کاردرمانی در آسیب تاندونی دست

دسته بندی : دسته بندي نشده

بریدگی تاندون فلکسور دست

هر یک از تاندون های فلکسور سطحی و تاندون های فلکسور عمقی وسطحی انگشت (fdp-fds) و تاندون های فلکسور بلند شست (fpl-fpb) باید معاینه شود.

باید به یاد داشت که دربریدگی ناکامل تاندون های فلکسور ممکن است در معاینه بالینی، تاندون طبیعی به نظر آید و فقط با درد همراه باشد. بریدگی ناکامل تاندون های فلکسور بدون درمان با فعالیت عادی دست ممکن است ظرف یک تا دو هفته به بریدگی کامل تاندون فلکسور تبدیل شود. به همین دلیل بهتر است هر زخم در دست به وسیله جراحی بررسی کامل شودآسیب های تاندونی در منطقه 1 فقط با پارگی fdp همراه است اما در منطقه 2ممکن است fdp به تنهایی یا در فرم شایعتر همراه با fds قطع شود. در منطقه 3 ممکن است fdss به تنهایی و یا در فرم شایعتر همراه با fdp قطع شود.

درمان در تمام منطقه ها ترمیم اولیه بریدگی تاندون فلکسور پاره شده است اما در منطقه 2 به علت آنکه خطر چسبندگی تاندون فلکسور به پولی ها بیشتر است هم ترمیم باید با دقت زیاد توسط متخصصین که در اینکار تبحر داشته باشند انجام شود و هم بلافاصله بعد از ترمیم بریدگی تاندون فلکسور دست در حالیکه دست هنوز در آتل است تحت نظر پزشک معالج و کاردرمان حرکات انگشت بعد از 24 تا 488 ساعت شروع شود تا جلوی چسبندگی گرفته شود.

 

چنانچه بیمار مبتلا به بریدگی تاندون فلکسور دست دیر مراجعه کرده باشد امکان ترمیم بریدگی تاندون فلکسور در منطقه 2 بعد از 3 تا 4 هفته وجود ندارد و مجبوریم از گرافت تاندونی به جای ترمیم بریدگی تاندون فلکسور دست استفاده کنیم.

چنانچه تأخیر درمانی بیمار مبتلا به بریدگی تاندون فلکسور بیشتر باشد به طوریکه سیستم پولی ها آسیب دیده باشند، باید ابتدا سیستم پولی ها بازسازی شود. در این موارد در یک مرحله تاندون فلکسور آسیب دیده خارج می گردد و به جای تاندون فلکسور، تاندون مصنوعی از نوع سیلیکون که در بدن حالت خنثی داشته و ایجاد چسبندگی نمی کند قرار داده می شودو بر روی آن پولی ها با کمک گرافت های تاندونی بازسازی می شود. در مرحله دوم یعنی بعد از سه ماه گرافت تاندونی بجای تاندون مصنوعی کارگذاری می شود.

گرافت تاندونی یک مرحله ای یا دو مرحله ای نتایج بسیار پایین تری نسبت به ترمیم اولیه بریدگی تاندون فلکسوردست دارند، لذا تشخیص به موقع و درمان اولیه بریدگی تاندونی حائز اهمیت فراوان است.

بریدگی تاندون اکستانسور دست

بریدگی تاندون اکستانسورها نظیر پارگی فلکسورها باید به طور اولیه ترمیم شود اما در مواردی که درمانبریدگی تاندون اکستانسور دست با تأخیر باشد و امکان ترمیم بریدگی تاندون اکستانسور دست وجود نداشته باشد، می توان از دوختن قطعه دیستال تاندون اکستانسور قطع شده به تاندون مجاور آن استفاده کرد. نتایج ترمیم بریدگی تاندون های اکستانسور در پشت دست خوب است اما در پشت انگشتان به علت نازکیتاندون اکستانسور ترمیم مشکل تر می باشد و عوارض بیشتری دارد. عدم ترمیم بریدگی تاندون اکستانسور در پشت انگشت باعث تغییر شکل هایی در انگشت می شود

در ضایعات تاندونی پس از ترمیم ؛گرفت ویاترانسفرتاندون شروع حرکات به موقع با ارجاع پزشک و وانجام حرکات زیر نظر متخصص کاردرمانی میتواند از بروز چسبندگی تاندون و محدو دیت حرکات در مفاصل ودر نتیجه موفقیت در جراحی تاندون و بهبود حرکات موثر واقع شود .

 منبع:kardarmani-alzahra.blogfa.com

 
این مطلب مفید بود؟ (2)(0)
نظرات (1)
1 تیر 1396 - 8:56
بازدید ها: 1926
کاردرمانی در آسیب تاندونی دست
52

نظرات شما

نظرتون در مورد پست کاردرمانی در آسیب تاندونی دست چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.
  1. نظرات جدید
  2. نظرات قدیمی
  • حسین شمسی : 10 بهمن 1397 - 13:22

    خیلی خوبه دست دکتر درد نکنه