رود. برای کاهش درد و تورم، کمپرس سرد بهترین درمان است. دمای پایین اثری آرام‌بخش و بی‌حس کننده‌ دارد که باعث بی‌حسی در انتهای عصب می‌شود.

· چند قطعه یخ را داخل یک حوله نازک بپیچید.

· حوله را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پای خود بگذارید.

· سپس حوله را بردارید و ۵ دقیقه منتظر بمانید.

· این روند را ۲ الی ۳ بار تکرار کنید، تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید.

· این درمان ساده را چند بار در روز انجام دهید.

نکته: یخ را به صورت مستقیم بر روی پای خود قرار ندهید.

هالوس والگوس

دارو درمانی :

· استفاده از مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن.

· مسکن‌های قوی‌تر. ازجمله داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، می‌توانند درد را کاهش داده و تحمل عارضه را آسان‌تر کنند.

· تزریق استروئید. تزریق استروئید به درون مفصل می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

 

ماساژ با روغن گرم

ماساژ منطقه آسیب دیده پا با برخی روغن‌های گرم، یکی دیگر از راه‌های موثر برای درمان ناراحتی‌های ناشی از انحراف شست پا است. ماساژ باعث بهبود گردش خون می‌شود که به کاهش درد شدید و همچنین التهاب کمک می‌کند. همچنین این کار فشار بین انگشتان پا و خطر ابتلا به میخچه و پینه را کاهش می‌دهد.

· مقداری روغن کرچک یا زیتون یا نارگیل را در ماکروویو گرم کنید.

· سپس روغن را بر روی منطقه آسیب دیده بمالید.

· با استفاده از انگشتان دست، پای خود را محکم ماساژ دهید.

· این کار را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید.

هالو والگوس

 

فاصله دهنده‌های انگشتی

این وسایل (اعم از پدهای سیلیکونی) به کاهش فشار از روی مفاصل انگشتان کمک کرده، اصطکاک را کاهش داده و از منطقه‌ی حساس اطراف مفصل شست پا، محافظت می‌کنند.

هالوس والگوس

پد گذاری و نوارپیچی پا به حالت عادی

پزشک شما ممکن است پای شما را نوارپیچی کرده و یا پدهایی برای آن کار بگذارد که می‌توانند فشار ناشی از هالوکس والگوس (انحراف شست پا) را کاهش دهند.

هالوس والگوس

کفی‌های طبی برای کفش

استفاده از کفی‌های طبی آماده که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند می‌تواند باعث حمایت از قوس پا شود.

هالوس والگوس

استفاده از محافظ و اسپلینت

این وسایل کمک می‌کنند تا درد ناشی از هالوکس والگوس (انحراف انگشت شست پا) کاهش یافته، موقعیت مناسب انگشتان تنظیم شده و فضای مناسب برای کاهش ناراحتی ایجاد شود.

هالوس والگوس

اصلاح فعالیت‌ها

اگر در طول روز به مدت طولانی بر روی پای خود فشار می‌آورید، فعالیت‌هایی مانند ورزش‌های سنگین، پیاده‌روی و یا ایستادن را کم کنید.

 

فیزیوتراپی

هیچ مدرکی مبنی بر سود بلندمدت ناشی از فیزیوتراپی وجود ندارد.

 

اهداف جراحی :

از بین بردن درد و یافتن شکل صحیح پا می باشد .

 

درمان انحراف شست پا با جراحی

قاعده کلی، شروع درمان با روش های غیر جراحی است. اگر این روش ها موثر واقع نشدند عمل جراحی میتواند به شما کمک کند. 90-85 درصد کسانی که برای درمان انحراف شست جراحی شده اند از نتیجه درمان راضی هستند. در حالات زیر معمولاً شما نیاز به عمل جراحی دارید.

درد شدید در پنجه پا که مانع از انجام فعالیت های روزمره زندگی میشود. درد یکه نمیگذارد شما خوب راه بروید و کفش بپوشید ( البته منظور کفش های راحت است).

· تورم و التهاب مفصل شست پا که با استراحت و دارو خوب نمی شود.

· در مواقعی که شست پا کاملاً به طرف دیگر انگشتان پا منحرف شده است.

· خشکی و محدودیت حرکت در شست پا

· وقتی درد با داروی مسکن و پوشیدن کفش مناسب بهبود نمیابد.

· گاهی انحراف شست پا در سنین نوجوانی در حدود سنی 15-10 سال بخصوص دختران بوجود میاید. در این سنین اصلاً توصیه به عمل جراحی نمیشود چون احتمال عود زیاد است.

بعضی از افراد فکر می کنند با کمک فیزیوتراپی به طور طولانی می توانند این عارضه را درمان کنند. ولی باید بدانید که این عارضه چندان با فیزیوتراپی های طولانی مدت قابل درمان نیست.

هالوس والگوس

چه اقداماتی باید بعد از جراحی هالوکس والگوس انجام شود :

1. موفقیت در درمان این عارضه تا حدود زیادی وابسته به این است که شما تا چه حد دستورات پزشک را رعایت می کنید. پس همکاری بین پزشک و بیمار اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

2. در حین ترخیص از بیمارستان پای شما با باند پانسمان شده است. ممکن است پای شما را گچ گرفته باشند یا پای شما را در کفش طبی خاصی گذاشته باشند. معمولاً بخیه ها بعد از دو هفته خارج میشوند ولی پای شما باید تا 8-6 هفته حمایت شود. پانسمان های خود را دست نزنید و همیشه آنها را خشک نگه دارید. در حین حمام، پای خود را در کیسه پلاستیکی بگذارید تا خیس نشود.

3. ممکن است پزشک جراح شما از شما بخواهد تا در چند روز اول بعد از جراحی برای راه رفتن از واکر یا عصا استفاده کنید. با بهبودی بیشتر زخم، شما خواهید توانست بیشتر روی پایتان وزن بگذارید با این حال سعی کنید در چند هفته اول بعد از جراحی زیاد راه نروید. معمولاً بعد از گذشت یک هفته از جراحی میتوانید راندگی کنید.

4. در چند روز اول بعد از جراحی دراز بکشید و با گذاشتن چند بالشت در زیر پایتان آنرا بالا نگه دارید. برای کاهش درد و تورم با صلاحدید پزشک معالج میتوانید از سرمای موضعی استفاده کنید. تا حدود شش ماه بعد از جراحی قدری تورم در ناحیه شست خواهید داشت. بعد از برداشتن کلی پانسمان ها، تا چند ماه سعی کنید از کفش های راحت مثل کفش های ورزشی استاده کنید

5. نرمش های خاصی برای افزایش انعطاف پذیری پا و تقویت عضلات پا به شما آموزش داده میشود. آنها را انجام دهید.

6. داروهایی را که پزشک معالج بعد از جراحی برای شما تجویز میکند شامل چند روز استفاده از آنتی بیوتیک برای پیشگیری از ایجاد عفونت در محل جراحی و مصرف داروهای ضد درد است. از آنها استفاده کنید.

 

 

در موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید :

1. اگر پانسمان پای شما شل شد، خارج شد یا خیس شد.

2. اگر پانسمان شما خونی یا با ترشحات آلوده شد.

3. اگر داروهایی که بعد از جراحی به شما داده شده است شما را اذیت می کند.

4. در صورت تب، لرز، قرمزی یا گرما در اطراف محل عمل، درد افزایش یابنده یا تورم در ساق یا پای عمل شده سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

 

web site : http://drtangestani.com

telegram : t.me/tangestaniclinic

instagram : www.instagram.com/drtangestani

این مطلب مفید بود؟ (4)(0)
نظرات (0)
7 تیر 1397 - 14:35
بازدید ها: 1326
هالوس والگوس / انحراف شست پا
54

نظرات شما

نظرتون در مورد پست هالوس والگوس / انحراف شست پا چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.