جرمگیری

دسته بندی : آموزشي
بر خلاف تصور برخی افراد جرمگیری صحیح به هیچ وجه به مینای دندان ها آسیب نمی رساند.جرمگیری یا با قلم های دستی یا با وسایل سونیک و اولترا سونیک انجام می شود.در وسایل اولترسونیک ارتعاشات تولید شده وطول موج فوق صوت ایجاد شده و لرزش ایجاد شده باعث کنده شدن جرم از دیواره مینا می گردد.همچنین با ایجاد حباب های ریز بعلت همراهی با آب در اعماق شیار ایجاد شده در لثه اکوسیستم باکتری های  مقیم شده در محیط بدون هوا را بهم زده و موجب از بین رفتن آنها می گردد.
مرحله نهایی جرمگیری برساژ با خمیر پروفیلاکسی است که حاوی پیروفسفات است که مانع تجمع پلاک فرصت طلب میگردد همچنین خمیر پروفیلاکسی با مواد ساینده زبری و خشنی سطوح جرم کنده شده از روی مینا را بر طرف میکند.
سموم تولید شده توسط باکتری های موجود جرم و کلونی باکتری سبب التهاب قرمزی تورم چرک وبوی بد دهان و بدنبال پیشرفت بیماری باعث جدا شدن لثه از دندان و تحلیل لثه و عریان شدن دندان و در نتیجه حساسیت دندان به سرما و گرما می شود.و در نهایت لقی دندان می گردد.
این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (6)
30 فروردین 1394 - ساعت : 17:1
بازدید ها: 5275

نظرات شما

نظرتون در مورد پست جرمگیری چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.
  1. نظرات جدید
  2. نظرات قدیمی
  • معصومه سرکهکی : 8 اردیبهشت 1394 - ساعت : 16:8

    سلام
    مه یک بار عمل جرم گیری روی دنئون های مامانم رو دیدم که دکتره با یک چیزی شبیه سوزن کفاشی داشت روی دندونای مادرم میکشید من از اون موقع دیگه از جرم گیری مترسم و واقعا قبول دارم که اون کار دندون رو از بین میبره چون مادرم بعدش گفت که احساس میکنم دندونام زبر شدن !!!
    حالا شما چطور میگن که بر خلاف تصور ؟؟؟؟؟؟

    دکتر کیاوش زعفری نوبری:8 اردیبهشت 1394 - ساعت : 18:49

    سلام
    معصومه خانم آخرین مرحله جرمگیری بعد برداشت جرم صیقل و پالیش توسط برساژ وصاف کردن سطوح میباشد.در غیر این صورت همان سطوح زبر جایگزین مجدد پلاک میکروبی و ادامه مراحل بیماری خواهد بود.جرمگیری درمان چند جلسه ای می باشد و هدف از درمان برگرداندن دندان به حالت اولیه و طبیعی میباشد.
    دندان طبیعی سطحی صاف مثل شیشه و بدون رنگ گرفتگی دارد.
    در آخر دوباره عرض میکنم در صورت استفاده صحیح از وسایل و
    اتمام کلیه مراحل درمانی جرمگیری بدون عارضه بر مینا خواهد بود.

  • محمدرضا : 14 خرداد 1394 - ساعت : 16:44

    سلام
    بین دوتا از دندونام یک فاصله کمی هست (دندنون های جویدنی) به همین خاطر هر دوتاشون در همون ناحیه یک خط قهوه ای یا سیاه رنگ روشون هست. من بعد از مسواک نخ هم میکشم اونجا رو ولی همیشه اون خطا هستن میترسم دندونم رو خراب کنن !!؟ آقا دکتر به نظر شما این چیه و خطر ناکه ؟؟

    ممنون

    دکتر کیاوش زعفری نوبری:15 خرداد 1394 - ساعت : 2:30

    سلام
    رنگ بدون جرم به تنهایی خطر ندارد،مشکل فقط زیبایی است،ولی پوسیدگی یا جرم یا همان سنگ آهکی میکربی بی خطر نیست و نیاز به درمان دارد.
    اگر رنگ گرفتگی بدون حفره باشد مشکل در مرحله برساژ جرمگیری برطرف میگردد،یعنی همون مرحله که کار مسواک برقی با خمیر دندان سایینده در مطب صورت میگیرد.تشخیص حفره پوسیدگی هم از رنگ گرفتگی با معاینه سوند دندانپزشکی صورت میگیرد،همون وسیله سوزن مانند که اگر حفره ای ایجاد شود گیر میکند و باید درمان ترمیم پوسیدگی صورت گیرد.مسواک و نخ دندان قادر به بر طرف کردن رنگ گرفتگی در اثر مرور زمان و طولانی مدت ایجاد شده از رنگ مواد غذایی حاوی رنگ همچون چای نمی باشد.دندانهای پیش هم کاندید خوب برای رنگ گرفتگی از خود چای یا قهوه،شکلات و دود سیگار یا پوسیدگی از قند مورد استفاده از چای هستند.که تشخیص و طرح درمان قطعی با معاینه موثر است.

  • محمدرضا : 15 خرداد 1394 - ساعت : 23:31

    سلام آقای دکتر تشکر از پاسخ خوب و کاملتون. آقای دکتر بعضی مواقع این رنگ تا روی سطح بیرونی یعنی قسمتی که مسواک کاملا روش قرار میگیره هم میاد و با یک بار مسواک کشیدن کاملا رفع میشه. خواستم بپرسم که دهان شویه و یا چیزی هست که با اون بشه مشکل ما بین این دو تا دندون رو رفع کنم.
    تشکر

    دکتر کیاوش زعفری نوبری:16 خرداد 1394 - ساعت : 2:42

    اگر حفره دهان و رژیم غذایی مستعدگر رنگپذیری سطح دندان شود،سعی کنید فواصل تعویض مسواک زودتر شود و مدت زمان مسواک زدن نیز در هر وعده ۵دقیقه تداوم داشته باشد.
    در مورد فاصله مابین دندانهای پیش اگر مشکل جایگزینی پلاک میکروبی و گیر غذایی،تا وعده مسواک یا ما بین فواصل تمییز کردن و مسواک باقی میماند،مشکل پوسیدگی ایجاد میشود،اگر مشکل حذف فضا در معاینه تشخیص داده شود،درمان ارتودنسی یا مرتب سازی و حذف فضا موثر خواهد بود.
    در صورت استفاده از مسواک سخت نیز برای مدت کوتاه باید استفاده شود تا حالت ساینده و مضرر طوق دندان ایجاد نشود.وفقط تا زمان کنترل اولیه و جلوگیری از پیشروی رنگ به سطوح مختلف میتواند مفید واقع گردد.
    دهانشویه ها در مورد حذف رنگ قادر به جایگزینی با موارد تمیز کردن میکانیکی نمیباشد،و اگر تبلیغی در این مورد صورت گرفته ممکن است بدلیل مواد شیمیایی ساینده کنترل نشده باعث آسیب رسانی به سطح خارجی دندان گردد و توصیه نمیکنم.

  • محمدرضا : 16 خرداد 1394 - ساعت : 12:3

    تشکر

  • سیامک : 23 شهریور 1394 - 16:19

    سلام چند روش واسه جرم گیری مگه هست ؟؟؟ میشه یه توضیح کوتاهی بدید.
    ممنون

    دکتر کیاوش زعفری نوبری:26 شهریور 1394 - 0:15

    در حالت طبیعی شیار لثه نباید حالت پاکت مانند و عمیق داشته باشد و هیچگونه خونریزی از لثه نباید مشاهده شود،در بیماری لثه با منشا جرم نسبت به عمق نفوذ میکروب و جرم به سمت ریشه و ایجاد پاکت،بمنظور تمیز کردن از درمان جرمگیری استفاده میشود.
    جرمگیری یا با قلم اولتراسونیک که با ایجاد ارتعاش صوتی باعث جرمگیری میشود،یا با قلم های دستی که در مکانهای با دسترسی کم نیاز باشد استفاده میشود.
    طبیعتا در صورت دسترسی نداشتن به زیر لثه نیاز به کنار زدن لثه و تمیز کردن ریشه بوجود می آید.
    تعیین طرح درمان نسبت به نفوذ جرم به لایه های زیرین صورت میگیرد.
    جرمگیری در موارد خفیف شامل بالای لثه،در موارد نفوذ به ریشه شامل زیر لثه ،و زیر لثه بهمراه جراحی لثه صورت میگیرد.

  • فرشته : 27 فروردین 1396 - 0:54

    سلام دکتر روزی 2 بار مسواک می زنم و 2 فنجان در روز هم چای مصرف می کنم متاسفانه دور دندونای آسیاب بالا و پایینم رنگدانه سیاه می زنه باید چکار کنم

    دکتر کیاوش زعفری نوبری:6 اردیبهشت 1396 - 0:33

    سلام مسواک زدن را دقیقا در آن قسمت ها بیشتر متمرکز کنید.مدت مسواک زدن را نزدیک به پنج دقیقه انجام دهید.هر سه ماه یکبار مسواکتان را عوض کنید.مسواک را قبل مسواک زدن با آب نشویید بصورت خشک و همراه خمیر دندان قدرت برداشت پلاک و رنگدانه بیشتر شود.در صورت امکان دو عدد مسواک استفاده کنید یکی برای شب و یکی برای صبح تا طی بیست و چهار ساعت کاملا خشک شوند.
    در اول هم جرمگیری و برساژ توسط دندانپزشک برای برداشت کامل رنگدانه ها لازم است.