روکش های دندانی

دسته بندی :
 

روکش های دندانی :

در مورد دندانهایی که به شدت آسیب دیده اند روکش های دندانی میتوانند درمانی مناسب باشند. روکش های دندانی پس از آماده سازی و تراش دندانها ، دندان زیرین را مورد محافظت قرار می دهند، روکش های دندان در اصل از یک فریم فلزی که توسط سرامیک و یا پرسلن پوشیده شده اند، ساخته میشوند.

 

روکشهای دندانی انواع مختلفی دارند:

امروزه انواعی از روکش ها ساخته میشوند که فاقد هر گونه آلیاژ فلزی در ساختارشان هستند که در این نوع پروتزهای سرامیکی بدلیل نداشتن آلیاژهای فلزی در ساختمانشان زیبا تر از پرسنل هایی که دارای فریم هستند بوده و جلوه ای زیباتر داشته و همانند دندان طبیعی نمود دارند ولی باید توجه داشت که تمام پرسلن نسبت به روکش هایی که به فلز متصل هستند ، مقاومت کمتری دارند.تنها استثناء  نوع مقاوم فاقد فلز روکش از نوع زیرکونیوم میباشد.

پروتز های پرسلنی متصل به فلز PFM

بسته به آلیاژی که مورد استفاده قرار میگیرد به انواع Precious – semi Precious – Non Preious تقسیم میشود.

این تقسیم بندی به دلیل تفاوت در عناصر سازنده آلیاژ انجام گرفته است. نوع آلیاژی که مورد استفاده قرار میگیرد تاثیری مستقیم در زیبایی ، ظرافت و حفظ سلامت لثه دارد. همچنین میزان تراش دندان نسبت به نوع آلیاژ متفاوت است.

باید توجه داشت در انواع PFM بر خلاف انواع فاقد فلز با گذشت زمان ممکن است لبه های فلزی پروتز اکسپوز شده و زیبایی لبخند را تهت الشعاع قرار دهد.

 

این مطلب مفید بود؟ (1)(0)
نظرات (5)
7 تیر 1394 - 23:51
بازدید ها: 5694
روکش های دندانی
51

نظرات شما

نظرتون در مورد پست روکش های دندانی چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.
  1. نظرات جدید
  2. نظرات قدیمی
  • منصور : 12 تیر 1394 - 13:52

    مثل اینکه دندان ها کاملا تعویض شده !!!
    نمیتونم باور کنم که این ها روکش هستن !!! واقعیه خدایی ؟؟

    دکتر کیاوش زعفری نوبری:13 تیر 1394 - 20:58

    اگر کلیه مراحل تراش و قالبگیری و ساخت روکش در مرحله لابراتواری بدرستی و با حوصله و دقت انجام گردد موفقیت کار تضمین میشود.

  • منصوره : 19 تیر 1394 - 17:39

    قیمت ؟؟؟

  • امیر علی : 8 مهر 1394 - 22:59

    سلام .میشه بدون عصب کشی دندان را روکش کرد ?

    دکتر کیاوش زعفری نوبری:10 مهر 1394 - 1:8

    بله
    روکش های دندانی چندین نوع هستند و مقدار تراش نسبت به نوعشان متفاوت است کمترین مقدار تراش در نوع تمام فلزی است که روکش طلا جزو این دسته است و بیشترین تراش از دندان نیز به نوع تمام سرامیک و زیرکونیوم لازم است
    در پوسیدگی های وسیع و تخریب زیاد نسج دندانی عصب کشی قطعی است،در موارد ریسک نزدیکی به عصب و امکان درد زیر روکش بعد از چند ماه چسباندن روکش اگر احتمال داشته باشد نیز باید عصب کشی انجام شود.زیرا روکش بعد چسباندن براحتی کنده نمیشود و اگر درد با منشا عصب زیر روکش ایجاد شود در صورت در نیامدن روکش از دندان مورد نظر باید روکش سوراخ شده و از روی روکش عصب کشی ایجاد شود که خیلی ریسک بالا دارد.
    از طرف دیگر در آوردن روکش نیز احتمال آسیب به دندان را در پی دارد،بنابرین انتخاب دندانپزشک برای عصب کشی کردن یا نکردن بنا بر پیش آگهی از آینده دندان مورد نظر و احتمال نزدیکی به عصب و حساسیت دندان باید بدقت تشخیص داده شود تا تضمین کار بالا رود.
    در موارد نسج دندانی خوب و بدون پوسیدگی از جمله روکشهای چند واحدی پل مانند که هدف پر کردن جای خالی یک یا چند دندان کشیده شده با روکش مد نظر باشد و دندانهای پایه یا همسایه که قرار است تراشیده شوند اگر سالم و بدون پوسیدگی باشند نیز نیاز به عصب کشی معمولا نمیشود.در روکشهای با نمای پرسلن و سطح بطرف دهان با پوشش فلزی نیز احتمال نیاز به عصب کشی کم است،در روکشهای ونیر یا لامینت نیز معمولا نیازی به عصب کشی نیست.در دندان های خلفی نیز معمولا به منظور فرار از عصب کشی و برنداشت بیش از حد نسج دندان و ریسک عصب کشی اگر زیبایی مطرح نباشد با انتخاب روکش تمام فلزی نیازی به عصب کشی نمیشود.

  • شاهرخ : 22 آذر 1395 - 8:25

    سلام من کلا می ترسم از دندانپزشکی راهی برای بیهوشی کامل هست با توجه به تخریب کامل دندانها وریشه بعلت استفاده از داروها ی مفاصل بوجود امده

    دکتر کیاوش زعفری نوبری:23 آذر 1395 - 1:28

    سلام
    نود درصد کار دندانپزشکی بخش بی حسی میباشد،بدون حصول بیحسی کامل صندلی دندانپزشکی تبدیل به محل شکنجه مراجعه کننده میگردد.حتی کوچکترین دستکاری دندانپزشک نیز استرس آفرین شده و همکاری مراجعه کننده از بین میرود و ادامه هرگونه درمان توسط دندانپزشک اشتباه است.
    کلیه کار های درمانی توسط بیحسی پایانه عصبی و عمیق صورت میگیرد،چه ترمیم سطحی باشد چه جراحی وسیع یا عصب کشی.
    بیحسی تزریق شده باید بدون درد و آهسته صورت گیرد حداقل مدت برای تزریق شصت ثانیه میباشد.مکان ورود سوزن باید از مسیر هایی که هنگام ورود بیمار حس ورود را ندارد صورت گیرد.محل تزریق باید با ژل بیحسی یا اسپری بصورت موضعی بیحس شود.
    یک عدد کارپول دو سی سی در فک.پایین نزدیک به دو ساعت بیحسی کامل نصف فک حاصل میگردد و تعداد زیاد تاثیری در شدت و مدت بیحسی ندارد،مگر در شرایط عفونت و تورم چرکی که مانع تاثیر محلول بیحسی میگردد.
    شما با در میان گذاشتن وضعیت روحیتان با دندانپزشکتان و اجرا مراحل یاد شده توسط دندانپزشکتان،قطعا احساس ناراحتی نباید داشته باشید.
    یکبار درمان بدون درد را تجربه کنید بر ترس و استرستان غلبه خواهید کرد.
    در بعضی مطب ها گاز نیتروزاکساید آرامبخش وجود دارد که برای کودکان مورد تجویز دارد،برای بزرگسالان نیز دارو های آرامبخش میتواند مفید باشد،در موارد شدید اظطراب و استرس و یا در موارد معلولیت های ذهنی یا بیماران پارکینسون که لرزش اندامها بصورت غیر ارادی دارند و در کودکان ناتوان و غیر همکار تحت بیهوشی تک جلسه ای کلیه اعمال دندانپزشکی انجام میشود.

  • میلاد : 25 اردیبهشت 1396 - 12:49

    باسلام . آفای دکتر رنگ روکش دندان جلوییم با اون یکیا فرق میکنه سفید تر از بقیه هست . این مشکل چطوری میشه حل شد ؟ ممنون

    دکتر کیاوش زعفری نوبری:9 خرداد 1396 - 22:44

    سلام
    روکش های سفیدتر در صورت کنده شدن از دندان توسط لابراتوار رنگ تندتر میشود.
    ولی جدا کردن از دندان مستلزم گذشت زمان و شل شدن چسب روکش است.چون اگر به تازگی چسبانده شده یعنی چند سال نگذشته باشد جدا کردن از دندان و ارجاع به تغییر رنگ میسر نمیشود.
    در اکثر مواقع دندانپزشک با چسب موقت روکش را میچسباند و در صورت راضی بودن بیمار با چسب دائمی میچسباند.
    در هر صورت اگر زیبایی رنگ و روکش راضیتان نکند و روکش تازه چسبیده و امکان در آوردن توسط دندانپزشک نباشد تنها راه بریدن روکش و در آوردن آن و تعویض روکش تنها راه است.