درمان افسردگی با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس (rTMS)

درمان افسردگی با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس (rTMS)

دسته بندی : افسردگی

در مواقعی که رویکردهای مبتنی بر دارو برای درمان افسردگی مؤثر نباشد، روانپزشکان ممکن است گزینه‌های درمانی دیگری مانند تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای مکرر یا دستگاه آر‌تی‌ام‌اس (rtms) را برای بیماران خود تجویز کنند.

این نوع درمان شامل استفاده از پالس های مغناطیسی برای هدف قرار دادن مناطق خاصی از مغز است. پزشکان از سال 1985 از آن برای تسکین غم و اندوه شدید و احساس ناامیدی بیماران خود که می‌تواند با افسردگی همراه باشد استفاده می‌کنند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان چندین روش را برای درمان افسردگی بدون موفقیت امتحان کرده اید، آر‌تی‌ام‌اس (rtms) ممکن است یک گزینه مناسب باشد. در این مقاله میخواهیم ببینیم آر‌تی‌ام‌اس (rtms) چیست و درمان با این نوع روش چه تاثیراتی دارد.

چرا از rtms برای درمان افسردگی استفاده کنیم؟

سازمان غذا و دارو، rtms را برای درمان افسردگی شدید در زمانی که سایر درمان‌ها (مانند دارودرمانی و روان‌درمانی) اثر کافی نداشته‌اند تأیید کرده است.این روش ممکن است بهبودی علائم افسردگی را به همراه داشته باشد، اما به هر حال باید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش درمان برای شما مشخص شود.

گاهی اوقات، پزشکان ممکن است rtms را با درمان های سنتی، از جمله داروهای ضد افسردگی ترکیب کنند. اگر معیارهای زیر را داشته باشید، ممکن است بیشترین بهره را از درمان با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس (rtms) ببرید:

  • روش های دیگر برای درمان افسردگی خود امتحان کرده‌اید یعنی مثلا حداقل یک داروی ضد افسردگی را بدون موفقیت امتحان کرده‌اید.
  • برای انجام روش هایی مانند الکتروشوک درمانی (ect) از شرایط کافی برخوردار نیستید. اگر سابقه تشنج دارید یا نمی توانید بیهوشی را به خوبی برای این عمل تحمل کنید، درمان با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس (rtms) مناسب است.
  • در حال حاضر با مصرف مواد یا الکل دست و پنجه نرم نمی‌کنید.


اگر این شرایط را داشته باشید، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد درمان با آر‌تی‌ام‌اس (rtms) صحبت کنید. توجه به این نکته مهم است که rtms خط اول درمان نیست، بنابراین ابتدا باید درمان های مرسوم دیگری را امتحان کنید و در صورت عدم نتیجه به درمان آر‌تی‌ام‌اس روی آورده شود.

rtms چگونه کار می‌کند؟


درمان با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس یک روش غیر تهاجمی است که معمولا بین 30 تا 60 دقیقه انجام می شود. مواردی که در یک جلسه درمانی معمولی با rtms انتظار میرود:

  • شما روی یک صندلی می‌نشینید یا دراز می‌کشید در حالی که روانپزشک یک سیم‌پیچ الکترومغناطیسی را در نزدیکی سر شما قرار می‌دهد در ناحیه‌ای از مغز که مسئول تنظیم خلق و خو است.
  • سیم پیچ، پالس های مغناطیسی به مغز شما شلیک می‌کند. احساس دردناکی به شما وارد نمیشود، اما ممکن است حسی مانند ضربه زدن به سر باشد.
  • این پالس ها جریان های الکتریکی را در سلول های عصبی شما تولید می‌کنند.
  • می‌توانید پس از درمان با rtms فعالیت‌های معمول خود (از جمله رانندگی) را از سر بگیرید.
  • تصور می‌شود که این جریان‌های الکتریکی سلول‌های مغز را به روشی پیچیده تحریک می‌کنند که می‌تواند افسردگی را کاهش دهد. برخی از پزشکان ممکن است سیم پیچ rtms را در نواحی مختلف مغز قرار دهند.

عوارض احتمالی دستگاه آر‌تی‌ام‌اس (rtms) چیست؟


درد معمولاً یک عارضه جانبی در درمان با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس نیست، اما برخی افراد ناراحتی خفیفی را در مواضعی از سر خود با روش گزارش می‌کنند. پالس های الکترومغناطیسی می توانند باعث سفت شدن یا سوزن سوزن شدن عضلات صورت شوند.

این روش با عوارض جانبی خفیف تا متوسط ​​همراه است، از جمله:

  • احساس سبکی سر
  • مشکلات شنوایی موقت به دلیل صدای آهنربای بلند گاهی اوقات
  • سردردهای خفیف
  • سوزن سوزن شدن در صورت، فک یا پوست سر


اگرچه عوارض با این نوع روش نادر است، اما rtms با خطر بسیار کمی برای تشنج نیز همراه است.

 

ادامه مطلب

سایت دکتر مهدی کریمی

این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
16 اردیبهشت 1402 - 19:37
بازدید ها: 53

نظرات شما

نظرتون در مورد پست درمان افسردگی با دستگاه آر‌تی‌ام‌اس (rTMS) چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.