پی آر پی PRP

پی آر پی PRP

دسته بندی : دسته بندي نشده

پی آر پی ( prp )
پی آر پی روشی جدید، ایمن و تاثیرگذار است که در آن با استفاده از اجزای خون خود بیمار برای تحریک و نوسازی بافت های آسیب دیده در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها و مفاصل استفاده می شود. در این مطلب همه چیز درباره تزریق پی آر پی برای جوانسازی پوست و قطع ریزش مو را بررسی میکنیم . 
در روش prp چند سی سی از خون بیمار گرفته می شود و با استفاده از کیت های خاص، غلظت پلاکت را به ۳ تا ۵ برابر مقدار اولیه میرسانیم . prp یک روش نسبتا نوین و بنیادین سلول های درمانی در علم پزشکی است که از اوایل دهه ۹۰ میلادی در رشته های مختلف پزشکی مانند علم و جراحی زیبایی، فک و صورت جراحی قلب، ارتوپدی و … مورد استفاده قرار گرفته .

کاربرد پی آر پی در جوانسازی پوست و درمان چروک های صورت و گردن
یکی از کاربردهای پی آر پی در جوان‌ سازی و رفع چین و چروک صورت، رفع خط خنده و اطراف چشم و گردن برای مقابله با علائم پیری به طور طبیعی است. پی آر پی یک درمان مؤثر و بی خطر است. در حال حاضر، بسیاری از افراد از پلاسمائی غنی از پلاکت برای جوانسازی صورت استفاده می کنند، زیرا این یک درمان بسیار مناسب بدون عوارض جانبی است که به نتایج طولانی مدت و هم کوتاه مدت می انجامد، تا زمانی که بدن به رشد فاکتورهای رشد خود ادامه دهد و از آن ها برای ایجاد بافت جدید و سالم استفاده کند.

کاربرد پی آر پی در درمان تیرگی، گودی، پف و چروک اطراف چشم
درمان تیرگی، گودی و پف زیر چشم یکی از بهترین کاربردهای prp بوده و شاید اگر اغراق نباشد، با یک بار prp در ناحیه چشم، ترمیم، سلول سازی و بافت سازی در این ناحیه شروع شده و به طور فوق العاده ای باعث پر شدن گودی زیر چشم و از بین رفتن تیرگی و چروک های این ناحیه می گردد. 
کاربرد prp در درمان جوانسازی و چروک های پشت دست
 prp جزو کارآمدترین روش ها جهت صاف کردن و پر کردن چروک های پشت دست می باشد. این نوع پیری در پوست دستان به طور طبیعی با افزایش سن بروز می کند. پیری در دست ها با کاهش حجم پوست ، کشسانی کمتر پوست، بالا رفتن چین و چروک، بیرون زدگی رگ ها سفت شدن تاندون ها و مفاصل ظاهری بیشتری پیدا می کند.
پیری بر روی بافت عمقی دستها تأثیر می گذارد. این اتفاق در مورد لایه های فوقانی از پوست می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب، شوینده ها کار با مواد شیمیایی سیگار کشیدن، رژیم غذایی و برخی از شیوه های زندگی خاص ایجاد شود.
بعد از بی حس کردن منطقه مورد نظر جهت تزریق، prp به دست بیمار تزریق می شود. این تزریق هم می تواند جهت چین و چروک های دست، یا ناحیه آرتریت یا تاندون آسیب دیده باشد. بر خلاف یک عمل جراحی، prp  باعث می شود تا بیمار فعالیت های روزانه خود را به سرعت از سر بگیرد. دارد. بیشتر بیمارانی که تحت عمل تزریق prp برای دست خود قرار گرفته اند می توانند فعالیت روزانه خود را حتی در روز بعد از عمل از سر بگیرند. 
prp همراه با تزریق چربی
سلول های چربی را می توان با prp مخلوط کرده و سپس در محل های مورد نظر تزریق نمود. این کار موجب تحریک رگ سازی شده و به دنبال آن، منجر به زنده ماندن سلول های چربی و پیوند خوردن آن ها با بافت های اطرافشان می شود. با این عمل ماندگاری نتایج درمان، دو تا سه برابر افزایش یافته ونتیجه حاصله زیباتر و ماندگارتر می شود. 
درمان ریزش مو با تزریق پی آر پی
امروزه از پی آر پی برای درمان ریزش مو نیز بهره می گیریم. آلوپسی اندروژنتیک نوعی بیماری مو و ارثی و وابسته به هورمونهای مردانه است که با کم شدن موهای سر با الگوی مردانه مشخص می شود. با تزریق پی آر پی به پوست سر، در چرخه رویش مو تغییری ایجاد می شود که منجر به تغییر در فولیکول های مو خواهد شد. 
مقایسه دیگر روش های درمانی ریزش مو با تزریق پی آر پی
گزینه های درمانی پزشکی مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (fda) برای مدیریت آلوپسی آندروژنیک ، مینوکسیدیل موضعی و فیناستراید خوراکی است. در کنار گزینه های تأیید شده توسطfda ، روش های درمانی دیگری نیز مورد آزمایش قرار گرفته است که در میان آن ها پلاسمای غنی از پلاکت (prp) نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده است که در واقع آماده سازی پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود فرد است.
 استفاده از prp در طاسی سر می تواند موجب رویش مجدد و طبیعی مو در مناطق طاس پوست سر شود. این کار موجب تقویت شکل و قوام و کیفیت فولیکول های موجود، طولانی تر کردن دوره آناژن و افزایش عمر موهای موجود می شود. از مزایای استفاده از prp در درمان طاسی آن است که برای انجام آن نیازی به کوتاه کردن موی شخص نیست و هیچ گونه آثار اسکار جراحی و خونریزی ایجاد نمی شود. 
مزایای تزریق پی آر پی
جهت درمان با پی آر پی چون از خون خود فرد استفاده می شود احتمال به وجود آمدن عوارض و منتقل شدن بیماری های دیگر به حداقل می رسد.
    •    ماندگاری اثر آن طولانی بوده ونسبت به روش های مشابه ( مثل جراحی) هزینه کم تری دارد
    •    احتمال به وجود آمدن حساسیت های پوستی و عفونت در روش پی آر پی وجود ندارد
    •    با توجه به کیت های مخصوص پروسه کار بسیار ساده و کاملا استریل خواهد بود
    •    در همه نواحی بدن قابل استفاده بوده و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد
    •    چون روش غیر تهاجمی بوده و عوارض کمتر از دیگر روش ها می باشد.
    •    این روش تقریبا بی درد است و به راحتی برای بیمار قابل تحمل است.
    •    درمان با پی آر پی نیاز به بستری و استراحت ندارد.
محدودیت های تزریق پی آر پی
برخی از افراد به دلیل شرایط جسمانی و سلامتی خود نمی توانند از مزایای تزریق پی آر پی بهره مند شوند. 
    •    سندرم نقص عملکرد پلاکتی
    •    مصرف داروهای ضد انعقاد
    •    ابتلا به نقص ایمنی
    •    ابتلا به بیماری هایی مانند انواع سرطان به خصوص سرطان پوست 
    •    بیماری های مزمن مثل دیابت درمان نشده
مراقبتهای بعد از انجام prp
    •    بعد از تزریق prp به مدت کوتاهی محدودیت هایی دارید که سبب می شود نتیجه درمان بسیار بهتر باشد و تقریباً بلافاصله به فعالیت های روزانه خود بازگردید.
    •    به مدت حداقل 8 ساعت پس از درمان با پی آر پی مناطق درمان شده را لمس، فشار، مالش یا دستکاری نکنید.
    •     پرهیز استفاده از آسپیرین ، ادویل ، ایبوپروفن ، ناپروکسن و همه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ، ویتامین a، ویتامین e، گینکو بیلوبا، سیر، روغن کتان، روغن کبد ماهی،اسید چرب اسنشیال(epa، dha )، حداقل به مدت 1 هفته قبل و 2 هفته بعد از درمان. به یاد داشته باشید، هدف ما ایجاد التهاب است. این داروهای ذکر شده باعث کاهش یا جلوگیری از التهاب می شوند که می تواند نتایج شما را کاهش دهد.
اگر به دلایل قلبی باید آسپرین مصرف کنید، مطمئناً می توانید این کار را انجام دهید، اما این ممکن است نتایج شما را محدود کند. طبیعی است که کبودی، قرمزی، خارش، تورم و یا درد را تجربه کنید که ممکن است تا 2 روز بعد از تزریق شما طول بکشد. در صورت بروز هرگونه درد و ناراحتی، ممکن است tylenol یا سایر محصولات حاوی استامینوفن را طبق دستورالعمل مصرف کنید. ترجیحا اگر می توانید از اعمال یخ در منطقه تزریق شده خودداری کنید زیرا یخ به عنوان یک فرایند ضد التهابی عمل می کند.    •    حداقل 3 ساعت بعد ازانجام پی آر پی برای مو ، ناحیه ی تزریق در سر وموهای خود را خیس نکنید. برای 3 روز اول از شامپویی استفاده کنید که دارای ph متعادل باشد.
    •    از سونا خشک و بخار، 2 روز بعد از معالجه خودداری کنید.
    •    از تمرینات شدید، آفتاب گرفتن و گرما برای حداقل 2 روز پس از درمان خودداری کنید.
    •    از مصرف الکل، کافئین و سیگار به مدت 3 روز پس از درمان خودداری کنید.
    •    اگر از این متد جهت درمان آلوپشیا ااستفاده کرده اید از مصرف  مجدد مینوکسیدیل یا رنگ کردن یا صاف کردن مو به مدت 3 روز جلوگیری کنید.

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
9 اسفند 1402 - 9:53
بازدید ها: 10

نظرات شما

نظرتون در مورد پست پی آر پی PRP چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.