عوامل زمینه‌ای تشدید علائم بیماری کرونا

عوامل زمینه‌ای تشدید علائم بیماری کرونا

دسته بندی : بیماری کرونا

این موضوع که چه کسانی بیشتر در معرض خطر ناشی از بیماری کرونا هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برخی عوامل زمینه‌ای بیماری مانند بیماری‌های قلبی یا ریوی می‌توانند احتمال تشدید علائم خطرناک بیماری کرونا در فرد مبتلا به این بیماری را افزایش دهند.

چه کسانی بیشتر در خطر هستند؟

علائم بیماری ویروسی کرونا می‌تواند بسیار متغیر باشد و از شدت و ضعف متفاوتی برخوردار باشد. برخی از افراد آلوده به ویروس کرونا هیچ علامتی ندارند و در برخی نیز بیماری آنقدر شدید می‌شود که تنفس بدون استفاده از دستگاه ونتیلاتور غیر ممکن می‌گردد.

بیمار مبتلا به کرونا زیر دستگاه ونتیلاتور

احتمال مشاهده علائم خطرناک بیماری کرونا در افراد سالمند بیشتر است. همچنین علاوه بر بیماری‌های قلبی و ریوی برخی مشکلات دیگری نظیر ضعف سیستم ایمنی، چاقی مفرط، یا دیابت یا ابتلای به آنفولانزا نیز می‌تواند علائم این بیماری را تشدید کنند. چنانچه فردی مشکلات سلامتی متعددی داشته باشد احتمال خطرناک شدن علائم بیماری کرونا بیشتر می‌گردد.

سن بالا

افراد در همه سنین و از جمله کودکان در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند. ولی بیشتر افراد میانسال و سالمند هستند که تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. احتمال بروز علائم خطرناک با افزایش سن افزایش می‌یابد. افراد 85 سال و بالاتر از بالاترین احتمال بروز علائم خطرناک بیماری برخوردارند. در آمریکا، حدود 80% از مرگ‌ها ناشی از این بیماری در افراد 65 سال به بالا رخ داده است. چنانچه فرد سالمند بیماری زمینه‌ای مهمی نیز داشته باشد این احتمال افزایش می‌یابد.

سالمندان در برابر بیماری کرونا بشدت آسیب‌پذیر هستند

مشکلات ریوی

بیماری کرونا ریه‌های فرد مبتلا را هدف قرار می‌دهد. بنابر این چنانچه فرد مبتلا به بیماری کرونا دچار مشکل ریوی باشد احتمال مشاهده علائم حاد ریوی در این دسته از بیماران بیشتر می‌شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری انسداد ریوی مزمن، سرطان ریه، فیبروز کیستیک (Cystic fibrosis)، فیبروز ریوی (Pulmonary Fibrosis)، آسم متوسط تا شدید نام برد. این در حالیست که مصرف برخی از داروهای این بیماری‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند که خود به افزایش خطر علائم بیماری کرونا می‌انجامد اما مصرف داروها را نباید بدون تجویز پزشک قطع نمود چون می تواند علائم بیماری زمینه‌ای را تشدید کند.

بیماری‌های ریوی می‌توانند خطر علائم بیماری کرونا را افزایش دهند

به منظور کنترل بیمار آسم می‌بایستی علاوه بر مصرف داروهای تجویزی از همه عواملی که می‌توانند محرک آغاز حمله آسمی باشند دوری نمود. محرک‌های آسم در افراد مختلف متفاوت هستند. برای مثال می‌توان به مایت‌ها (جانوران ریز میکروسکوپی که در اطراف ما و به ویژه در قالی، موکت، مبل و پتو و ملحفه یافت می‌شوند)، قارچ‌های میکروسکوپی، گرد و غبار، دود سیگار و تنباکو و ویپ اشاره کرد.‌ همچنین هیجانات زیاد و فشار عصبی نیز می‌تواند آغازگر حمله آسمی باشد. برخی نیز ممکن است به بوهای معطر قوی یا مواد ضدعفونی کننده یا سفیدکننده‌ها حساس باشند.

 چقدر در مورد اثرات زیانبار مواد شوینده و سفیدکننده‌ها بر دستگاه تنفس می‌دانیم؟

علاوه بر آسم، استعمال دخانیات می‌تواند به ریه‌ها صدمه زده و زمینه را برای بروز علائم خطرناک بیماری کرونا آماده کند.

 عوارض استعمال دخانیات را جدی بگیریم!

بیماری قلبی، دیابت و چاقی

افرادی که از چند بیماری مزمن رنج می‌برند بیشتر از بقیه در معرض بروز علائم خطرناک بیماری کرونا هستند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به دیابت نوع 1و2، چاقی مفرط، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

بیماری دیابت اثرات نامطلوب بسیاری بر ارگان‌های مختلف بدن دارد

چاقی و دیابت هر دو باعث کاهش کارایی سیستم ایمنی بدن می‌شوند. دیابت به صورت کلی خطر عفونت را بالا می‌برد. ریسک انواع عفونت و از جمله عفونت ناشی از بیماری کرونا با کنترل قند خون و تداوم مصرف داروهای بیماری دیابت کاهش می‌یابد.

چنانچه فرد به بیماری‌های قلبی مثل بیماری ماهیچه قلبی (کاردیومیوپاتی)، فشار خون بالای ریوی، بیماری قلبی مادرزادی (Congenital Heart Disease)، نارسایی قلبی یا بیماری شریان ریوی (Coronary Artery) یا فشار خون بالا مبتلا باشد از احتمال بیشتری برای درگیر شدن با علائم شدید بیماری کرونا برخوردار است.

سابقه بیماری قلبی می‌تواند علائم بیماری کرونا را پرخطرتر کند

سرطان و اختلالات خونی

افرادی که بیماری سرطان دارند در خطر بیشتری برای بروز علائم خطرناک بیماری کرونا دارند. این احتمال در افراد مختلف و با توجه به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن متفاوت است.

 در مورد انواع سرطان ریه بیشتر بدانیم!

کم خونی داسی شکل (Sickle Cell Anemia) که نوعی اختلال خونی موروثی است و که باعث می‌شود تا گلبول‌های قرمز خون سخت‌، چسبنده و داسی شکل شوند باعث می‌گردد تا گلبول‌های قرمز زودتر بمیرند و به همین دلیل اکسیژن رسانی به تمام نقاط بدن به خوبی انجام نگیرد یا اینکه باعث بسته شدن دردناک رگ‌های خونی کوچک شود.

کم خونی داسی شکل یک بیماری موروثی است که می‌تواند اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن را با اختلال مواجه سازد

اختلال خونی موروثی دیگر، تالاسمی است که باعث می‌گردد تا هموگلوبین کافی در بدن تولید نشود و اکسیژن رسانی از طریق گلبول‌های سفید مختل شود. این اختلالات خونی می‌توانند خطرات ابتلا به علائم شدید بیماری کرونا را افزایش دهند.

اختلال در تولید هموگلوبین در تالاسمی اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن را دچار نقصان می‌سازد

سیستم ایمنی ضعیف

سیستم ایمنی سالم با عوامل بیماری‌زا مبارزه می‌کند. این سیستم پیچیده تحت شرایطی تضعیف می‌گردد. برخی از این شرایط عبارتند از، پیوند اعضا، درمان سرطان‌، پیوند مغز استخوان، ایدز (HIV/AIDS)، مصرف طولانی مدت داروهای کورتن‌دار مثل پردنیزولون. چنانچه سیستم ایمنی به هر دلیلی تضعیف گردد امکان بیشتری برای بروز علائم حاد بیماری کرونا وجود خواهد داشت. این دسته از افراد به مراقبت بیشتری برای پرهیز از آلوده شدن به ویروس کرونا نیاز دارند.

بیماری مزمن کلیوی و کبدی

اگر فردی بیماری کلیوی یا کبدی داشته باشد در معرض احتمال بالاتر بیماری کرونای شدید برخوردار است. اگر بیمار به دلیل مشکل کلیوی نیاز به استفاده از دستگاه دیالیز دارد حتما این کار را در مواقع تعیین شده انجام دهد.

 

بیماری‌های مزمن کلیوی می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند

بیماری‌های مزمن کبدی، مثل سیروز کبدی و کبد چرب و همچنین هپاتیت نیز می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند. همچنین علائم شدید بیماری کرونا و مصرف داروهای آن می‌توانند اثرات منفی بر کبد داشته باشند.

بیماری‌های کبدی می‌توانند باعث افزایش احتمال بروز علائم خطرناک بیماری کرونا شوند

این متن برگرفته از سایت زیر است.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-who-is-at-risk/art-20483301

 

این مطلب مفید بود؟ (67)(0)
نظرات (0)
21 دی 1399 - 1:0
بازدید ها: 1605
عوامل زمینه‌ای تشدید علائم بیماری کرونا
567

نظرات شما

نظرتون در مورد پست عوامل زمینه‌ای تشدید علائم بیماری کرونا چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.