بیماری لثه

بیماری پریودنتال چیست؟

معنی کلمه پریودۥنتال از لحاظ لغوی، یعنی اطراف دندان. بیماری پریودنتال که به آن بیماری لثه نیز گفته می شود، یک عفونت باکتریایی است که لثه ها و استخوان نگهدارنده دندان را مبتلا می کند.

این بیماری زمانی شروع  می شود که پلاک میکروبی (لایه ای چسبنده و بی رنگ که بطور دائم  روی دندانهای شما تشكیل می گردد)در صورت عدم رعایت بهداشت  روزانه دهان در منزل و  مراجعات منظم دندانپزشکی  تمیز نگردیده  و باعث التهاب  لثه ها گردد.

در خفیف ترین حالت از بیماری لثه یا ژنژیویت (التهاب لثه ) ، لثه ها قرمز و متورم شده ،به راحتی دچار خونریزی می شوند. ژنژیویت اغلب ناشی از بهداشت دهان ناکافی است ولی با حذف پلاک میکروبی به صورت حرفه ای توسط متخصص مربوطه و نیز رعایت بهداشت دهان مناسب در منزل، قابل برگشت است. در صورت عدم درمان، ژنژیویت می تواند تبدیل به پریودۥنتیت (پیوره یا عفونت لثه) گردد.

سموم تولید شده  توسط باکتریهای موجود در پلاک در نهایت منجر به تخریب بافتها و تحلیل استخوان نگه دارنده دندان می شوند.

چون این بیماری اغلب به آرامی پیشرفت کرده و معمولا بدون درد می باشد، بسیاری از مردم حتی متوجه ابتلا به این بیماری نیز نیستند. بطوریکه با لق شدن دندان که مفهوم آن تخریب تمامی استخوان اطراف دندان است، فرد متوجه بیماری لثه ی خود می گردد! که شاید دیگر بسیار دیر باشد.

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
30 فروردین 1394 - ساعت : 16:13
بازدید ها: 1633

نظرات شما

نظرتون در مورد پست بیماری لثه چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.