چه طوری به بهداشت روانی خود کمک کنیم ؟

         چه طوری به بهداشت روانی خود کمک کنیم ؟

دسته بندی : دسته بندي نشده

این روز ها همه مردم درباره مسائل روانی صحبت می کنند، فشار روانی که هر کسی به گونه ای درگیر آن است. ازشیوه فرزندپروری ،تامین مخارج زندگی، ازدواج، تلاش برای زندگی و...

پیچیدگی زندگی و ماشینی شدن آن باعث شده کمتر بتوانیم به خودمان برسیم و به طوری که اگر به خودمان توجه نکنیم و از خودمان دور بشویم و به  بهداشت روان خود توجه نکنیم، ممکن است درگیر بیماری های روان و یا روان تنی شویم و آن وقت باید هزینه و زمان  بیشتری صرف کنیم که خود را درمان و بهبود دهیم .

چه بهتر که از همین امروز به قول زنده یاد پرفسور سعید شاملو، به شعار «پیشگیری بهتر از درمان» توجه کنیم و با یاد گرفتن راه کار های به بهداشت روان خود کمک کنیم.

 اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به بهداشت روان خود مانند بهداشت جسم اهمیت می دهید، پیشنهاد می کنم که حتما مقاله «چه طوری به بهداشت روانی خود کمک کنیم »را مطالعه و به تکنیک های کاربردی و طلایی آن که توصیه درمانی متخصصین روانشناسی است توجه کنید.

در خصوص کمک حرفه ای با راه روش های دیگری نیز می‌توان به سلامت روانشناختی خود کمک کرد می‌توان از راه تنظیم هیجان ها و رفتار خویش، کارها و موقعیت‌هایی را شناسایی کرد که موجب رنج و گرفتاری و پریشانی هستند یا به عکس موجب آرامش و آسایش هستند.

 از راه تجزیه تحلیل انگیزه ها و توانایی های خود می توان به جای پذیرفتن بی چون و چرای هر آنچه که پیش آید، دست به کار انتخاب های فعال و درست شد .

مشکلاتی که گریبانگیر آدمیان می شود بسیار گوناگون است و هیچ رهنمود همگانی و فراگیری برای حفظ سلامت روانی وجود ندارد با این همه، تجربه‌های درمانگران چند توصیه همگانی به دست می دهد که در ادامه تقدیم نگاه خواننده عزیز می شود .

 1- احساسات خود را بپذیرید

خشم، اندوه، ترس و احساس دست نیافتن به آرمانها یا هدف ها همگی هیجان های ناخوشایندی است و انسان ممکن است بکوشد با انکار آنها از اضطراب در امان بماند.

 ممکن است گاهی برای اجتناب از اضطراب سعی کنیم با موقعیت ها برخوردی عاری از هیجان داشته باشیم.

 چنین برخوردی به نوعی به خونسردی تصنعی می انجامد که آسیب زا است.

 ممکن است بکوشیم جلوی بُروز همه هیجان ها و عواطف خویش را بگیریم؛ این کار نیز سبب می‌شود دیگر نتوانیم شادی ها و غم هایی را که بخشی از ارتباط های ما با مردم است چیزهای طبیعی و بهنجار بدانیم.

 در بسیاری از موقعیت‌ها، دست دادن هیجان های ناخوشایند در واقع واکنشی بهنجار است.

هیچ علتی ندارد که از احساس غربت، احساس ترس در یادگیری ورزش اسکی، یا احساس خشم نسبت به کسی که به عهد خود وفا نکرده شرمسار باشیم.

 این هیجان‌ها طبیعی است و اذعان به وجود آنها بهتر از انکار آنها است.

 وقتی نتوان هیجانی را مستقیماً ابراز کرد (مثلاً شاید عاقلانه نباشد بر سر رئیس خود فریاد بزنیم)، برای رهایی از فشار روانی حاصل بهتر است راهی برای برون ریزیِ آن هیجان پیدا کرد.

مانند پیاده روی طولانی،ضربه به کیسه بوکس، کوبیدن بر توپ تنیس یا در میان گذاردن مسئله با دوست و رفیق همدل می‌تواند خشم را فرو بنشاند.

 اگر شخص بپذیرد هیجانی که به او دست می دهد حق طبیعی او است، در آن صورت وقتی راه برای ابراز مستقیم هیجان ها بسته باشد می تواند راه های غیر مستقیم یا جانشین برای ابراز آنها پیدا کند.

2-شناسایی زمینه هایی که آسیب پذیر هستید

شناسایی موقعیت هایی که آدمی را گرفتار خشم می سازند یا واکنش تندی دراو به وجودمی آورد می تواند از وی در برابر فشار روانی محافظت کند.

 اگر آدم های معینی  مثلا رییس در محیط کار،در شخص خشم به وجود آورند، می تواند از آن دوری کند یا بکوشد بفهمد چه چیزی باعث ناراحتی آن فرد می شود .

شاید این افراد بسیار متعادل به نظر می رسند و به خود اطمینان دارند و همین امر، در شخص ایجاد احساس ناامنی می کند.

 وقتی بکوشید علت ناراحتی خود را بشناسید ممکن است بتوانید موقعیت را با دید تازه ای ببینید.

 شاید وقتی مجبور هستید در برابر همکلاسی های خود کنفرانس دهید ، به شدت مظطرب می شوید. در این حالت یا می توانید از این گونه موقعیت ها اجتناب کنید یا اینکه با شرکت در دوره  های آموزشی سخنرانی اعتماد به نفس خود را بالا ببرید .

دوره های بسیاری هستند که  شما با یادگیری آنها می توانید اضطراب سخنرانی در حضور جمع را کنترل کنید.

 

                                    بیشتر بدانیم :آموزش سخنرانی در جمع

 

 

 

به جز اینها می توان با از زاویه دیگری به موقعیت نگاه کرد: به جای این فکر که «همه منتظرند دهان باز کنم تا از من ایراد بگیرند» می توان به خود گفت:« همکلاسی های من به موضوع صحبت من علاقه مند هستند و داشتن چند اشتباه جای نگرانی ندارد».

 بسیاری از مردم وقتی با فشار کار روبرو شوند احساس اضطراب شدیدی می کنند. با برنامه ریزی و فاصله گذاری دقیق بین کار و فعالیت می شود از احساس درماندگی در دقایق آخر کار جلوگیری نمود.

 با  مدیریت زمان و تنظیم وقت و زود تر حاضر شدن سر قرار و یا حضور در کلاس درس و یا سر کار  می توانید به راحتی، یکی از علل فشار روانی  خود را از بین ببرید .

3-استعدادها و علائق خود را پرورش دهید.

آدم های بی حوصله و ناخشنود ، به ندرت رغبت و علائق فراوان دارند. امروزه فرصت های زیادی هست که شما می توانید با بهره مندی از آن ها استعداد و علائق خود را بشناسید و با گذراندن آموزش هایی استعداد های خود را  در بسیاری از زمینه ها ی ورزشی، درسی، علمی،موسیقی، پیشه های مختلف پرورش دهید.

  معمولاٌ هرچه درباره موضوعی مطالب بیشتری بدانیم آن موضوع و زندگی در زندگی معنی  بیشتری پیدا می‌کند. علاوه بر این، احساس شایستگیِ ناشی از دستیابی به  مهارت ها نقش بسیار زیادی دربالا بردن عزت نفس فرد و افزایش سلامت روان دارد.

4- بادیگران روابط صمیمانه برقرار کنید

 هسته اصلی بیشتر اختلال های روانی- عصبی احساس انزوا و تنهایی است. آدمی موجودی اجتماعی است و نیازمند پشتیبانی، آرامش و اطمینان خاطری که دیگران فراهم آورند.

 چنانچه همه توجه خود را به مشکلات خودتان معطوف کنید، ممکن است گرفتار دل مشغولی ناسالمی درباره خود شوید. از راه در میان نهادن نگرانی‌های خود با دیگران غالباً چشم انداز روشن‌تری از مشکلات به دست می‌آید.

 توجه و علاقه به رفاه حال دیگران بر احساس ارزشمندی آدمی می افزاید .

5- به موقع کمک بخواهید

اگر چه عمل کردن به این توصیه ها می تواند سلامت روان شما را  بیشتر کند اما خودشناسی و خود یاری هم محدودیت هایی دارد.

برخی مشکلات را نمی توان به تنهایی حل کرد به جز این گرایش به خود فریبی سبب می‌شود نتوانیم مشکلات را به صورت عینی دید و علاوه بر این ممکن نیست کسی همه راه حل های احتمالی هر مسئله و مشکلی را بداند وقتی متوجه میشوید در حل و فصل مسئله پیشرفتی  ندارید وقت ان است که کمک حرفه ای از روانشناس یا مشاوره یا  سایر درمانگران و آموزش دیده است.

 آمادگی برای کمک گرفتن از دیگران نمایانگر رشد یافتگی روانی است نه نشانه ضعف .

در این موارد صبر کردن و دست رو دست گذاشتن جایز و درست نیست در ان صورت ممکن است مشکل شما مزمن شود  و احساس درماندگی پیش آید. درخواست کمک روانشناختی در موقع لازم را باید چیزی دانست نظیر مراجعه به موقع به پزشک در مواجهه با اختلال جسمانی.

گرد آوری و تنظیم : امیر عباس رحیمی

منبع هیلگارد

این مطلب مفید بود؟ (2)(0)
نظرات (0)
13 مهر 1401 - 20:40
بازدید ها: 164
         چه طوری به بهداشت روانی خود کمک کنیم ؟
52

نظرات شما

نظرتون در مورد پست          چه طوری به بهداشت روانی خود کمک کنیم ؟ چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.