سوالات رایج بیماران

سوالات رایج بیماران

دسته بندی : دسته بندي نشده

سوالات رایج بیماران 

۱. آیا دستگاه هایی مثل لیزر، مگنت و وسایل تحریک الکتریکی در درمان بیماران (مثل کمر درد، گردن درد و غیره) موثر است؟

این دستگاه ها می توانند با کاهش علائم و درد بیمار، زمینه را برای انجام حرکت درمانی و تکنیک های مانوال تراپی بر روی بیمار فراهم آورند. در واقع این دستگاه ها، کاهش دهنده موقتی علائم و درد بیمار هستند و اگر با تمرینات و مانور های حرکت درمانی که برای رفع اختلال حرکتی بیماران و درمان علتی درد و علائم بیمار طراحی شده اند، همراه نباشد، به تنهایی، در درمان بیماران و کاهش درد ماندگار آنها موثر نخواهند بود.

 

۲. استاندارد تعداد دفعات مراجعه مستقیم بیمار به کلینیک فیزیوتراپی حرکت نوین چند روز در هفته است؟

این بستگی به شدت بیماری، میزان درد و محدودیت عملکرد و میزان همکاری موثر و فعال بیمار در برنامه درمانی دارد. در صورت مشارکت فعال بیمار، تعداد دفعات مراجعه مابین ۱ تا ۳ بار در هفته متغیر خواهد بود. در حالت استاندارد، بهتر است حداقل یک روز مابین جلسات درمانی مستقیم بیمار در کلینیک، فاصله باشد تا بیمار فرصت داشته باشد با انجام تمرینات در منزل، قضاوت بهتری در مورد تاثیرگذاری این برنامه درمانی در کاهش درد و علائم خود داشته باشد.

 

۳. آیا انجام حرکات درمانی در منزل توسط بیمار اجباریست؟

بلی. انجام تمرینات درمانی تجویز شده توسط متخصص فیزیوتراپی در منزل و اجرای آن توسط بیمار به پیشرفت سریع برنامه درمانی و کاهش درد ماندگار بیمار کمک شایان توجهی خواهد نمود. در واقع، بیمار با انجام تمرین درمانی در منزل، مکمل برنامه درمانی اجرا شده توسط متخصص فیزیوتراپی در محیط کلینیک خواهد بود.

 

 ۴. آیا در صورتی که تمرین در منزل باعث افزایش درد بیمار شود بازهم باید به انجام تمرین مبادرت ورزید؟

این بستگی به نوع سندرم اختلال حرکتی بیمار دارد. در صورتی که مشکل عضلانی-اسکلتی غیر تروماتیک بصورت اختلال مفصلی وجود داشته باشد، ارائه تمرین صحیح و دقیق با تکرار مناسب نه تنها باعث افزایش درد بیمار نمی شود، بلکه بایستی باعث کاهش فوری علائم و ماندگاری کاهش درد بیمار تا ۳ الی ۴ ساعت شود. ولی در صورتی که اختلال عضلانی (بصورت دیسفانکشن عضلانی) وجود داشته باشد، ایجاد درد خفیف تا متوسط، بخشی از برنامه درمانی بیمار جهت کمک به ترمیم و بازسازی بافت آسیب دیده خواهد بود. در اینصورت، ایجاد یا تشدید درد بیمار تا حداکثر ۱۰ دقیقه بعد از اتمام تمرین، یک روند عادی و طبیعی است و نباید برنامه حرکت درمانی بیمار قطع شود. در نهایت، در صورتی که حرکت درمانی، باعث ایجاد یا تشدید درد بیمار شود و این علائم بعد از ۱۰ دقیقه باقی بماند، بایستی انجام تمرینات در منزل به طور موقت قطع گردیده و بیمار در اولین فرصت به کلینیک مراجعه کرده تا راهکارهای لازم، بررسی و تغییرات لازم در برنامه درمانی توسط متخصص فیزیوتراپی ایجاد شود.

 

۵. استاندارد تعداد دفعات تمرین در منزل چند بار در روز است؟

در حالت ایده آل، مناسب ترین تعداد دفعات تمرین در منزل تا زمان بیداری بیمار هر چهار ساعت، ۱۰ تا ۱۵ تکرار می باشد. در واقع مشابه تجویز دارو که بایستی به طور مثال هر شش ساعت داروی x را مصرف کرد تا اثرات درمانی آن قبل از افت دوباره به حد استاندارد برسد، لازم است حرکات درمانی هر چهار ساعت یکبار انجام شود تا اثرات درمانی آن روی هم تجمیع شده و اثر گذاری آنها در کاهش درد و علائم بیمار و ماندگاری آنها تقویت شود.

 

۶. آیا بعد از کاهش قابل ملاحظه علائم و درد بیمار یا به عبارتی صفر شدن درد، باز هم بایستی به کلینیک مراجعه کرد؟

در صورتی که علائم و درد بیمار به صفر نزدیک شود و این کاهش قابل ملاحظه علائم تا ۷۲ ساعت ماندگار باشد، نیازی به مراجعه حضوری به کلینیک نیست؛ ولی حداقل بایستی برای مدت سه الی پنج هفته به انجام تمرینات در منزل کوشا و فعال بود. در غیر اینصورت، احتمال برگشت مجدد علائم وجود خواهد داشت.

 

۷. آیا آموزش صحیح وضعیت های نشستن خوابیدن و ایستادن در محل زندگی و کار می‌تواند در کاهش علائم و درد بیمار موثر باشد؟

بلی. در واقع درمان سندرم های اختلال حرکتی شامل دو بخش اصلی آموزش وضعیت‌های استاتیک و انجام حرکات درمانی دینامیک است. بنابراین، بیمار باید ضمن تعهد به انجام حرکات درمانی در منزل ، بایستی صحیح نشستن، صحیح خوابیدن و صحیح ایستادن در محل زندگی و کار را رعایت کند؛ چرا که عدم رعایت استانداردهای پاسچرال می تواند باعث اعمال لودهای کوچک ولی طولانی مدت بر روی مفاصل و عضلات شده و زمینه ی اختلال در برنامه درمانی بیمار را فراهم آورد.

 

۸. آیا پخش شدن درد بیمار از بالا به پایین (به ویژه در بیماران گردن درد و کمر درد) نشان دهنده بهبودی بیمار است؟

خیر. متاسفانه بر خلاف تصور بعضی از بیماران که دور شدن درد از ناحیه مرکزی ستون فقرات و انتشار آن به ناحیه انگشتان دست یا پا را به معنای خروج درد از دیستال اندامها می پندارند، یک اصل درمانی ثابت شده وجود دارد و آن این است که: متمرکز شدن درد بیمار از ناحیه اندام ها به ناحیه مرکزی ستون فقرات، نشان دهنده بهبودی بیمار و بالعکس، پخش شدن درد بیمار از ناحیه مرکزی ستون فقرات به اندامها، نشاندهنده بدتر شدن علائم بیمار می باشد.

 

9. در صورت فتق دیسک گردنی و کمری چه شرایطی برای انجام عمل جراحی بایستی وجود داشته باشد؟

اکثر قریب به اتفاق پزشکان متخصص جراحی ستون فقرات و جراحی مغز و اعصاب در موارد فتق دیسک گردنی و کمری، مدت زمانی را برای درمان غیر جراحی ازجمله فیزیوتراپی در نظر می‌گیرند. در صورت دریافت سرویس مناسب فیزیوتراپی و کاهش درد و علائم و به ویژه مرکزی شدن علائم، نیازی به انجام عمل جراحی نیست؛ ولی در صورت عدم موفقیت برنامه های درمانی غیر جراحی، ممکن است پزشک متخصص با مشورت و موافقت بیمار، جهت کاهش درد و ناتوانایی بیمار، تصمیم به عمل جراحی را اتخاذ کند. در واقع مدت زمانی که پزشک متخصص برای کاهش درد بیمار با درمان های غیر جراحی در نظر میگیرد، زمان طلایی بهبودی بیمار با دریافت سرویس فیزیوتراپی تخصصی مناسب و عدم نیاز به عمل جراحی می باشد.

 

۱۰. چه شرایطی عمل جراحی اورژانسی فتق دیسک گردنی و کمری را مطرح خواهد کرد؟

در صورت بیرون زدگی شدید هسته دیسک گردنی و کمری و وجود علائم ذیل، احتمال نیاز به عمل جراحی اورژانسی و فوری فتق دیسک گردنی و کمری را تقویت می کند: ۱. وجود درد شدیدی که در هیچ وضعیت و حرکتی، بیمار کاهش درد را تجربه نمی‌کند. ۲. وجود اختلال حرکتی به صورت ضعف و یا آتروفی فوری عضلات کلیدی اندام فوقانی یا اندام تحتانی. ۳. وجود اختلال اسفنکتری به صورت بی اختیاری ادرار و مدفوع.

 

11. آیا در صورتی که بیمار مبتلا به فتق دیسک گردنی یا کمری روند بهبودی قابل ملاحظه را با درمان فیزیوتراپی تجربه کند ممکن است در آینده نیاز به جراحی داشته باشد؟ 

بطور کلی، ۸۰ درصد بیماران مبتلا به فتق دیسک گردنی و کمری با درمان های غیر جراحی مثل فیزیوتراپی درمان می‌شوند و هیچ وقت در آینده نیاز به عمل جراحی پیدا نخواهند کرد. ولی در صورتی که بیمار اضافه وزن پیدا کند، وضعیت های غلط نشستن را اصلاح نکند و دوره حرکت درمانی در کلینیک و منزل را با موفقیت به اتمام نرساند، ممکن است در چند سال آینده (۲ تا ۵ سال) و با عود مجدد علائم به درمان جراحی نیاز داشته باشد.

 

12. آیا برای مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی حرکت نوین در جلسه اول، نیازی به همراه داشتن عکس های رادیولوژی و سایر یافته های پاراکلینیکی مثل نوار عصب و عضله وجود دارد؟

بلی. بهتر است در روز اول مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی، تمام یافته های پاراکلینیکی شامل عکس رادیولوژی، نتیجه آزمایش و نوار عصب و عضله همراه بیمار باشد. اما نکته بسیار مهم این است که اولویت تشخیصی بیمار، ارزیابی وضعیت بالینی بیمار با انجام تستهای اختصاصی اختلال حرکت می باشد و یافته های پاراکلینیکی زمانی ارزشمند می‌باشند که با یافته های کلینیکی بیمار هم‌خوانی و همگرایی داشته باشد. در غیر اینصورت، تصمیم گیری در مورد برنامه درمانی مناسب بیمار بر اساس یافته های کلینیکی و معاینه تخصصی حرکات بیمار صورت خواهد گرفت.

 

13. اگر بیمار در ده جلسه فیزیوتراپی پاسخ مناسب درمانی و کاهش قابل ملاحظه درد و علائم را تجربه نکند آیا نیازی به تمدید جلسات فیزیوتراپی خواهد بود؟

استاندارد تعداد جلسات فیزیوتراپی برای کاهش درد و علائم بیماران مبتلا به مشکلات عضلانی اسکلتی غیر تروماتیک، ۱۰ جلسه می باشد. در صورتی که بیمار در ۱۰ جلسه پاسخ درمانی مناسب را دریافت نکند و پزشک متخصص ارتوپدی یا مغز و اعصاب، اصرار بر تمدید جلسات فیزیوتراپی داشته باشد، حتماً نیاز است که کلینیک فیزیوتراپی خود را تغییر دهید و فیزیوتراپیست دیگری برای ادامه جلسات درمانی جستجو کنید.

 

14. آیا استفاده از کلار گردنی، کرست کمری و یا زانوبند می تواند در کاهش درد بیماران کمک کننده باشد؟

بلی. استفاده از این وسایل کمکی در ۲ الی ۳ هفته اول ایجاد مشکلات عضلانی-اسکلتی غیر تروماتیک که بیمار در فاز حاد التهابی است می تواند کمک کننده باشد؛ ولی اصرار بر استفاده بیش از ۲ الی ۳ هفته، زمینه را برای آتروفی عضلات و سفتی مفاصل ناحیه درگیر فراهم می‌کند که عوارض جدی برای بیمار به همراه خواهد داشت.

 

15. آیا بعد از جراحی دیسک گردن، کمر و یا جراحی سایر مفاصل و عضلات نیاز به تجویز سرویس فیزیوتراپی می باشد؟

بلی. اکثر قریب به اتفاق جراحان محترم ارتوپدی و مغز و اعصاب، بعد از عمل جراحی حداقل ۱۰ جلسه فیزیوتراپی را تجویز می‌کنند؛ ولی در صورتی که پزشک به دلیل مشغله، از تجویز فیزیوتراپی فراموش کرد، بیمار می تواند با یادآوری به پزشک متخصص جهت تجویز فیزیوتراپی به تکمیل برنامه درمانی خود کمک کند. در واقع آتروفی عضلات و چسبندگی مفصلی بعد از عمل جراحی، حتما بایستی توسط یک متخصص فیزیوتراپی و با ارائه یک برنامه درمانی دقیق و مناسب مرتفع شود.

 

16. در صورت وجود درد در ستون فقرات و یا اندامها، آیا بلافاصله بایستی به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی، درد خفیف تا متوسطی که بیش از یک هفته به طول بیانجامد حتماً نیاز به مراجعه به پزشک دارد. در واقع مزمن شدن درد و مراجعه دیرهنگام بیمار، باعث کند شدن روند درمان بیمار و اضافه شدن مشکلات سایکوسوشیال به دردهای فیزیکی بیمار خواهد شد و بنابراین درمان موفقیت آمیز بیمار در مدت زمان مناسب را تهدید خواهد کرد.

 

17. آیا با کاهش درد و علایم متعاقب جلسات فیزیوتراپی می توان دارو های تجویز شده توسط پزشک متخصص را قطع کرد؟

خیر. هرگونه تغییر در تعداد و دوز داروهای تجویز شده توسط پزشک، بایستی توسط متخصص مربوطه اعمال شود و نه بیمار و نه متخصص فیزیوتراپی، حق تغییر یا قطع داروی تجویز شده بیمار را ندارد.

 

18. آیا همزمان با فیزیوتراپی می توان برنامه آب درمانی را اجرا کرد؟

انجام حرکت درمانی در داخل آب (آب درمانی یا هیدروتراپی) هیچگونه اختلالی در برنامه درمانی بیمار ایجاد نخواهد کرد؛ مشروط به اینکه تمرینات توسط یک فیزیوتراپیست، تجویز شده و با نظارت کامل انجام شود.

 

19. آیا میتوان ورزش های داخل باشگاههای ورزشی را جایگزین حرکت درمانی بیمار در منزل کرد؟

خیر. اغلب ورزش های داخل باشگاههای ورزشی بر روی افراد سالم متمرکز می باشد و لذا انجام حرکات درمانی که بصورت اختصاصی برای کاهش درد بیمار توسط متخصص فیزیوتراپی طراحی شده است، به هیچ عنوان قابل جایگزینی با ورزش باشگاههای ورزشی نخواهند بود.

 

20. در صورت وجود درد مفاصل محیطی (شانه و زانو) و عدم درمان موفقیت آمیز با فیزیوتراپی های مکرر توسط فیزیوتراپیست های مختلف چه اقدامی باید انجام داد؟

نکته بسیار مهم در درد های مفاصل محیطی (از جمله شانه و زانو) این است که مطابق جدیدترین مطالعه ای که در سال 2020 بر روی بیش از 300 بیمار مبتلا به مشکلات عضلانی-اسکلتی غیر تروماتیک انجام شده است، منبع و منشا حدود 40 درصد دردهای موضعی مفاصل محیطی، وجود اختلال مفصلی در ستون فقرات گردنی و کمری می باشد که با انجام حرکت درمانی و مانوآل تراپی ستون فقرات، درد موضعی مفاصل محیطی کاهش می یابد (از بین می رود). در کلینیک فیزیوتراپی و مانوآل تراپی حرکت نوین، متخصصین فیزیوتراپی، قبل از پیاده سازی برنامه درمانی مفاصل محیطی، احتمال منشاگیری درد این مفاصل از ستون فقرات را ارزیابی می کنند و درصورت عدم وجود منبع درد از ستون فقرات، بر روی حرکت درمانی مفصل محیطی متمرکز خواهند شد.

این مطلب مفید بود؟ (8)(0)
نظرات (0)
21 تیر 1399 - 8:45
بازدید ها: 547
سوالات رایج بیماران
58

نظرات شما

نظرتون در مورد پست سوالات رایج بیماران چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.