بهترین نکات رابطه جنسی با همسر

بهترین نکات رابطه جنسی با همسر

دسته بندی : افسردگی

مقالة زیر توسط خانم دکتر ندا فرزانه سکسولوژیست در تهران با عنوان "نکات مهم رابطه جنسی با همسر بعد از بچه دار شدن " برای خوانندگان محترم سایت تهیه و گردآوری شده است. همانطور که می دانیم، روابط جنسی و روابط زناشویی بعد از اینکه اولین فرزند به دنیا می آید، میتواند تأثیرات محسوسی داشته باشد. به نوعی میتوان گفت که حتی موقعیت بحرانی از لحاظ فیزیولوژک و روانی میتواند هم بر ای مادر و هم برای پدر به صورت اتوماتیک وار ایجاد شود. مطالعات قبلی در این زمینه، تأثیرات بسزایی را که نوع زایمان ، شیردهی، تغییرات هورمنی بعد زایمان و یا عوامل مرتبط دیگر می توانند در ایجاد تغییرات رفتارهای جنسی بعد از تولد فرزند دخیل باشند را  بر روی بررسی کرده اند.

یکی از اهداف دکتر ندا فرزانه دکتر روانپزشک در این مقاله این است که عوامل روانشناختی و تغییرات هورمونی­ای که میتواند بر روی میل جنسی خانمها و تغییرات برروی خُلق ، روحیه و نیز احتمال اختلالات روانپزشکی بعد از زایمان را که وجود دارد را مطرح نموده و از این دیدگاه این مسئله را برای خوانندگان محترم سایت تحلیل نماید.

بر اساس مطالعات جدید تر مشخص شده است که "رفتارهای جنسی و میل جنسی" در اواخر حاملگی میتواند در بسیاری از خانمها بخاطر تغییرات هورمنی تغییر یابد. بالاخص مشخص شده که این کاهش میل جنسی و کاهش تمایل به رابطة جنسی که البته حتما استثناهایی نیز وجود دارد، حتی میتواند در طول شش ماه و یا یکسال بعد از زمان تولد نوزاد نیز ادامه دار باشد. 

 

البته بعضی از عوامل هستند که میتوانند بر روی بازگشت به حالت عادی میل جنسی تأثیرات مثبت و یا تأثیرات منفی داشته باشد. "شیردهی" عامل بسیار مهمی است که میتواند از طریق تغییرات هورمونی روی اینکه آیا میل جنسی خانم بعد از رابطة جنسی، بعد از زایمان برگردد یا خیر، تأثیر بگذارد. البته شواهد بسیار متناقضی در این زمینه وجود دارد. به طوری که بعضی از مقالات بیان کرده اند که شیردهی میتواند تأثیرات مثبتی بر روی بازگشتنِ الگوی نرمال رابطة جنسی پدر و مادر بعد از تولد داشته باشد. در حالیکه مقاله های دیگری بیان میکنند که شیردهی میتواند تأثیرات بالعکسی بر این زمینه داشته باشد.

خانم دکتر ندا فرزانه مشاور آنلاین دارای بورد تخصصی روان پزشکی بیان میکند که طبق تحقیقات از عوامل مهم دیگری که میتواند تأثیرات منفی بر این مسئله داشته باشد میتوان موارد زیادی را بیان کرد. البته، اگر بخواهیم دسته بندی کنیم، یک سری از عوامل بخصوص عواملِ فیزیولوژیک هستند که میتوانند ناشی از تغییرات هورمونی بعد از زایمان باشند که با گذشت زمان و بازگشتن به حدِ نرمالِ هورمونهای مادر این مسئله بهبود می یابد.

 یک سری از عوامل دیگر نیز عوامل  سایکولوژیک هستند که مثالهائی از آنها شامل این موارد هستند مانند: صمیمیت پدر با مادر،محبت کردن پدر به مادر ، همکاری پدر در زمینة بزرگ کردن فرزند. البته چالشهایی که مادر بعد از تولد فرزندش دارد نیز بسیار بسیار میتواند در بهبود روندِ مادر و بازگشت رابطة جنسی آنها به قبل از زایمان تأثیر مثبت داشته باشد.

از سایر عوامل فیزیولوژیک دیگری نیز که میتواند باعث اختلال در رابطه جنسی با همسر تأثیر بگذارد، میتوان به تأثیرات ناشی از زایمان طبیعی و یا سزارین اشاره کرد مثل خشکی واژن،  درد در حینِ رابطة جنسی و یا عوارض بعد از زایمان. از عوامل روانپزشکی و روانشناختی دیگری که نیز میتوانند تأخیر و اختلال در رابطة جنسی بعد از زایمان میتوان به این موارد اشاره کرد: خستگی و بیحالی بعد از زایمان یا سزارین ،خستگی ناشی از بدخوابی، محرومیت از خواب بخاطر نیاز نیاز نوزاد به شیر خوردن، بیدار شدن های متعدد مادر در طول شب، وجود نداشتن فضای شخصی و فضای خصوصی برای داشتن رابطه جنسی و مشکلات افسردگی بعد از زایمان مادر که در ادامه مطلب بیان خواهد شد. از سایر عوامل میتوان کاهش میل جنسی مادر بعد از زایمان بخاطر تغییرات هورمونی را بیان کرد.

از سایر موانع  برای رابطه جنسی میتوان به این موارد نیز اشاره کرد به صورت: مشغولیت مادر شدن، نداشتن زمان کافی برای رسیدن به خود، نداشتن زمان لازم برای آماده کردن خود برای داشتن رابطه جنسی با همسر بعد از مادر شدن، احساس اینکه مادر بخاطر تغییرات بدنی ، دیگر مثل قبل جذاب برای همسرش نیست که این مسئله ها خود میتوانند باعث کاهش اعتماد به نفس مادر بعد از زایمان شود و درنهایت، ترس از اینکه بعد از ایجاد رابطة جنسی به کودک بی احترامی شود.

البته کاهش تعداد رابطه جنسی بعد از رابطه جنسی از طرف زن در بعضی موارد بعد از زایمان منشاء دیگری نیز دارد که ریشه فرهنگی نیز دارد. اهمیت این مسئله این است که از لحاظ فرهنگی در کشورهای جهان سوم و درکشور ما به عنوان تابو بعد از مادر شدن برای داشتن رابطة جنسی تصور میشود. به این صورت که مادر احساس بدی به داشتن رابطة جنسی با همسرش در بعضی از موارد بعد از به دنیا آوردن کودک دارد. به خاطر همین یکی از مهمترین علل که توصیه میکنند که اتاق نوزاد را بعد از مدتی از اتاق پدر و مادر،در شرایطی که امکان پذیر است، جدا کنند این هست که این مسئله بر روی ذهن مادر تأثیرات منفی نگذارد. البته عوامل بسیار زیادی که میتواند بر روی شکل گیری آینده شخصیت نوزاد نیز شکل بگذارد، نیز در این موارد هم دخیلند که بحث ما در این مقاله نیست.

داشتن فرزند یا به دنیا آمدن فرزند یکی از مهمترین عوامل برای مستحکم کردن رابطة بین زن و شوهر و قوام بخشیدن به روابط خانوادگی در فرهنگ ما، بخصوص درفرهنگ ما می باشد، که البته این مسئله میتواند تأثیرات زیادی بصورت مثبت و یا منفی بر روی روابط زن و شوهر بگذارد. یکی از مهمترین تأثیراتی که میتواند بچه دار شدن بر روی روابط پدر و مادر بگذارد این هست که برروی الگوی نرمال روابط جنسی پدر و مادر تأثیرات منفی­ البته در صورت اینکه به آن توجه نشود، باقی بگذارد. البته میزان صمیمیت عاطفی و روانیِ زن و شوهر میتواند تأثیرات چشمگیرِ زیادی بر کاهش این تغییرات داشته باشد که در ادامه مطلب در مقاله دیگر به جنبه های دیگر این مسئله نیز اشاره خواهد شد.

این مطلب مفید بود؟ (3)(2)
نظرات (0)
2 آبان 1399 - 13:14
بازدید ها: 1685
بهترین نکات رابطه جنسی با همسر
35

نظرات شما

نظرتون در مورد پست بهترین نکات رابطه جنسی با همسر چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.