نسل جدید لیزرها را بیشتر بشناسیم

دسته بندی : نکات مراقبتي مو
لیزر الکساندرایت، نوعی لیزر موهای زائد بدن است که یک پرتوی نور پر انرژی را از درون یک کریستال الکساندرایت منتشر میکند. هنگامی که لیزر از درون کریستال الکساندرایت عبور میکند، یک پرتو نور با طول موج 755 نانومتر را تولید میکند. رنگ نور لیزر قرمز است. لیزر الکساندرایت میتواند در حالت کیو سوئیچ تنظیم گردد که این باعث تولید یک پرتو نور پر انرژی با پالسهای کوتاه میشود. همین ویژگی لیزر موهای زائد بدن باعث از بین رفتن موهای زائد میگردد.

لیزر الکساندرایت، نوعی لیزر موهای زائد بدن است که یک پرتوی نور پر انرژی را از درون یک کریستال الکساندرایت منتشر میکند. هنگامی که لیزر از درون کریستال الکساندرایت عبور میکند، یک پرتو نور با طول موج 755 نانومتر را تولید میکند. رنگ نور لیزر قرمز است. لیزر الکساندرایت میتواند در حالت کیو سوئیچ تنظیم گردد که این باعث تولید یک پرتو نور پر انرژی با پالسهای کوتاه میشود. همین ویژگی لیزر موهای زائد بدن باعث از بین رفتن موهای زائد میگردد.

از لیزر الکساندرایت برای رفع موهای زائد در نواحی مختلف بدن استفاده میشود، از جمله:
زیر بغل
پشت
قفسه سینه
پاها
منطقه بیکینی (زن و مرد)
لب بالا
چانه
خط ریش
سر
علاوه بر از بین بردن موهای زاید ، لیزر الکساندرایت برای موارد زیر نیز مورد استفاده قرار میگیرد:
درمان لکه ها و کک مک پوست
درمان رگهای عنکبوتی
درمان لکه های ماه گرفتگی
پاک کردن تتو

سیستم لیزر الکساندرایت چگونه کار میکند؟
طول موج لیزر مورد استفاده در این سیستم 755 نانومتر است که در قسمت قرمز، مادون قرمز طیف نور قرار دارد. این طول موج عمدتاً توسط ملانین و فولیکول مو (به جای بافتهای اطراف) جذب میشود.
استفاده از سیستم لیزر الکساندرایت رفع موی زائد بسیار معمول است و احتمالاً شما این سیستم را در میان درمانهای ارائه شده در بسیاری از کلینیک های لیزر موی زائد دیده اید. سیستم لیزر الکساندرایت سریعترین نوع درمان لیزر موجود در بازار برای از بین بردن موهای زائد بدن است. بهترین نتایج سیستم الکساندرایت در کسانی دیده میشود که دارای پوست روشن مایل به زیتونی، به خصوص پوست بسیار روشن هستند. سیستم لیزر الکساندرایت همچنین میتواند بر روی پوست افراد زال و دارای پوست کک و مکی (که بسیاری از سیستمهای لیزر برای آنها مؤثر نیست) مورد استفاده قرار گیرد.

میزان تاثیر لیزر
پس از انجام تعداد جلسات توصیه شده برای لیزر الکساندرایت حدود 70٪ از موهای زائد برطرف خواهد شد. تعداد جلسات لازم برای موهای نازک معمولاً بین 3 تا 6 جلسه و برای موهای تیره و ضخیم تر 6 تا 8 جلسه است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هر چه لیزر سریعتر باشد، در جلسات کمتری قادر به از بین بردن بخشهای بزرگی از موهای زائد خواهد بود. به بیماران علاقه مند به درمان مناطق بزرگتر موهای زائد (مانند شکم، سینه، پشت، شانهها و یا پاها) اغلب استفاده از لیزر الکساندرایت توصیه میشود. لیزر الکساندرایت تنها لیزری است که برای درمان پر مویی یا “سندرم آمبراس” توصیه میشود.

مقایسه انواع لیزر
یکی از محبوبترین انواع لیزر برای موهای زائد، لیزر دایود است که طول موج پرتو آن تنها کمی طولانی تر از پرتوی تولید شده توسط لیزر الکساندرایت است. در سال 2001 مطالعه ای برای مقایسه این دو لیزر انجام شد تا مشخص شود کدام نوع لیزر میتواند بهترین نتایج را ارائه دهد. لیزر الکساندرایت تا 85 درصد باعث کاهش رشد موی زائد میشود، در حالی که لیزر دایود سبب کاهش 84٪ درصد رشد موی زائد میگردد. انجام درمان با استفاده از دو لیزر در چهار جلسه باعث کاهش 90٪ رشد مو تا 12 ماه میگردد.

درمان موهای زائد با لیزر الکساندرایت
این وظیفه شما و پزشکتان است که قبل از هر گونه تصمیم گیری و اقدام به درمان، از درک تمام مراحل و جنبه های دخیل در طول درمان و بعد از آن اطمینان یابید.در طول درمان با لیزر، شما و پزشکتان هر دو باید از عینک ایمنی برای محافظت از چشمان خود در برابر لیزر استفاده کنید. پزشک ابتدا پس از تعیین تنظیمات دقیق لیزر با استفاده از تست برچسب پوست، لیزر الکساندرایت را در منطقه هدف اِعمال میکند و به طور مؤثری بسیاری از فولیکولهای موهای زائد را که در مرحله رشد خود هستند، از بین میبرد. (همانطور که در بالا اشاره شد، فولیکولهای موی تیره و ضخیم، راحتتر از فولیکولهای موی روشن تر از بین میروند، زیرا رنگ تیره انرژی لیزر را بیشتر به خود جذب میکند.
از بین بردن موهای زائد با لیزر میتواند احساسی مانند برخورد یک کش پلاستیکی به پوست شما داشته باشد،همچنین سیستم لیزر دارای یک گزینه خنک کننده برای به حداقل رساندن هر گونه درد و ناراحتی است. زمان واقعی آن بستگی به وسعت ناحیه تحت درمان دارد. هنگامی که جلسه اولیه به پایان رسید، شما ممکن است مقدار تورم جزئی در ناحیه تحت درمان داشته باشید، اما این تورم معمولاً در عرض چند ساعت برطرف خواهد شد. برای رسیدن به نتایج نهایی مورد نظر، بسیاری از بیماران نیاز به سه جلسه (یا بیشتر) با فواصل ماهانه دارند تا فولیکول موهایی در طول جلسات قبلی در فاز استراحت و یا ریزش بوده اند، از بین برود.

عوارض جانبی
بروز درد در طول درمان با لیزر شایع است، اما معمولاً این درد نسبتاً کم است. اغلب از یک ژل خنک کننده در ناحیه تحت درمان استفاده میشود که به کاهش درد و جلوگیری از تورم کمک میکند. اغلب کمی ورم و خارش بعد از لیزر وجود دارد که بعد از چند روز برطرف خواهد شد. پوست ممکن است قرمز شود، اما پوست تحت درمان تنها زمانی خواهد سوخت که لیزر به طریق نادرست استفاده شود. احتمال بسیار اندکی (10٪) برای بروز کبودی وجود دارد که در صورت وقوع، خود به خود محو خواهد شد. لیزر الکسندارایت سرطانزا نیست و باعث ایجاد سرطان پوست نمیشود.

این مطلب مفید بود؟ (3)(0)
نظرات (1)
30 فروردین 1396 - 18:32
بازدید ها: 2288
نسل جدید لیزرها را بیشتر بشناسیم
53

نظرات شما

نظرتون در مورد پست نسل جدید لیزرها را بیشتر بشناسیم چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.
  1. نظرات جدید
  2. نظرات قدیمی
  • محمد سرکهکی : 31 فروردین 1396 - 0:26

    خانم دکتر این لیزر برای برطرف کردن جای آبله مرغان مورد استفاده قرار میگیره ؟؟ میشه با لیزر برطرفش کرد ؟؟

    دکتر گیتا فقیهی:2 اردیبهشت 1396 - 17:15

    سلام،برای درمان جای آبله لیزر co2فرکشنال کارایی و تاثیرگذاری بهتری دارد.