سوزاک (مردان و زنان): درمان، علائم و علت

سوزاک (مردان و زنان): درمان، علائم و علت

دسته بندی : دسته بندي نشده

سوزاک (مردان و زنان): درمان، علائم و علت

 

 

دکتر سلمان اسلامی متخصص اورولوژی

 

 

سوزاک یک عفونت مقاربتی ناشی از باکتری‌ است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و می‌تواند هم زن و هم مرد را آلوده کند. سوزاک اغلب روی مجرای ادرار، مقعد یا گلو تاثیر می‌گذارد. در خانم‌ها، سوزاک می‌تواند گردن رحم را نیز آلوده کند. سوزاک اغلب در طول رابطه جنسی گسترش پیدا می‌کند. اما اگر زن باردار آلوده باشد نوزاد نیز می‌تواند آلوده شود. سوزاک در کودکان روی چشم‌ها تاثیر می‌گذارد.

 

 

اگر متوجه علائم و نشانه‌های ناراحت کننده‌ای مانند احساس سوزش در هنگام ادرار یا خارج شدن مایع چرک مانند از آلت تناسلی، واژن یا مقعد خود شوید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر شریک جنسی شما مبتلا به سوزاک است نیز به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علائم یا نشانه‌هایی که باعث شود به پزشک مراجعه کنید وجود نداشته باشد. اما اگر درمان نشوید می‌توانید شریکتان که قبلا درمان شده را دوباره مبتلا به عفونت سوزاک کنید. متخصصان ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر اسلامی با تجربه‌ی کافی در خصوص علل و عوامل ابتلا به بیماری سوزاک و مشکلات ناشی از آن، تخصصی‌ترین مشاوره‌ها و روش‌های درمانی را در این مورد به شما پیشنهاد می‌دهند. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با شماره ۸۸۳۴۳۴۴۴ تماس بگیرید.

 

علائم

 

علائم و نشانه‌های عفونت سوزاک در مردان عبارتند از:

 

ادرار دردناک،خارج شدن مایع چرک مانند از نوک آلت تناسلی،درد یا تورم در یکی از بیضه‌ها

 

علائم و نشانه‌های عفونت سوزاک در زنان عبارتند از:

 

افزایش ترشحات واژن،ادرار دردناک خونریزی واژینال بین دوره‌های پریود، مانند خونریزی بعد از رابطه‌ی جنسی واژینال،مقاربت دردناک،درد شکم یا لگن

 

سوزاک در سایر نواحی بدن

 

هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، عفونت سوزاک می‌تواند چندین ناحیه در بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولا در دستگاه تناسلی ظاهر می‌شود. سایر قسمتهای بدن از جمله:

 

مقعد

 

علائم و نشانه‌ها عبارتند از خارش مقعد، ترشحات چرک مانند، لکه‌های خونی قرمز روشن در دستمال توالت و فشار در حرکات روده.

 

چشم‌ها

 

سوزاک که روی چشم تاثیر می‌گذارد می‌تواند باعث درد چشم، حساسیت به نور و ترشح چرک مانند در یک یا هر دو چشم شود.

 

گلو

 

علائم و نشانه‌های عفونت گلو ممکن است شامل گلو درد و تورم غدد لنفاوی گردن باشد.

 

چچچ

 

مفصل‌ها

 

اگر یک یا چند مفصل توسط باکتری‌ها (آرتریتسپتیک یا عفونت مفصل) عفونی شوند، مفاصل آسیب‌دیده ممکن است گرم، قرمز، متورم و بسیار دردناک شوند، به ویژه هنگام تکان خوردن مفصل عفونی شده.

 

دلایل

 

عامل عفونت سوزاک یک باکتری به نام نایسر گونوره است. باکتری‌های سوزاک اغلب در طی تماس جنسی از جمله مقاربت دهانی، مقعدی و واژینال، از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند.

 

عوامل خطر

 

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به عفونت سوزاک را افزایش دهند عبارتند از:

 

سن کمتر،شریک جنسی جدید،یک شریک جنسی که دارای شرکای جنسی دیگری است،شرکای جنسی متعدد،تشخیص قبلی سوزاک و داشتن سایر عفونت‌های منتقله از راه جنسی

 

عوارض

 

اگر سوزاک درمان نشود ممکن است منجر به عوارض مهم از جمله موارد زیر شود:

 

ناباروری در زنان

 

اگر سوزاک درمان نشود می‌تواند به رحم و لوله‌های رحمی گسترش پیدا کند و باعث بیماری التهابی لگن شود که ممکن است باعث زخم شدن لوله‌ها و خطر بیشتر شدن عوارض حاملگی و ناباروری شود. بیماری التهابی لگن یک عفونت جدی است که نیاز به درمان سریع دارد.

 

ناباروری در مردان

 

اگر سوزاک در مردان درمان نشود ممکن است دچار اپیدیدیمیت یا عفونت بیضه، التهاب لوله‌ی کوچک در هم پیچیده در قسمت عقبی بیضه‌ها که در آن لوله‌های اسپرم واقع شده‌اند، شود. اپیدیدیمیت قابل درمان است، اما اگر درمان نشود، ممکن است منجر به ناباروری شود.

 

عفونت که به مفاصل و دیگر نقاط بدن گسترش پیدا می‌کند

 

باکتری که باعث سوزاک می‌شود می‌تواند از طریق جریان خون گسترش پیدا کند و سایر قسمت‌های بدن از جمله مفاصل را آلوده کند. تب، کهیر، زخم‌های پوستی، درد مفاصل، تورم و سفتی از جمله نتایج احتمالی هستند.

 

افزایش خطر ابتلا به ویروس hiv یا ایدز

 

مبتلا بودن به سوزاک شما را در برابر عفونت ویروس نقص ایمنی بدن (ویروس  hiv)، ویروسی که منجر به ایدز می‌شود آسیب پذیر می‌کند. افرادی که مبتلا به هر دو بیماری سوزاک و hiv هستند می‌توانند هر دو بیماری را به راحتی به شرکای جنسی خود انتقال دهند.

 

عوارض در کودکان

 

کودکانی که در طول تولد، سوزاک را از مادرانشان گرفته‌اند ممکن است عوارضی همچون کوری، زخم‌های روی پوست سر و عفونت در آنها گسترش پیدا کند.

 

تشخیص

 

برای مشخص شدن اینکه آیا باکتری سوزاک در بدن شما وجود دارد یا نه، پزشک یک نمونه از سلول‌های شما را بررسی می‌کند. نمونه‌ها می‌توانند از طریق موارد زیر گردآوری شوند:

 

آزمایش ادرار: که ممکن است به شناسایی باکتری در مجرای ادرار کمک کند.نمونه برداری از ناحیه‌ی متاثر: نمونه‌ای از گلو، مجرای ادرار، واژن یا مقعد می‌تواند باکتری‌هایی را جمع کند که در آزمایشگاه قابل شناسایی هستند.

 

درمان

 

درمان سوزاک در بزرگسالان

 

بزرگسالان مبتلا به سوزاک با آنتی بیوتیک درمان می‌شوند. به دلیل ظهور سویه‌های باکتری نایسریا گونوره‌آ مقاوم در برابر دارو، توصیه می‌شود که نایسریا گونوره‌آ ساده تنها با آنتی بیوتیک سفتریاکسون- که بصورت تزریقی است- همراه با آزیترومایسین (zithromax،  (zmaxیا داکسی سایکلین monodox)، vibramycin) که خوراکی هستند درمان شود.

 

برخی محققین نشان می‌دهند که جمی فلوکساسین (factive) یا جنتامایسین تزریقی همراه با آزیترومایسین خوراکی در درمان سوزاک بسیار موثر می‌باشد. این درمان ممکن است در درمان افرادی که نسبت به آنتی بیوتیک‌های سفالوسپورین مانند سفتریاکسون حساسیت دارند، مفید باشد.

 

درمان سوزاک در شریک جنسی

 

شریک جنسی شما باید برای سوزاک تحت آزمایش و درمان قرار بگیرد، حتی اگر هیچ علائم یا نشانه‌ای نداشته باشد شریکت جنسی شما باید تحت همان درمانی که برای شما انجام می‌شود قرار بگیرد. حتی اگر سوزاک شما درمان شده باشد، در صورتی که شریک جنسی درمان نشود می‌توانید مجدداً به آن مبتلا شوید.

 

پیشگیری

 

اقدامات لازم برای کاهش خطر ابتلا به سوزاک را انجام دهید:

 

هنگام برقراری رابطه‌ی جنسی از کاندوم استفاده کنید

 

پرهیز از رابطه‌ی جنسی مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از سوزاک است. اما در صورتی که مایل به برقراری رابطه‌ی جنسی هستید در طول هر نوع تماس جنسی، از جمله رابطه جنسی مقعد، رابطه جنسی دهانی و رابطه جنسی واژن، از کاندوم استفاده کنید.

 

از شریک جنسی خود بخواهید که برای عفونت‌های منتقله از راه جنسی آزمایش دهد

 

مطلع شوید که آیا شریک جنسی‌تان برای عفونت‌های منتقله از راه جنسی، از جمله سوزاک، آزمایش شده است یا خیر. اگر نه، از او بپرسید که آیا قصد انجام آزمایش را دارد یا نه.

 

با کسی که هر گونه علائم غیر عادی دارد، رابطه جنسی نداشته باشید

 

اگر شریک جنسی‌تان علائم یا نشانه‌هایی از یک عفونت انتقال یافته از راه جنسی مانند سوزش در هنگام ادرار یا اگزمای تناسلی یا درد دارد، با آن فرد رابطه جنسی برقرار نکنید.

 

غربالگری سوزاک را به طور منظم انجام دهید

 

غربالگری سالانه برای تمام زنان فعال جنسی کمتر از ۲۵ سال و برای زنان مسن‌تری که در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند، مانند افرادی که یک شریک جنسی جدید دارند، یا بیش از یک شریک جنسی یا شرکای جنسی متعدد یا شریک جنسی مبتلا به عفونت منتقله جنسی دارند، توصیه می‌شود.

 

 

این مطلب مفید بود؟ (2)(1)
نظرات (0)
13 خرداد 1397 - 1:53
بازدید ها: 2737
سوزاک (مردان و زنان): درمان، علائم و علت
33

نظرات شما

نظرتون در مورد پست سوزاک (مردان و زنان): درمان، علائم و علت چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.