از ریتالین بیشتر بدانیم

دسته بندی : دسته بندي نشده
براى درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه دارویی به نام «متیل فنیدیت» با نام تجاری «ریتالین» میباشد. این دارو به شکل قرص در بازار دارویی موجود است. ریتالین با اثر بر قشر مغز و تالاموس از بازجذب مجدد دوپامین در سلول های عصبی جلوگیری می کند.
 
بارها نام اختلال بیش فعالى را شنیدید، یكى از متداول ترین داروها براى درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه دارویی به نام «متیل فنیدیت» با نام تجاری «ریتالین» میباشد. این دارو به شکل قرص در بازار دارویی موجود است. ریتالین با اثر بر قشر مغز و تالاموس از بازجذب مجدد دوپامین در سلول های عصبی جلوگیری می کند.
بسیارى از والدینى كه از این دارو براى فرزند خویش استفاده میكنند سوالات متعددى دارند از جمله؛ میزان اثر آن چقدر است؟ آیا برای همه کودکان مفید است؟ آیا عوارض دارد؟ چگونه با عوارض این دارو می توان مقابله کرد؟ تا کی به مصرف آن باید ادامه داد؟ و ...
در ادامه تلاش خواهم كرد به برخى از این سوالات پاسخ دهم، مدت اثر این دارو چهار تا شش ساعت است؛ بنابراین باید این دارو را یک یا دو بار در روز مصرف کرد و در صورت موثر نبودن دارو حتما با پزشك خود مشورت كنید.
به یاد داشته باشید در اغلب مواقع ریتالین جزو داروهایی است که برای درمان کودکان بیش فعال خط اول درمان توسط پزشک میباشد و البته احتمال عوارضی برای آن مطرح است. ناگفته نماند که همه داروها دارای عوارض هستند اما وقتی دارو توسط پزشک تجویز می شود، سود و مزیت آن با احتمال عوارض سنجیده می شود.
شایع ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف ریتالین عبارتند از بی اشتهایی، تهوع، کاهش وزن، بی خوابی، کابوس های شبانه، گیجی، تحریک پذیری، ملال، کج خلقی، بی قراری که عموما زیر نظر پزشک قابل کنترل هستند و جاى نگرانى نیست!!
در پایان یادآور میشود که دارو درمانی برای کودکان بیش فعال دارای تاثیر فوق العاده اما کوتاه مدتی بر علائم رفتاری آنان است. لذا باید بدانید با قطع دارو علایم احتمالا عود خواهد كرد ولى از سویى دیگر بدلیل عوارض ناشى از عدم درمان این كودكان چاره اى جز استفاده از این دارو نیست ولى توصیه میشود در كنار دارو از روشهاى رواندرمانى ( فرزند پرورى و ...) استفاده شود.
این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
4 دی 1395 - 19:41
بازدید ها: 712

نظرات شما

نظرتون در مورد پست از ریتالین بیشتر بدانیم چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.