فیزیوتراپی و نقش فیزیوتراپیست

فیزیوتراپی و نقش فیزیوتراپیست

دسته بندی : دسته بندي نشده

فیزیوتراپی به معنای استفاده از مجموعه مدالیتی ها، تمرینات و تکنیک های دستی با هدف کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی و افزایش توانایی های عملکردی بیمار در انجام مطمئن و بدون درد فعالیت های زندگی روزمره می باشد.

تعریف فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی به معنای استفاده از مجموعه مدالیتی ها، تمرینات و تکنیک های دستی با هدف کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی و افزایش توانایی های عملکردی بیمار در انجام مطمئن و بدون درد فعالیت های زندگی روزمره می باشد.

فیزیوتراپیست در هر ۳ فرآیند ارزیابی، درمان و پیشگیری، نقشی مهم و کلیدی در نظام سلامت عهده‌دار است.

  1. نقش ارزیابی کننده: منظور از ارزیابی، ارزیابی حرکات مفصل درگیر می باشد تا با تشخیص جهت حرکتی تشدید کننده درد بیمار، الگوی حرکتی صحیح به بیمار آموزش داده شود و با شناسایی جهت حرکتی کاهش دهنده درد بیمار، وی را به انجام حرکت صحیح و دقیق در جهت مناسب تشویق کرد. تفاوت مهم ارزیابی سیستم عضلانی-اسکلتی در دو حوزه متخصصین ارتوپدی و فیزیوتراپی در این است که عمده تمرکز متخصصان محترم ارتوپدی بر تشخیص پاتو آناتومیک و استفاده از تست های خاص ارتوپدی برای شناسایی دقیق بافت آسیب دیده می باشد. درحالیکه تمرکز متخصصین فیزیوتراپی در بحث ارزیابی سیستم عضلانی-اسکلتی، بر تشخیص اختلالات حرکتی یا مکانیکی مفصل با استفاده از تست های خاص حرکتی است.
  2. نقش درمانی: برپایه ارزیابی حرکتی، درمان بیمار هم مبنای حرکتی خواهد داشت. به این معنا که تمرین درمانی و تکنیک های درمان دستی، نقشی کلیدی و اصلی در درمان سندروم های اختلال حرکتی بیمار بر عهده دارند و استفاده از مدالیتی های الکتروتراپی، از جمله تنس و لیزر، به عنوان درمان های مقدماتی، نقش آماده سازی بیمار را برای اجرای برنامه درمانی اختلال حرکتی بیمار عهده‌دار خواهند بود.
  3. نقش پیشگیری: با توجه به اینکه دو عامل موثر در ایجاد دردهای عضلانی-اسکلتی، اخذ پاسچرها و وضعیت های استاتیک غیر استاندارد (مثل نشستن به حالت قوز، ایستادن با لوردوز افزایش یافته کمری و خوابیدن به حالت دمر) و همچنین انجام حرکات تکراری در الگوهای حرکتی غیر صحیح در طی زندگی و فعالیت‌های روزمره می باشد، بنابراین می توان با آموزش نحوه صحیح نشستن، ایستادن و خوابیدن و همچنین آموزش استاندارد انجام حرکات روزمره (مثل نحوه کار با کامپیوتر، نحوه دسترسی به اشیا پیرامون میز محل کار و غیره) در کاهش ابتلای افراد جامعه به دردها و مشکلات عضلانی-اسکلتی نقش اساسی داشت. به علاوه می توان با آموزش و درمان مفید و موثر بیمار در مرحله حاد و تحت حاد از ورود بیمار به مرحله مزمن بیماری پیشگیری کرد و بدین وسیله عوارض اقتصادی، اجتماعی و روحی-روانی مشکلات مزمن عضلانی-اسکلتی را به حداقل رساند.

 

حیطه های درمانی فیزیوتراپی:

سه حیطه مهم درمانی فیزیوتراپی شامل فیزیوتراپی در اختلالات عضلانی-اسکلتی (ارتوپدی)، فیزیوتراپی در اختلالات عصبی (نورولوژی) و فیزیوتراپی در اختلالات قلبی-تنفسی می باشد. در کلینیک فیزیوتراپی حرکت نوین با عنایت به تخصص و تجربه متخصصین فیزیوتراپی، بر روی درمان مشکلات عضلانی-اسکلتی شامل دردهای ستون فقرات (به ویژه گردن درد و کمردرد)، دردهای مفاصل محیطی (به ویژه زانو درد و شانه درد) و همچنین فیزیوتراپی آسیب‌های ورزشی تمرکز خواهد شد.

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
18 تیر 1399 - 10:8
بازدید ها: 211

نظرات شما

نظرتون در مورد پست فیزیوتراپی و نقش فیزیوتراپیست چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.