استرس و کمردرد

استرس و کمردرد

دسته بندی : استرس

استرس نحوه واکنش بدن شما به تغییرات است. با این حال، هنگامی که بدن شما استرس بیش از حد یا اغلب اوقات را تجربه می کند، بسیاری از مشکلات سلامتی ممکن است رخ دهد. احساس خستگی، کم انرژی بودن و نخوابیدن شبانه از عوارض رایج استرس مزمن است.

تجربه استرس بیش از حد فقط بر سلامت روانی و عاطفی شما تأثیر نمی گذارد. استرس همچنین می تواند در مسائل سلامت جسمانی مانند کمردرد ظاهر شود.

 

این مقاله به چیستی کمردرد، علائم آن، تاثیر استرس بر سلامت کمر و چند نکته برای کاهش کمردرد مرتبط با استرس می‌پردازد.

کمردرد چیست؟

کمر درد یک مشکل شایع پزشکی است. تخمین زده می شود که حداقل 75 درصد از آمریکایی ها در مقطعی از زندگی خود از کمردرد رنج می برند. شدت کمردرد می تواند از یک درد آزاردهنده مبهم تا درد تیراندازی شدید تا اسپاسم شدید متفاوت باشد.

 

دو نوع کمردرد وجود دارد:

 

حاد: کمردردی است که پس از چند روز تا چند هفته برطرف می شود. درمان معمولاً خودمراقبتی است و می‌توانید بدون هیچ علامتی به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

مزمن: این کمردردی است که بیش از 12 هفته رخ می دهد. حتی پس از درمان علت کمردرد، علائم همچنان ادامه دارند.

به طور معمول، کمردرد ناشی از استرس به دو مکان اشاره دارد:

درد کمر

و

درد پشت سینه

  هر دو نوع می توانند وضعیت شما را تغییر دهند و بر نحوه حرکت بدن شما تأثیر بگذارند. با گذشت زمان، کمردرد می‌تواند روی باسن، گردن، زانو و پاها تأثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکلاتی شود.

 

درد کمر:

  این عضلات بین ناف و دنبالچه شما را درگیر می کند. به طور معمول، زمانی که استرس دارید، کمتر از نظر فیزیکی فعال هستید و بیشتر مستعد نشستن هستید. بی تحرکی طولانی مدت می تواند عضلات کمر را تحت فشار قرار دهد و به ستون فقرات فشار وارد کند.

درد پشت سینه

  این عضلات بین شانه ها و سینه شما را درگیر می کند. سطح استرس شما بر نحوه تنفس طبیعی شما تأثیر می گذارد. هرچه استرس بیشتری را تجربه کنید، الگوهای تنفس شما بیشتر تغییر می کند. شانه های شما قوز کرده و باعث کشیدگی و کشش در قسمت بالایی و میانی کمر می شود.

 

علائم کمر درد

شدت کمردرد می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. هر کس آستانه، تحمل و حساسیت متفاوتی نسبت به درد دارد. با این حال، علائم رایج کمردرد وجود دارد. برخی از نمونه ها عبارتند از:

 

تنش، درد، سفتی، فشار و/یا درد در ناحیه پشت احساس می کنید

درد در پشت شما را از حرکت عادی یا انجام فعالیت های منظم باز می دارد

گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی احساس درد ناگهانی و شدید در پشت خود می کنید

چون کمرتان درد می کند در خوابیدن مشکل دارید

هنگام چرخش، چرخش یا خم شدن از ناحیه کمر، در پشت خود احساس درد می کنید

هنگام استراحت بین شانه های خود احساس سفتی و/یا درد می کنید

تاثیر استرس بر سلامت کمر

ذهن و بدن ارتباط نزدیکی با هم دارند. وقتی استرس دارید، بدن شما پاسخ استرس را فعال می کند. عامل استرس زا می تواند فیزیکی باشد، مانند آماده شدن برای پریدن از روی تخته غواصی. یا ممکن است روانی باشد، مانند نگرانی در مورد نتایج آزمایش.

پاسخ جنگ و گریز

بدن ما این عوامل استرس زا را به عنوان تهدیدی برای ایمنی و رفاه ما تعبیر می کند. این به عنوان پاسخ "جنگ یا گریز" نیز شناخته می شود. بدن شما برای محافظت از خود در برابر آسیب، مجموعه ای از واکنش ها را آغاز می کند

 

در طول پاسخ به استرس، هورمون هایی مانند نوراپی نفرین، اپی نفرین و کورتیزول ترشح می شوند تا فشار خون، ضربان قلب و تعداد تنفس شما را افزایش دهند. مردمک چشم شما گشاد می شود و بیشتر عرق می کنید. هدف کوتاه مدت این عملکردها مبارزه با مهاجمان خارجی است

 

احتمالاً متوجه شده اید که وقتی استرس دارید، ماهیچه های شما سفت می شوند. آنها سفت می شوند زیرا بدن شما خطر را احساس می کند و برای اقدام فوری آماده می شود. سپس وقتی وارد حالت آرام‌تری می‌شوید، عضلاتتان شل می‌شوند.

با این حال، اگر همیشه در این حالت «جنگ یا گریز» هستید و بدنتان هیچ وقت فرصتی برای بی‌حالی پیدا نمی‌کند، ماهیچه‌هایتان دائماً منقبض هستند و این باعث کمردرد و بدن درد می‌شود.

فعال شدن مکرر پاسخ استرس باعث افزایش مکرر کورتیزول می شود. بدن شما نسبت به کورتیزول حساس می شود، مشابه مکانیسمی که در دیابت مقاوم به انسولین دخیل است. اختلال عملکرد کورتیزول منجر به التهاب ناشی از استرس می شود. التهاب ناشی از استرس خطر ابتلا به رماتیسم مفصلی، فیبرومیالژیا یا سندرم درد اسکلتی-عضلانی، کمردرد مزمن، سیاتیک و درد مزمن لگن را افزایش داده است.

استرس بر سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد

استرس مزمن همچنین می‌تواند سیستم عصبی را دچار مشکل کند. سیستم عصبی شما متشکل از میلیاردها نورون است که سلول های خاصی هستند که با استفاده از سیگنال های شیمیایی و سیگنال های الکتریکی اطلاعات را بین مغز و بقیه بدن شما ارسال می کنند. نورون ها مسئول کنترل حرکت عضلات هستند.

 

تحریک بیش از حد نورون ها می تواند باعث شلیک غیرقابل پیش بینی آنها شود و باعث انقباض عضلانی، درد، تنش طولانی مدت عضلانی و اسپاسم شود.

 

در نهایت، تأثیر استرس بر روی سیستم عصبی نیز با کاهش توانایی تنظیم درد مرتبط است.

نکاتی برای جلوگیری از کمردرد ناشی از استرس

مهم است که از سلامت ذهنی و جسمی خود مراقبت کنیم زیرا ذهن و بدن ما نزدیک به هم کار می کنند. اگرچه اجتناب از استرس ممکن نیست، اما می توانید برای بهبود سلامت خود و جلوگیری از کمردرد ناشی از استرس اقداماتی انجام دهید.

 

در اینجا چند نکته برای شروع شما وجود دارد:

به طور منظم ورزش کنید: گنجاندن فعالیت بدنی در برنامه روزانه می تواند به حفظ سلامت و قوی عضلات شما کمک کند. تمرینات خاصی وجود دارد که می تواند به تقویت ناحیه مرکزی و کمر برای جلوگیری از کمردرد کمک کند. قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید حتما با پزشک مشورت کنید.

در طول روز کاری استراحت کنید: اگر شغل شما مستلزم این است که تمام روز را بنشینید، استراحت های منظمی را برای کشش برنامه ریزی کنید. برای رفع تنش عضلانی کمر به جلسات پیاده روی بروید. یک تایمر تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که بایستید و موقعیت خود را تغییر دهید.

رژیم غذایی متعادل داشته باشید: غذاهای مغذی مصرف کنید تا بدن شما در وضعیت مطلوبی برای مقابله با استرس قرار گیرد. از مصرف غذاهای پرچرب و قند پرهیز کنید، زیرا این مواد می توانند باعث افزایش سطح قند خون شما شوند و حتی بیشتر احساس استرس کنید.

مدیتیشن: نشان داده شده است که مدیتیشن به کاهش استرس و کاهش نشخوار فکری کمک می کند. روش های مختلفی برای امتحان وجود دارد. یکی از راه‌ها این است که کاری را که انجام می‌دهید متوقف کنید و یک دقیقه وقت بگذارید و آگاهانه روی حواس خود تمرکز کنید، از جمله آنچه می‌بینید، می‌شنوید، چشیده، بو می‌کنید و لمس می‌کنید. اگر متوجه شدید استرس خود را از کنترل خارج کرده‌اید، لطفاً از یک متخصص سلامت روان مشاوره بگیرید. استرس را می توان با درمان مناسب کنترل کرد. اگر درد فیزیکی دارید، لطفا با پزشک مشورت کنید

این مطلب مفید بود؟ (1)(0)
نظرات (0)
15 اسفند 1401 - 18:52
بازدید ها: 76
استرس و کمردرد
51

نظرات شما

نظرتون در مورد پست استرس و کمردرد چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.