اعتیاد به ماری جوانا و سومصرف آن

اعتیاد به ماری جوانا و سومصرف آن

دسته بندی : اعتیاد

ماریجوانا چیست؟

در این مقاله میخواهیم به سومصرف و اعتیاد به ماری جوانا و عوارض کشیدن ماری جوانا بپردازیم و همچنین از عوارض ماری جوانا نیز گفته خواهد شد. اما در ابتدا میخواهیم بدانیم گیاه ماریجوانا چیست؟ ماری جوانا ماده ای است که از گیاه شاهدانه به دست می آید. این گیاه معمولاً خشک می شود، آسیاب می شود و دود می شود (در کاغذ، مانند سیگار، یا در لوله، مانند تنباکو).

ماری جوانا به شکل “خوراکی” نیز استفاده میشود. خوراکی های آن مانند محصولات پخته شده و آب نبات، که حاوی یک یا هر دو ماده فعال ماری جوانا هستند که عبارتند از: تتراهیدروکانابینول (thc) یا کانابیدیول (cbd). خوراکی ها مانند سیگار کشیدن اثرات یکسانی دارند، با مدت زمان متفاوتی بین مصرف و احساس اثرات.

راه های مختلفی برای استفاده از ماری جوانا وجود دارد. برخی از افراد یک ماده رزین مانند (محصول جانبی ساختارهای کریستال مانند که از برداشت یا دود کردن گل حشیش به دست می‌آید) مصرف می‌کنند که سطح بسیار شدیدتری تولید می‌کند. این ماده که اغلب به عنوان “موم” نامیده می شود، ممکن است یک مایع چسبناک، یک ماده موم مانند، یا یک ماده سخت و متبلور شبیه به آب نبات سخت باشد که معمولاً بخار می شود و استنشاق می شود. اغلب در تولید آن از بوتان یا ایزوپروپیل الکل استفاده میشود که می تواند خطری باورنکردنی برای مصرف کننده داشته باشد.

عوارض ماری جوانا

وضعیت قانونی مصرف آن

کشیدن ماری جوانا در برخی ایالت های آمریکا قانونی و در برخی دیگر غیرقانونی است. در برخی ایالت ها، فقط استفاده پزشکی قانونی است. برخی دیگر نیز ماری جوانای تفریحی را قانونی کرده اند. از نظر پزشکی، ماری جوانا برای کاهش استرس و درد و افزایش اشتها استفاده می شود. به صورت تفریحی، ماری جوانا برای اثرات آرام بخش آن استفاده می شود. در برخی کشورها نیز روند قانونی سازی آن در جریان است. نام‌های خیابانی برای ماری جوانا عبارتند از: pot، dope، ganja، grass، mary jane، reefer و weed.

سومصرف ماریجوانا و اثرات آن

ماری جوانا یک داروی روانگردان است که ادراک را تغییر می دهد. ماری‌جوانا حاوی thc است که نوعی ترکیب شیمیایی میباشد و باعث ایجاد روان‌گردانی این دارو می‌شود. thc همچنین قدرت تاثیر ماده را تعیین می کند. اثرات ماری جوانا ممکن است برای همه متفاوت باشد و به نحوه مصرف آن بستگی دارد. سیگار کشیدن ماریجوانا نسبت به مصرف خوراکی آن سریعتر و با عمر کوتاه تری اثر میکند.

موم یا خرد شده آن فوراً روی کاربر تأثیر می گذارد و بسته به غلظت thc ممکن است ساعت ها باقی بماند. اثرات ماری جوانا عبارتند از: احساس خوشبختی، توهمات خفیف، افزایش اشتها و کاهش اضطراب. در سال 2020، 34.5 درصد از جوانان 18 تا 25 ساله در آمریکا کشیدن ماری جوانا ومصرف آن را گزارش کردند. در جمعیت بزرگسالان بالای 26 سال و نوجوانان بین 10 تا 17 سال به ترتیب 16.3 درصد و 20.1 درصد است.

این ماده اخیرا در پارتی های مختلف و جشنها همراه با برخی از مواد غذایی به وفور مصرف میشود. گاهی اوقات نوجوانان و جوانان بدون اطلاع با استفاده از نوشیدنی ها، کیک ها، سالاد و برخی از غذاها مانند آبگوشت دچار مسمومیت ناشی از ماریجوانا میشوند.

ماری جوانا چیست

همچنین در مورد عوارض کشیدن گل بخوانید

عوارض مصرف ماری جوانا

مصرف و کشیدن ماری جوانا در بسیاری از افراد موجب علائم اضطرابی شدید حتی حملات پانیک میشود. گزارش شده است دربرخی از موارد با یکبار استفاده از ترکیبات ماریجوانا فرد دچار پانیک برای ماه ها تا سالها میشود و در بسیاری از موارد نیز مقاوم به درمان میشوند.

اختلالات خلقی و پرخاشگری پس از مصرف ماریجوانا بسیار گزارش میشود. از عوارض ماری جوانا اینست که فرد افسردگی، بی قراری، مشکلات خواب و مشکلات ارتباطی پیدا میکند.

یکی از عوارض ماری جوانا که شایع هم هست سندروم بی انگیزگی است (amotivation syndrome ). در اینصورت فرد حس و حال انجام فعالیتهای روزمره و طبیعی خود را ندارد. کاملا بی انگیزه و بدون هدف میباشد و نمیتواند برنامه ریزی برای آینده خودش داشته باشد.

مصرف دراز مدت ماریجوانا موجب سرطانهای ریه، اختلالات کروموزومی، نقایص مادر زادی، مختل شدن فعالیت طبیعی سلولهای جنسی (اسپرم) میشود.

یکی از وخیم ترین عوارض ماری جوانا دراز مدت مصرف و کشیدن ماریجوانا بیماری اسکیزوفرنی است که در بسیاری از موارد ممکن است برگشت ناپذیر باشد. توهمات، هذیان ها، رفتارهای غیر سازمان یافته، صحبتهای غیر سازمان یافته و افکار پارنوئیدی، خشونت، پرخاشگری و حمله وری و اختلال شخصیت ضد اجتماعی از نشانه های آن است. در اینصورت درمانهای بستری توصیه میشود.

در بسیاری از موارد بخاطر فراموشی ناشی از مصرف قادر به یاداوری اتفاقات گذشته نیستند. گاهی اوقات ممکن است تحت تاثیر این ماده یا سایر موادی که همراه با آن استفاده میشود فرد مورد تجاوز جنسی قرار بگیرد. پس جرائم جنسی نیز از عوارض ماری جوانا مصرف آن محسوب میشود.

از عوارض کشنده ماریجوانا میتوان به حملات تشنجی و کما اشاره کرد که نهایتا منجر به مرگ میشود.

اعتیاد به ماریجوانا

اعتیاد به ماری جوانا را می توان بصورت بالینی تشخیص داد و این اعتیاد میتواند تأثیر منفی زیادی بر زندگی فرد داشته باشد. افراد می توانند وابستگی روانی به ماری جوانا تجربه کنند، به همان شکلی که در سایر اعتیادها ایجاد می شود.

هنگامی که فردی از ماری جوانا استفاده می کند، گیرنده های کانابینوئیدی در مغز توسط یک انتقال دهنده عصبی به نام آناندامید فعال میشوند. thc عملکرد انتقال دهنده های عصبی طبیعی مانند آناندامید را تقلید می کند و آن را مسدود می کند. تا جایی که در نهایت و پس از استفاده طولانی مدت، بدن دیگر به تنهایی آناندامید کافی تولید نمیکند.

به طور کلی، اعتیاد به ماری جوانا (همچنین به عنوان اختلال مصرف حشیش/ماریجوانا شناخته می شود) تنها در موارد شدید تشخیص داده میشود. طبق cdc، از بین کسانی که از ماری جوانا استفاده میکنند، تقریباً از هر 10 نفر 3 نفر واجد شرایط اختلال مصرف یا اعتیاد هستند. با این حال، خطرات در افرادی که مصرف دارو را در سنین نوجوانی شروع کرده‌اند و در افرادی که بیشتر مصرف می‌کنند افزایش می‌یابد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد افرادی که مصرف و کشیدن ماری جوانا را قبل از 18 سالگی شروع می کنند، 4 تا 7 برابر بیشتر از همتایان مسن خود در معرض ابتلا به اعتیاد به مصرف ماری جوانا هستند. وابستگی به این ماده زمانی اتفاق می‌افتد که مغز خود را با دارو و انتقال‌دهنده‌های عصبی اندوکانابینوئید تولید شده خارجی سازگار می‌کند و در نتیجه حساسیت و تولید آن چیزی که به طور طبیعی ایجاد می‌شود کاهش می‌یابد.

 

ادامه مطلب

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
22 آذر 1401 - 14:12
بازدید ها: 68

نظرات شما

نظرتون در مورد پست اعتیاد به ماری جوانا و سومصرف آن چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.