ویروس زگیل تناسلی یا اچ پی وی

دسته بندی : زنان

ویروس پاپیلومای انسانی (hpv) عامل زگیل تناسلی قسمت اول

آلودگی با ویروس پاپیلومای انسانی (hpv) یکی ازشایعترین عفونتهای مقاربتی در دنیا است. اکثر این عفونتها هیچ علامتی ندارند و خودمحدودشونده هستند. اولین بار در سال 1842 در مطالعه ای که روی گواهی های فوت ناشی از سرطان انجام میدادند متوجه شدند که سرطان دهانه رحم در دوشیزگان و راهبه ها برخلاف زنان ازدواج کرده وبیوه ها خیلی نادر وکم است و برای اولین بار ارتباط سرطان دهانه رحم با بیماریهای مقاربتی مطرح شد.

 تظاهرات بالینی این ویروس به اشکال مختلف زگیل تناسلی، نئوپلازی (ضایعات پیش بدخیم) دهانه رحم و سرطان دهانه رحم (سرطان سرویکس) می‏باشد. انواع ویروس پاپیلومای انسانی تناسلی براساس ارتباط آن با سرطان دهانه رحم به انواع پرخطر و کم خطر تقسیم میشوند. انواع انکوژن (سرطانزا) ویروس با سرطانهای آنال (مقعد)، واژینال، ولو و سرویکس مرتبط بوده درحالیکه انواع غیر انکوژنیک آن باعث ایجاد زگیلهای تناسلی میگردند.

ویروس پاپیلومای انسانی نوع 6 و 11 که از انواع کم خطر ویروس هستند؛ شایعترین انواع مرتبط با زگیلهای تناسلی بوده و 90 درصد موارد را شامل میشوند در حالیکه ویروس نوع 16 و 18 از انواع پرخطر ویروس بوده و روی هم عامل حدود 70 درصد سرطانهای دهانه رحم هستند.

نکته: دو عامل خطر مهم برای ایجاد نئوپلازی درجه بالا، نوع ویروس و مزمن شدن عفونت است. سیستم ایمنی فرد اغلب در مدت یک تا دو سال ویروس را از بدن پاک میکند ولی در تعداد اندکی از افراد وجود ویروس در بدن تداوم یافته و میتواند به ایجاد سرطان ختم شود. پس تقویت سیستم ایمنی بدن با داروهای طب امروزی و طب مکمل برای دفع هر چه سریعتر ویروس از بدن و پیشگیری از ابتلای به سرطان حائز اهمیت است.

 

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
21 بهمن 1402 - 12:10
بازدید ها: 8
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست ویروس زگیل تناسلی یا اچ پی وی چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.