گیاهان دارویی در ارولوژی

دسته بندی : دسته بندي نشده

داروهای گیاهی در اورولوژی (درمان عفونت ادرار و پروستات و نعوظ)

 

دکتر سلمان اسلامی متخصص اورولوژی

 

 چرا مردم به سراغ درمان­‌های گیاهی می‌روند؟ پاسخ سوال این است که درمان­‌های شیمیایی بعضی اوقات با عوارض جانبی همراه هستند. اما آیا درمان­‌های گیاهی بهتر و موثرتر از درمان­‌های شیمایی هستند؟ دانستن قطعی این موضوع کار دشواری است. لازم به ذکر است که امروزه حتی بدون اثبات تاثیر داروهای گیاهی شاهد وجود آن­ها در بازارها هستیم. برخی از داروهای گیاهی قرن‌ها است که جهت درمان مشکلات اورولوژی مصرف می­‌شوند.

 

 

گیاهان دارویی دیر اثر اما بی ضرر

در سال‌های اخیر با پژوهش‌های فراوانی که بر روی خواص گیاهان دارویی انجام شده، بسیاری از مردم به درمان‌های طبیعی و گیاهی روی آورده‌اند تا با به حداقل رساندن عوارض جانبی مشکلات خود را درمان کنند. هرچند گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی دیر اثر هستند اما می‌توان با خیالی آسوده‌تر آنها را مصرف کرد. با این وجود گیاهان دارویی نیز مانند داروهای شیمیایی باید با تجویز پزشک مصرف شوند و مصرف خودسرانه آنها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

 

داروهای گیاهی برای بیش فعالی مثانه

در این قسمت به معرفی ۱۰ داروی گیاهی درمان تکرر ادرار یا بیش فعالی مثانه می پردازیم.

1: gosha-jinki-gan

این دارو که از ترکیب ۱۰ گیاه بدست آمده یکی از بهترین محصولات گیاهی تحقیق شده است. محققان ژاپنی به این نتیجه رسیده­‌اند که مصرف این دارو به مدت ۸ هفته مشکل تکرر ادرار را برطرف می­کند. مطالعات دیگر حاکی از آن است که این دارو نیاز به ادرار را کمتر کرده و مشکل بی ­اختیاری ادرار را برطرف می­‌کند. chughtai معتقد است که این دارو ممکن است با قطع سیگنال‌­های عصبی به مثانه موجب درمان مشکلات اورولوژی شود.

2: hachi-mi-jio- gan

3: بوچو

4:علف پنیر

5: دم اسبی

6: کلاله ذرت

7: قارچ گانودرما

8: رزینیفراتوکسین

9: کپسایسین

10: نخل اره‌ای

 

 

هفت داروی گیاهی برای عفونت های مجرای ادرار

همانطور که می­دانید استفاده مکرر از آنتی بیوتیک‌­ها موجب اختلال در سلامت ریز اندام­‌های روده­ای شده و در نهایت حساسیت بدن به عفونت­‌ها را بیشتر می­کند. ریز اندام­‌های روده­‌ای دو سوم سیستم ایمنی بدن را تشکیل می­دهند. همین نکته می‌تواند دلیل خوبی برای بی خطر بودن داروهای گیاهی باشد. ۷ داروی گیاهی را که در این قسمت معرفی می­کنیم گیاهانی هستند که توسط گیاه شناسان با موفقیت استفاده شده­‌اند.

1: انگور خرس

معروف به آقطی سیاه. در یک تحقیق دوسوکور پلاسبو که روی ۵۷ زن مبتلا به عفونت­‌های مجرای ادراری انجام شده حاکی از آن است که گیاه انگورخرس به طور موثر عفونت مجرای ادرار را برطرف می­‌کند. این گیاه به عنوان آنتی بیوتیک، ضدعفونی کننده مجرای ادرار، قابض و درمان کننده غشای مخاطی دستگاه مجرای ادراری عمل می‌کند. لازم به ذکر است که گیاه  انگور خرس یک دیورتیک و یا ادرارآور است.

2: برگ قاصدک

3: کلاله ذرت

4: دم اسبی

5: ریشه مارشمالو

6: قره قاط

7: خوک طلایی

 

درمان‌های قدیمی اختلال نعوظ :

1:جینسینگ، گیاه چینی و کره‌ای

 گیاه جینسینگ با بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت در تاریخ طب چین و کره به عنوان داروی مقوی سلامت و طول عمر مصرف می‌شود. ریشه این گیاه که به جینسینگ قرمز کره‌ای معروف است معمولا جهت درمان ناتوانی جنسی استفاده می­شود.

مطالعات بالینی نشان دهنده بهبود چشمگیر:

سفتی آلت تناسلی, محیط دورشکم, طول دوره نعوظ و بهبود تمایل جنسی

این گیاه به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و با آزادسازی اسید نیتریک (no) به عملکرد نعوظ کمک می‌کند. برخی افراد کرم این گیاه را برای انزال زودرس استعمال می‌کنند.

میزان مصرف

در طی یک آزمایش­، حدود ۹۰۰ میلی گرم از این گیاه را ۳ بار در طول روز به مدت ۸ هفته  به تعدادی بیمار تجویز کردند. با وجود این که گیاه جینسینگ سالم و بودن خطر است اما توصیه می­‌شود در یک دوره کوتاه (۸-۶) مصرف شود. از شایع‌ترین عوارض جانبی این گیاه می­‌توان به بی خوابی اشاره نمود. جینسینگ می‌تواند با الکل، کافئین و برخی از داروهای دیگر واکنش منفی نشان دهد. درصورت تصمیم به مصرف این گیاه بهتر است درخصوص میزان مصرف آن با پزشک مشاوره کنید.

2: ماکا، گیاه پرویی

به دلیل خاصیت فراون این گیاه برای سلامت عمومی می­‌توان گفت که ماکا بهترین گیاهی است که باید به رژیم غذایی افزود. ماکا یا لیپیدیوم ماینی سرشار از:

آمینو اسید,ید,آهن و منیزیم می‌باشد.

این گیاه در سه نوع قرمز، سیاه و زرد یافت می­شود. به نظر می رسد که ماکای سیاه در کاهش استرس و بهبود حافظه موثر باشد. لازم به یادآوری است که استرس می­تواند موجب ناتوانی جنسی شود. در آزمایشاتی که بر روی تعدادی موش انجام شد، عصاره ماکا به طور قابل توجهی عملکرد جنسی را در موش‌­ها بهبود بخشید. شواهد کمتری برای اثبات توانایی این گیاه در بهبود عملکرد نعوظ  وجود دارد. طبق مطالعات به عمل آمده، خوردن ریشه این گیاه ممکن است تاثیرات پلاسبو داشته باشد. محققان به این نتیجه رسیده­‌اند که این گیاه هیچ تاثیری در تغییر سطوح هورمون‌های بدن ندارد.

میزان مصرف

مصرف ۳ گرم از این گیاه در روز به مدت ۸ هفته موجب بهبود میل جنسی در مردان می­‌شود. با وجود سالم بودن این گیاه اما مطالعات نشان می دهند که مصرف ۰٫۶ گرم از این گیاه در روز موجب افزایش فشارخون افراد مبتلا به مشکلات قلبی می­گردد. توصیه می­شود روزانه کمتر از ۱ گرم در کیلوگرم و یا ا گرم در ۲۲ پوند از این گیاه مصرف شود.

3: یوهیمبین، پوست درخت آفریقای غربی

یوهیمبین پوست یک درخت همیشه سبز در آفریقای غربی می‌­باشد. بیش از ۷۰ سال است که ریشه این گیاه برای درمان ناتوانی جنسی استفاده می‌شود. علل استفاده این گیاه عبارتند از:

باعث فعال سازی اعصاب آلت تناسلی و آزاد سازی بیشتر اسید نیتریک, بهبود جریان خون به آلت تناسلی با عریض کردن رگ­های خونی, تحریک اعصاب لگنی و تولید آدرنالین بیشتر, افزایش میل جنسی وطولانی شدن نعوظ

ترکیب این گیاه با ال آرژنین موجب بهبود قابل توجهی در عملکرد نعوظ افراد مبتلا به ناتوانی جنسی می گردد. ال آرژنین آمینو اسیدی است که موجب انبساط رگ­‌های خونی می گردد. با وجود این که یوهیمبین گیاه سالم و موثر در درمان ناتوانی جنسی و نعوظ است اما ممکن است با عوارض جانبی نظیر حالت تهوع، اسهال و گرفتگی عضلات شکم همراه باشد. توصیه می‌شود این گیاه با داروی ویاگرا، نیترات و یا هر نوع داروی ضد فشارخون بالا مصرف نشود.

میزان مصرف

در طی یک آزمایش، میزان ۲۰ میلی گرم از این گیاه به­ طور روزانه به بیماران تجویز شده است. با وجود این که آزمایشات با نتایج مثبت همراه بودند اما تاثیرات آدرنالین یوهیمبین ممکن است شامل عوارض جانبی باشند:

سردرد، تعریق، افزایش فشارخون و بی خوابی

قبل از مصرف گیاه یوهیمبین خصوصا اگر از داروهای ضدافسردگی و یا داروهای محرک استفاده می­کنید بهتر است با پزشک مشاوره کنید.

4: مونتیا ویتی، ریشه گیاه آفریقایی

گیاه مونتیا ویتی که به جینجر سفید نیز معروف است در بین مردمان کشور اوگاندا بسیار رایج است چراکه در این کشور مصرف داروهای گیاهی بیشتر از داروهاهای شیمیایی است. گیاه مونتیا ویتی جهت افزایش میل جنسی و کنترل میزان اسپرم مصرف می شود. طبق مطالعات انجام شده، این گیاه دارای تاثیرات مشابه داروی ویاگرا می­باشد:

افزایش میل جنسی, افزایش تحرک اسپرم انسان, افزایش سطوح تستوسترون, افزایش تولید اسید نیتریک و بهبود نعوظ

در حقیقت نوعی نوشیدنی به نام mulondo wine وجود دارد که از ترکیبات گیاه مونتیا ویتی تهیه شده ­است. این گیاه نوعی شهوت آور است، چراکه موجب افزایش میل جنسی، توانایی جنسی و لذت جنسی می‌گردد. مطالعاتی که بر روی تعدادی موش انجام شده حاکی از آن است که این گیاه حاوی سموم بسیار کم است.

5: جینکوبیلوبا، گیاهی از درختان چین

این گیاه ممکن است موجب افزایش جریان خون در ناحیه آلت تناسلی شود. محققان به تاثیرات این گیاه در درمان ناتوانی جنسی پی برده و طبق یکی از تحقیقات انجام شده بر روی مردان این گیاه می­‌تواند موجب بهبود نعوظ شود. در یکی از تحقیقات دیگر، تاثیر گیاه جینکوبیلوبا در بهبود عملکرد جنسی  ۷۶درصد از اقایانی که از داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند مشاهده شده است. به همین دلیل، محققان بر این باورند که گیاه جینکو که به داوری گیاهی نعوظ معروف است ممکن است در مردان مبتلا به ناتوانی جنسی ناشی از مصرف دارو موثر باشد. البته در برخی از مطالعات دیگر هیچ گونه بهبود و یا تفاوتی بعد از مصرف این گیاه  گزارش نشده است. این موضوع ممکن است بدین معنا باشد که گیاه جینکو در کنترل ناتوانی جنسی موثرتر است تا در درمان آن.

میزان مصرف

در طی یک تحقیق، کپسو‌ل­‌های ۴۰ تا ۶۰ میلی گرمی جینکو ۲ بار در طول روز و به مدت ۴ هفته به آقایانی که از داروهای ضدافسردگی مصرف می­‌کردند تجویز شد.  این تحقیق با نتایج مثبتی همراه بود. اگر به فکر مصرف مکمل­‌های گیاه جینکو هستید بهتر است در ابتدا با پزشک مشاوره کنید. با مصرف گیاه جینکو، خطر خونریزی خصوصا در صورت مصرف داروهای ضدانعقاد خون افزایش می­یابد.

 

داروهای گیاهی بزرگی پروستات

1: نخل اره‌ای

گیاه نخل اره‌­ای یک گیاه با خواص درمانی است که از میوه یک نوع درخت نخل تهیه می­‌شود. این گیاه قرن‌ها است که در پزشکی جایگزین جهت درمان علائم ادراری ازجمله علائم ناشی از بزرگی پروستاتمصرف می­شود. جهت تایید خواص ضدالتهابی و انسداد هورمونی این گیاه و همچنین احتمال مصرف این گیاه در ترکیب با داروهای دیگر تحقیقات همچنان ادامه دارند. با وجود این که گیاه نخل اره­‌ای گیاهی سالم و بدون خطر است اما عوارض جانبی خفیف ناشی از آن ممکن است موجب ناراحتی معده و سردرد شود.

2: بتا سیتوسترول

این داروی گیاهی ترکیبی از گیاهان مختلف است که حاوی مواد مشابه کلسترول به نام سیتوسترول و فیتوسترول (چربی­‌های گیاهی) است. مطالعات متعدد حاکی از آن است که این داروی گیاهی پروستات می­تواند علائم ادراری هیپرپلازی خوش خیم پروستات ازجمله قدرت جریان ادرار را درمان کند. برخی دانشمندان بر این باورند که مواد چربی مانند نظیربتاسیتوسترول که در گیاه نخل اره‌­ای نیز یافت می­شود واقعا در درمان مشکلات اورولوژی موثر هستند. عوارض جانبی عمده­‌ای از مصرف این گیاه گزارش نشده است اما با این حال پزشکان هنوز اطلاعاتی درخصوص تاثیرات بلند مدت این درمان طبیعی را ارائه نکردند.

3: پیجیوم

این گیاه که از پوست درخت آلو در آفریقا تهیه می­‌شود سالیان سال است که در طب سنتی جهت درمان مشکلات ادراری مصرف می‌شود. گیاه پیجیوم در کشورهای اروپایی به منظور درمان علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات استفاده می شود. از آن جایی که تحقیقات در خصوص خواص این گیاه به خوبی انجام نشدند دانستن قطعی تاثیرپذیری این گیاه کار دشواری است. این گیاه ظاهر برای استفاده بی خطر است اما در برخی افراد ممکن است منجربه مشکلات معده و سردرد شود. هیچ تحقیقی درخصوص تاثیرات بلندمدت این گیاه انجام نشده است.

4: عصاره گرد تلخه

عصاره گرد تلخه از ۳ نوع گرد علف به نام­‌های چاودار، دم گربه‌­ای چمن زار و ذرت تهیه شده است. بررسی گیاهی نشان داده، مردانی که از عصاره گرده تلخه استفاده کردند در مقایسه با افرادی که پلاسبو مصرف کردند علائم تکرر ادرار شبانه آن­ها بهبود چشمگیری داشته­ است. البته به دلیل این­که این تحقیق تنها ۶ ماه طول کشید فرصتی برای بررسی تاثیر این مکمل و مقایسه آن با داروهای تجویزی نبود.

5: گزنه دوپایه

اگر به طور تصادفی به این گیاه دست زده باشید می‌دانید که پرزهای روی برگ آن می تواند موجب درد شدید شود. اما لازم به ذکر است که این گیاه اگر به عنوان دارو مصرف شود مزایایی فراوانی خواهد داشت.

 

این مطلب مفید بود؟ (2)(0)
نظرات (0)
7 اردیبهشت 1397 - 10:45
بازدید ها: 3249
گیاهان دارویی در ارولوژی
52

نظرات شما

نظرتون در مورد پست گیاهان دارویی در ارولوژی چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.