لیست تمامی بیماری ها به همراه علائم و نحوه درمان:

لیست بیماری ها به ترتیب الفبای فارسی
آلزایمر - Alzheimer
نام های دیگر: Alzheimer's disease, senile dementia
  • معرفی
  • علائم
  • درمان

معرفی

بيماري آلزايمر (به انگليسي: Alzheimer's disease) که به اختصار آلزايمر خوانده مي‌شود، يک نوع اختلال عملکرد مغزي است که بتدريج توانايي‌هاي ذهني بيمار تحليل مي‌رود. بارزترين تظاهر زوال عقل اختلال حافظه‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدريج ايجاد شده و پيشرفت مي‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقايع و آموخته‌هاي اخير محدود مي‌شود ولي بتدريج خاطرات قديمي هم آسيب مي‌بينند. بيمار پاسخ سئوالي را که چند لحظه قبل پرسيده‌است فراموش مي‌کند و مجدداً همان سؤال را مي‌پرسد. بيمار وسايلش را گم مي‌کند و نمي‌داند کجا گذاشته‌است. در خريد و پرداخت پول دچار مشکل مي‌شود و نمي‌تواند حساب دارائيش را نگه دارد. بتدريج در شناخت دوستان و آشنايان و نام بردن اسامي آنها نيز مشکل ايجاد مي‌شود. کم‌کم مشکل مسير يابي پيدا شده و اگر تنها از منزل بيرون برود ممکن است گم شود. در موارد شديدتر حتي در تشخيص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشويي و حمام در منزل خودش هم مشکل پيدا مي‌کند. بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسيب عملکردهاي اجتماعي و شخصي بيمار شده و در نتيجه ممکن است سبب افسردگي، عصبانيت و پرخاشگري بيمار شود.
 
يکي از مشکلات زوال عقل بروز توهم و هذيان است. مثلاً بيمار فکر کند همسرش به وي خيانت کرده‌است و يا همسايگان و پرستارش قصد آسيب رساندن و توطئه عليه وي را دارند. بيمار ممکن است به فرزندانش بدبين شود. گاهي اوقات بيمار افرادي را مثلا والدين فوت شده يا اقوام را که نيستند و حضور ندارند ميبينند.
 
در موارد شديد بيمار براي انجام کارهاي اوليه شخصي نياز به کمک پيدا مي‌کند و ممکن است توانايي کنترل ادرار و مدفوع را هم از دست دهد. بيمار دچار زوال عقل ممکن است در تکلم و يافتن کلمات مناسب مشکل پيدا کند و در نتيجه کم حرف و گوشه گير شود. در موارد پيشرفته تر بيمار آگاهيش را نسبت به بيماري از دست داده و نمي‌داند دچار ناتواني در انجام برخي کارها است و ممکن است کارهاي خطر ساز انجام دهد. بتدريج ممکن است توانايي حرکتي بيمار هم دستخوش آسيب شده و مکرراً تعادلش را از دست داده زمين بخورد.
 
آلزايمر رايج‌ترين شکل زوال عقل است. علائم اين بيماري با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظه موقت در دوران پيري آغاز شده و به‌تدريج با از دست دادن قدرت تشخيص زمان، افسردگي، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گيري و سرانجام مرگ در اثر ناراحتي‌هاي تنفسي به پايان مي‌رسد. مرگ پس از پنج تا ده سال از بروز علائم اتفاق مي‌افتد؛ اما بيماري حدود بيست سال قبل از ظهور علائم آغاز شده‌است. اين بيماري با از دست رفتن سيناپسهاي نورونها در برخي مناطق مغز، نکروزه شدن سلول‌هاي مغز در مناطق مختلف سيستم عصبي، ايجاد ساختارهاي پروتئيني کروي شکلي به نام پلاک‌هاي پيري (SP) در خارج نورون‌هاي برخي مناطق مغز و ساختارهاي پروتئيني رشته‌هاي به نام NFT در جسم سلولي نورون‌ها، مشخص مي‌شود.
 
اين بيماري علاج‌ناپذير را اولين بار روانپزشک آلماني به نام آلويز آلزايمر در سال 1906 ميلادي معرفي کرد. غالباً اين بيماري در افراد بالاي 65سال بروز مي‌يابد؛ گر چه آلزايمر زودرس (با شيوع کمتر) ممکن است زودتر از اين سن رخ دهد. در سال 2006 ميلادي 26?6 ميليون نفر در جهان به اين بيماري مبتلا بودند و پيش‌بيني مي‌شود که در سال 2050 ميلادي از هر 85 نفر يک مبتلا به آلزايمر وجود داشته باشد. روز جهاني آلزايمر: همه ساله روز 21 سپتامبر يا 30 شهريور به مناسبت روز جهاني آلزايمر در دنيا مراسم و همايش‌هاي مختلف برگزار مي‌شود. شعار سال 2008 اين روز (No time to lose) است، به اين معني که زماني براي تلف کردن نداريم.
پنج درصد جمعيت 65 ساله و بالاتر به بيماري آلزايمر متوسط تا شديد مبتلا هستند و اين در حاليست که 10 تا 15 درصد سالمندان در همين گروه سني از بيماري آلزايمر خفيف رنج مي‌برند.

علائم

چنانچه شخص 4 يا 5 نشانه زير را داشته باشد، بايد به پزشک مراجعه کند:
 
  • اختلال حافظه که فعاليتهاي روزانه را دچار آشکار مي‌کند.
  • مشکلات در انجام کارهاي عادي مثلاً فراموش مي‌کند، غذا بپزد
  • ضعف بيان و استفاده از کلمات نامناسب براي صحبت کردن
  • گم کردن زمان مکان مثلاً روز و شب
  • کاهش قضاوت (اختلال در تصميم‌گيري)
  • اختلال تفکر ذهني (حسابهاي مالي – ارقام)
  • جا به جا کردن اجسام مثلاً ساعت را روي گاز مي‌گذارد
  • تغييرات در حالت و رفتار (خنده – گريه – عصبانيت)
  • انگيزه را از دست مي‌دهند و بي توجه مي‌شوند
  • تغيير شخصيت (منزوي شدن – عصباني شدن)
• اخيرا محققان کالج لندن در انگلستان موفق به شناسايي پروتئيني در خون شده اند که عامل توسعه اختلال شناختي است و بسيار قبل تر از مشاهده علايم آلزايمر، مي تواند بيماري را پيش بيني کند. نتايج اين پژوهش که روي بيش از يکهزار پروتئين خوني در 212 داوطلب صورت گرفته است، نشان مي دهد که پروتئين MAPKAPK5 در خون افرادي که به آلزايمر مبتلا مي شوند، کمتر از افراد عادي است.
 
• يکي ديگر از روش هاي جديد تشخيص زودهنگام آلزايمر از طريق بزاق است. با بررسي سطح هورمون استرس در بزاق مي توان احتمال آلزايمر و زوال عقل در سالمندان را تشخيص داد.

درمان

در حال حاضر درمان بيماري آلزايمر بيشتر شامل درمان‌هاي علامتي، درمان اختلالات رفتاري و داروهاي کاهنده سير پيشرفت بيماري است.
 
درمان هاي دارويي
گرچه هنوز درماني براي بيماري آلزايمر وجود ندارد اما با استفاده از داروها مي‌توان سير پيشرفت بيماري را کم کرد و از شدت اختلال حافظه و مشکلات رفتاري بيمار کاست. داروهاي مورد تاييد براي بيماري آلزايمر شامل موارد زير است.
داروهاي آرامبخش و ضد جنون : اگر با روش‌هاي غير دارويي نتوان رفتارهاي آزاردهنده، بي قراري و پرخاشگري بيمار را کمتر کرد مي‌توان از داروهاي جديد ضد جنون مثل اولانزاپين، کوتياپين و ريسپريدون استفاده کرد. گاهي اوقات افسردگي سبب پرخاشگري بيمار است که با استفاده از داروهاي ضد افسردگي مثل فلوکستين مي‌توان آن را درمان کرد.
 
داروهاي ضد کولين استراز : در بيماري آلزايمر مقدار استيل کولين که يکي از واسطه‌هايي شيميايي مداخله گر در حافظه‌است کم مي‌شود. داروهاي مختلفي براي افزايش مقدار استيل کولين پايانه‌هاي عصبي استفاده مي‌شوند از جمله ريواستيگمين (Exelon)، دانپزيل (Aricept)، و گالانتامين (Razadyne). اين داروها سبب بهبود حافظه، عملکرد شناختي و عملکرد اجتماعي بيمار مي‌شوند. اين داروها تا حدودي رفتارهاي غير طبيعي بيمار را نيز اصلاح مي‌کنند. مشکل عمده اين داروها عوارض گوارشي، تهوع، استفراغ، دل پيچه و اسهال است که با افزايش تدريجي دارو، مصرف همراه صبحانه و شام و با مايعات يا آب ميوه از شدت عوارض کاسته مي‌شود.
 
ممانتين(Ebixa, Namenda) : داروي ديگري که در درمان موارد متوسط تا شديد بيماري آلزايمر استفاده مي‌شود و تا حدودي هم اثرات محافظتي بر روي سلولهاي مغزي دارد ممانتين است. اين دارو نيز سبب بهتر شدن توانايي شناختي و حافظه بيمار مي‌شود. گيجي و منگي مهمترين عوارض اين دارو هستند. دارو را مي‌توان همراه با غذا مصرف کرد. داروهايي که اثر بخشي آنها به تاييد نرسيده‌است: داروها مختلف شيميايي و گياهي وجود دارند که بر اساس برخي مطالعات براي بيماري آلزايمر توصيه شده‌اند اما اثر بخشي آنها هنوز به تاييد نرسيده‌است. ويتامين‌ها مثل ويتامينE، ويتامين‌هاي گروه ب، امگا 3، استروژن، جينکوبيلوبا، داروهاي ضد التهاب مثل بروفن از اين دسته داروها هستند. رژيم غذايي سالم شامل مصرف روزانه سبزي و ميوه و کاهش مصرف چربي‌هاي اشباع به علاوه مصرف مناسب مواد غذايي حاوي ويتامين‌هاي «آ، سي و اي» يکي از راه‌هاي مهم پيشگيري از آلزايمر است.
گاما سکرتاز سابقاً" براي درمان آلزايمر مورد آزمايش قرار گرفته بود.
 
اخيرا محققان آمريکايي با بررسي نتايج يک پژوهش دريافته اند که داروهاي فشار خون که براي درمان بيماران مبتلا به فشار خون بالا استفاده مي شود ، خطر بروز آلزايمر را در افراد کاهش مي دهد. اين احتمال وجود دارد که فشار خون بالا اثر حفاظتي داشته باشد و يا ممکن است چيزي که افراد مبتلا به فشار خون بالا اغلب در معرض آن قرار مي گيرند مانند داروهاي فشار خون از آنها در برابر ابتلا به آلزايمر محافظت مي کند.
 
درمان‌ هاي غير دارويي
از راه‌هاي غير دارويي کاستن از پرخاشگري و بيقراري، شناسايي و رفع عللي است که سبب پرخاشگري بيمار مي‌شود. مثلاً از تغيير محيط زندگي و جابجا کردن وسايل وي بايد اجتناب کرد. گاهي اوقات حضور افراد بيگانه و ناآشنا سبب ترس و بي قراري وي مي‌شود. ماساژ بيمار و معطر کردن محيط و موزيک آرام در برخي بيماران سبب کاهش بيقراري مي‌شود. ورزش‌هاي سبک و کارهاي ساده مثل قدم زدن يا حتي کندن علف‌هاي هرز باغچه مي‌تواند سبب آرامش بيمار شود.
 
بهترين و موثرترين و مهم ترين روش ها و راه ها براي درمان آلزايمر
  • معطر کردن محيط خواب و خانه
  • باغباني
  • آرامش داشتن و کاهش پرخاشگري و بي قراري
  • ماساژ دادن
  • کاهش ديابت
  • شرکت در فعاليت هاي اجتماعي
  • خوابيدن به اندازه کافي
  • کم کردن کلسترول بد خون
  • عرق ريختن و ورزش کردن ( شنا و راه رفتن : حداقل 3 ساعت در روز )
  • مطالعه و کم کردن افسردگي
  • با مهرباني و لطافت با او صحبت کردن
  • کاهش چاقي
  • کاهش فشار خون
  • حفظ شعر و حل جدول
  • شعر خواندن و آواز خواندن
  • حفظ و خواندن شعر هاي جديد و غير تکراري
  • گوش کردن به موسيقي آرام و ملايم
  • هر راهي که به کاهش سکته هاي قلبي و مغزي کمک مي کمند ، به کاهش آلزايمر نيز کمک مي کند .
  • استفاده کم تر از نمک و جايگزين کردن آن با ادويه ها خصوصا زردچوبه و دارچين
  • خوردن آب کافي
  • پروتين خون
  • گوشت سالم و استفاده از دامي که علف طبيعي خورده باشد
  • کاهش گوشت قرمز و استفاده متنوع از انواع گوشت ها
  • کاهش قند خون
  • خوردن کاکايو تلخ
  • خوردن قهوه به مقدار کافي
  • خوردن مواد آنتي اکسيدان دار مثل مرکبات و مواد داراي ويتامين سي C
  • خوردن کدوي سيز ، کلم بروکلي و گوجه فرنگي بو طور مداوم
  • خوردن غذا هاي دريايي
  • خوردن ماهيان خاوياري ، ماهي غزل آلا و غزل آلاي رنگين کام ، اره ماهي ، ماهي خامخالي ، شاه ماهي و ساردين
  • خوردن ميوه هاي خشک شده مخصوصا آلو ، انجير و خرما
  • خوردن ماهي و امگا 3 از طريق دانه ها و ماهي ها
  • خوردن پروتين هاي بدون چربي
  • خوردن غذا هاي حاوي آب بالا مثل ميوه هاي آب دار ، سوپ و شير
  • خوردن امگا 3 و گوشت گوساله (گوشت گوساله 3 برابر گوشت معمولي امگا 3 دارد )
  • استفاده از روغن هاي گياهي مثل کلرا ، روغن دانه کتان و روغن گردو
  • خوردن انگور قرمز
  • خوردن ميوه هاي قرمز رنگ و تيره
  • خوردن لوبيا ( 3 بار در هفته )
  • خوردن آجيل و مغز ها و دانه ها ( 5 بار در هفته ) (گردو ، مويز ، بادام هندي و پسته)
  • خوردن اجيل باعث کم کردن کلسترول بد مي شود
  • خوردن غلات سبوس دار و دانه ها
  • خوردن زغال اخته
  • خوردن انواع توت (فرنگي ، شاه توت)
  • خوردن ماهي سالمون
  • استفاده از طيور در برنامه غذايي
  • خوردن سالاد با غذا و حدقال يک سبزي
  • استفاده از گياه ريواس
  • استفاده از بوي معطر اکاليپتوس
  • اسيد فولويک و ويتامين ب آلزايمر را کاهش مي دهند و اين عناصر در آسپرين يافت مي شوند .
  • از ظروف آلومينيومي استفاده نکنيد .
  • مراقب مقدار عناصر آهن و مس در خون خود باشيد .
  • مرتبا آزمايش خون بدهيد و اگر برايتان ممکن است خون اهدا کنيد .