علت مشکلات رفتاری و ارتباط با همسالان کودکان بیش فعال

علت مشکلات رفتاری و ارتباط با همسالان کودکان بیش فعال

 

ما فکر می کنیم کودکان مبتلا به adhd در توجه کردن مشکل دارند. اما برای بسیاری از آنها - و والدینشان - رفتار نیز یک مشکل بزرگ است. گاهی یک مشکل بزرگتر. وقتی از آنها خواسته می شود کارهایی را انجام دهند که نمی خواهند انجام دهند، ممکن است سریع سرزنش کنند، عصبانی شوند یا سرکشی کنند.

 

عصبانیت و سرپیچی از علائم adhd نیست، اما اغلب نتیجه علائم adhd است. بی توجهی و تکانشگری می تواند تحمل کارهایی را که تکراری هستند یا کار زیاد می طلبد یا بچه ها خسته کننده می شوند را برای بچه ها سخت کند. کودکان مبتلا به adhd ممکن است غرق در ناامیدی و پرتاب کفش یا هل دادن کسی شوند یا فریاد بزنند "خفه شو!" می تواند نتیجه تکانشگری باشد. آنها نسبت به سایر بچه های هم سن خود کمتر قادر به مدیریت احساسات قدرتمند بدون طغیان هستند.

adhd و مشکلات رفتاری

چرا عصبانیت، طغیان و سرپیچی در کودکان مبتلا به این اختلال بسیار رایج است؟ و چگونه می توانیم به آنها کمک کنیم که بهتر رفتار کنند؟

 

ما فکر می کنیم کودکان مبتلا به adhd در توجه کردن مشکل دارند. اما برای بسیاری از آنها - و والدینشان - رفتار نیز یک مشکل بزرگ است. گاهی یک مشکل بزرگتر. وقتی از آنها خواسته می شود کارهایی را انجام دهند که نمی خواهند انجام دهند، ممکن است سریع سرزنش کنند، عصبانی شوند یا سرکشی کنند.

 

عصبانیت و سرپیچی از علائم adhd نیست، اما اغلب نتیجه علائم adhd است. بی توجهی و تکانشگری می تواند تحمل کارهایی را که تکراری هستند یا کار زیاد می طلبد یا بچه ها خسته کننده می شوند را برای بچه ها سخت کند. کودکان مبتلا به adhd ممکن است غرق در ناامیدی و پرتاب کفش یا هل دادن کسی شوند یا فریاد بزنند "خفه شو!" می تواند نتیجه تکانشگری باشد. آنها نسبت به سایر بچه های هم سن خود کمتر قادر به مدیریت احساسات قدرتمند بدون طغیان هستند.

 

اما مشکلات رفتاری همچنین می تواند فراتر از طغیان های تکانشی باشد. دیوید نعیمی، دکترا، روانشناس بالینی در مؤسسه child mind معتقد است برخی از کودکان مبتلا به adhd الگوهای رفتاری منفی پیدا می کنند و این الگوها پاسخی به سال ها درگیری خود با بزرگسالان است.

 

در مواردی که کودکان مبتلا به adhd به طور مزمن سرکشی می کنند، همچنین با یک اختلال رفتاری به نام اختلال نافرمانی مخالف (odd) تشخیص داده می شود. حدود 40 درصد از کودکان مبتلا به adhd نیز با odd تشخیص داده می شوند. دکتر نعیمی، روانشناس بالینی، می گوید، اما بسیاری از آنها بر سر رفتارشان با والدین یا معلمان در تعارض هستند - تا 80 درصد.

 

چرا کودکان مبتلا به بیش فعالی رفتار می کنند؟

دکتر نعیمی می‌گوید برای درک اینکه چرا کودکان مبتلا به adhd اغلب عصبانی، پرخاشگر یا سرکش هستند، باید به تاریخچه رشد آنها با adhd فکر کنید.

 

او توضیح می‌دهد که کودکان مبتلا به adhd مجذوب کارهایی می‌شوند که خارج از محدوده کاری که ما می‌خواهیم انجام دهند، که منجر به درگیری با والدین از سنین بسیار پایین می‌شود. او می افزاید: "هیچ قصد بدی از سوی این بچه های جوان وجود ندارد." "به دلیل علائم بیش فعالی و تکانشی adhd، آنها نمی خواهند روی صندلی خود بمانند. آنها می خواهند کل رستوران را کشف کنند. آن‌ها می‌خواهند در پارک از شما فرار کنند تا چیزی را که جالب به نظر می‌رسد، بررسی کنند. این می تواند منجر به استرس شدید والدین شود

 

این منجر به تعامل منفی زیادی می شود. "اگر از سنین پایین به شما گفته شود که رفتار شما اشتباه است، یا اینطور نیست که یک کودک قرار است انجام دهد، یا آن را درونی می کنید و شروع می کنید به فکر کردن، "واقعاً چیزی در من وجود دارد." نسبت به افرادی که به شما می گویند اشتباه می کنید واکنش تهاجمی نشان می دهید

 

چرا کودکان مبتلا به adhd عصبانی می شوند؟

برای بچه‌های مبتلا به adhd، کارهایی که تکراری یا کسل‌کننده هستند یا به تلاش زیادی نیاز دارند، می‌توانند به شدت چالش‌برانگیز باشند و مقاومت زیادی را برانگیزند، به‌ویژه اگر به معنای متوقف کردن چیزی باشد که لذت‌بخش است - مانند بازی کردن یک بازی ویدیویی. بنابراین چیزهایی مانند مشق شب، رفتن به رختخواب، پوشیدن لباس و آمدن به شام ​​می توانند به میدان جنگ تبدیل شوند. متأسفانه برای والدین، راهبردهای اجتنابی که این کودکان معمولاً از آنها استفاده می کنند عبارتند از عصبانیت، مشاجره، سرکشی و جنگ قدرت.

 

دکتر نعیمی می‌افزاید: «اگر آنها یک تناسب ایجاد کنند، به احتمال زیاد شخصی خواسته‌های وظیفه را تغییر می‌دهد، آن‌ها را آسان‌تر می‌کند، یا به حداقل انطباق رضایت می‌دهد.» این برای بچه کار می کند، بنابراین رفتار تمایل به تکرار دارد.

 

استراتژی های انضباط ممکن است کارساز نباشد

وقتی بچه ها الگویی از تعامل منفی ایجاد کردند، نظم و انضباط که با بچه های دیگر کار می کند ممکن است بی اثر باشد. دکتر نعیمی می‌گوید: «افراد کارهای خاصی را به طور طبیعی در فرزندپروری انجام می‌دهند. برای اکثر بچه ها، این کار به خوبی کار می کند. برای بچه‌هایی که مشکل رفتاری دارند، این چیزها به طرز بدی با شکست مواجه می‌شوند

 

یکی از چیزهایی که کار نمی کند این است که عصبانیت خود را از دست بدهید. برای کودکی که به ندرت بد رفتار می کند، والدینی که صدای خود را بلند می کنند ممکن است تأثیر بگذارد. اما بچه‌هایی که بدرفتاری می‌کنند اغلب به سرعت به این عادت می‌کنند. اگر زیاد فریاد بزنید، در نهایت تصمیم می‌گیرند که این روش دنیاست. مردم فقط سر آنها فریاد می زنند، پس چرا اینقدر توجه کنید؟»

 

به طور مشابه، دکتر نعیمی توضیح می دهد که مجازات کارایی خود را از دست می دهد. «اگر بچه ها زیاد تنبیه شوند، تنبیه ها دیگر اهمیتی ندارد، زیرا در نهایت، آنها در حالت تنبیه دائمی زندگی می کنند. واقعا چقدر مهم است که آنها کمی بیشتر مجازات شوند؟»

 

راهبردهای انضباطی که کارساز هستند

بچه‌های مبتلا به adhd اغلب به ساختار بیشتری نسبت به سایر بچه‌ها و دستورالعمل‌های واضح‌تری در مورد اینکه یک بزرگسال به دنبال چه نوع رفتاری است نیاز دارند. دکتر نعیمی می‌گوید: «به‌عنوان والدین باید به بچه‌ها کمک کنیم تا بفهمند رفتارهای قابل قبول چیست، آن رفتارهای قابل قبول را آموزش دهیم و تا جایی که ممکن است بچه‌ها را خوب ببینیم». تمجید و فرصت‌ها برای یک رابطه مثبت با والدین، ابزارهای قدرتمندی برای مدیریت رفتار مخرب هستند، که وقتی یک رابطه عمدتاً تعاملات منفی است، تشدید می‌شود.

 

پزشکان این نوع ساختار فعال را "داربست" می نامند. کودکانی که در تنظیم رفتار خود در محدوده قابل قبول مشکل دارند، به محیطی خانوادگی نیاز دارند که تنظیم بیرونی رفتار را فراهم کند. ساختاری که والدین ارائه می کنند مدل f است

یا آنچه ما می خواهیم بچه ها یاد بگیرند، و آنها را در وضعیت خوبی نگه می دارد زیرا آنها خودتنظیمی بهتری دارند.

 

مشکل در تنظیم احساسات

خودتنظیمی توانایی مدیریت احساسات و رفتار خود مطابق با خواسته های موقعیت است. این شامل توانایی مقاومت در برابر واکنش‌های احساسی شدید به محرک‌های ناراحت‌کننده، آرام کردن خود در هنگام ناراحتی، سازگاری با تغییر انتظارات و مدیریت ناامیدی بدون طغیان است.

 

خودتنظیمی ضعیف در کودکان مبتلا به adhd به قدری رایج است که برخی از کارشناسان، از جمله راسل بارکلی، محقق کهنه کار adhd، فکر می کنند که باید یکی از علائم اصلی این اختلال باشد.

 

اما دکتر نعیمی خاطرنشان می کند که این امر به عنوان یک نتیجه از تکانشگری که بخشی از adhd است، منطقی است. این بچه‌ها در بازداری، برنامه‌ریزی و تأخیر در رضایت مشکل دارند.

 

او می‌گوید: «شما همه اینها را با هم می‌گیرید، بچه‌ای دارید که بیشتر به دنبال بازده کوتاه‌مدت است تا بازده بلندمدت». «شما کودکی دارید که نمی‌خواهد صبر کند، انتظار کشیدن برایش آزاردهنده است، به سرعت حواسش پرت می‌شود، و به دلایلی در انجام کارهای تکراری، کارهایی که کار زیادی می‌طلبد یا کارهایی که بچه‌ها پیدا می‌کنند دچار اختلال می‌شود. حوصله سر بر.

 

مشکل با دوستان

متأسفانه، مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به adhd اغلب بر روابط آنها نه تنها با بزرگسالان بلکه با سایر کودکان تأثیر می گذارد.

 

دکتر نعیمی خاطرنشان می کند: «دلایل زیادی وجود دارد که چرا ما می بینیم که دوستی ها با علائم adhd مختل می شوند. «برای بچه‌هایی که حواس‌شان پرت است، ممکن است به این دلیل باشد که نمی‌توانند سرعت مکالمه را دنبال کنند و دوستانشان متوجه می‌شوند که آنها از منطقه دور شده‌اند. برای بچه‌ای که واقعاً تکان‌دهنده است، ممکن است صحبت بچه‌های دیگر را قطع کند و به کسی اجازه ندهد که حرفی به زبان بیاورد. برای بچه‌هایی که واقعاً در به تأخیر انداختن رضایت‌مندی مشکل دارند، ممکن است همیشه مجبور باشند این فعالیت را انتخاب کنند و هرکسی که نمی‌خواهد با آن همراهی کند، صحبت‌های تکانشی متوجه آنها می‌شود.»

 

 در یک مطالعه روی بچه‌ها در کمپ تابستانی، پس از چند ساعت تعامل، پسران مبتلا به adhd بسیار بیشتر از پسران بدون تشخیص توسط همسالان خود مورد نفرت و طرد قرار گرفتند.

 

محققان دریافتند که دلایل اصلی ارائه شده برای درک سریع منفی الگوهای رفتاری انفجاری، تلافی جویانه و تکانشی آنها بود. استفان هینشاو، دکترا، یکی از نویسندگان این مطالعه و اکنون استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی.

 

و دکتر هینشاو خاطرنشان می‌کند که دختران مبتلا به adhd حتی بیشتر از پسران در معرض طرد همسالان قرار می‌گیرند، «احتمالاً به این دلیل که الگوهای رفتاری آن‌ها غیرمعمول‌تر از نظر جنسیتی است».

 

کمک به مشکلات رفتاری

هنگامی که کودکان مبتلا به adhd دچار مشکلات رفتاری جدی می شوند، چه تشخیص odd داشته باشند یا نه، موثرترین درمان، آموزش والدین است. برنامه های آموزشی والدین زیادی وجود دارد، اما وجه مشترک آنها این است که به والدین می آموزند که چگونه رابطه خود را با کودک دوباره تنظیم کنند.

 

والدین یاد می‌گیرند که چگونه از تحسین و تمجید به‌طور مؤثر استفاده کنند، رفتارهایی را که می‌خواهند تشویق کنند، تشویق کنند، و وقتی بچه‌ها از آنها پیروی نمی‌کنند، پیامدهای ثابتی را اعمال کنند. نتیجه این است که بچه‌ها یاد می‌گیرند که رفتار خود را برای برآورده کردن انتظارات تعدیل کنند و از تعاملات مثبت بسیار بیشتری با والدین خود لذت ببرند. آموزش مهارت‌های اجتماعی و رفتار درمانی شناختی فردی نیز می‌تواند به کودکان کمک کند تا به شیوه‌ای سالم‌تر با بزرگسالان و همسالان خود تعامل داشته باشند.

 

برای کودکان مبتلا به adhd، داروهای محرک که علائم بی توجهی، تکانشگری و بیش فعالی را کاهش می دهد نیز ممکن است به بهبود رفتار کمک کند. داروهای ضد روان پریشی مانند ابیلیفای (اریپیپرازول) و ریسپردال (ریسپردون) که نشان داده شده است پرخاشگری و تحریک پذیری را کاهش می دهند، اغلب در مواردی که کودک در معرض خطر حذف از مدرسه یا خانه است استفاده می شود.

 

اما حتی زمانی که از دارو استفاده می شود، متخصصان توصیه می کنند که برای بهترین نتیجه، آن را با آموزش والدین همراه کنید.

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
9 بهمن 1402 - 19:12
بازدید ها: 17
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست علت مشکلات رفتاری و ارتباط با همسالان کودکان بیش فعال چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.