نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله

دسته بندی : نوارعصب و عضله

نوار عصب و عضله

&  electromyography

nerve conduction study

نوار عصب و عضله که به اختصار emg& ncv نوشته می شود و به آن الکترودیاگنوز  و گاهی هم  الکترومیوگرافی گفته می شود ، نوعی روش تشخیصی است که برای ارزیابی سلامت اعصاب و عضلات و تشخیص بیماریهای عصبی و عضلانی و اختلالات محل اتصال عصب و عضله به کار می رود.

 انجام این تست بسیار حساس است و نیاز به تجربه و دقت کافی و شناخت اعصاب بدن و همچنین  عضلات  دارد بنابراین تمام مراحل آن مستقیما توسط پزشک انجام می شود. تفسیر این تست نیز نیاز به دقت و تجربه کافی و شناخت بیماریهای مختلف عصب و عضله دارد  پس باید توسط متخصص نوار عصب یا دکتر نوارعصب انجام و تفسیر شود . 

بر اساس بررسیها نوار عصب تست بسیار مفیدی در تشخیص بیماریها است. در مطالعه ای 40 درصد موارد تشخیص اولیه پزشک با نوار عصب تغییر نموده است. مثلا در موارد زیادی بیمار بعلت گزگز دستها با احتمال گیر افتادگی عصب در مچ دست ارجاع می شود ولی بیمار مبتلا به درگیری ریشه گردنی در اثر دیسک گردن است. یا عصب در ناحیه گردن بعلت دنده گردنی دچار بی حسی دست می شود .

علاوه بر این نوار عصب شدت درگیری را تعیین می کند در این حالت می توان تصمیم گرفت که آیا بیمار نیاز به جراحی دارد یا می توان با اقدامات غیر جراحی بیمار را درمان کرد. در پیگیری درمان و اثر بخشی درمان نیز نوار عصب بسیار ارزشمند است. مثلا در بیماری روش درماینی خاصی استفاده می شود و سپس ب نوار عصب بررسی می شود که آیا این درمان اثر داشته یا اثر درمانی آن چقدر بوده است.

نوار عصب و عضله  دو قسمت دارد:

الف) نوار عصب :

در نوار عصب، عصبهای حسی و حرکتی هر کدام جداگانه بررسی می شوند.

برای بررسی عصب ، تنه عصب با تحریکات الکتریکی ضعیفی تحریک شده ،پاسخ حاصله، به کمک الکترود ثبت کننده از سطح پوست ثبت می شود و نتایج به دست آمده با داده های نرمال و نیزبا نتایج سمت مقابل در صورت سالم بودن، مقایسه میشوند.

ب) نوار عضله یا الکترومیوگرافی:

در نوار عضله با استفاده از یک الکترود سوزنی ظریف ، فعالیتهای الکتریکی ماهیچه در حالتهای مختلف اعم از استراحت و فعالیت مورد مطالعه قرار می گیرد.نوار عضله نیاز به همکاری کامل بیمار دارد تا در زمان مناسب عضله را منقبض یا شل نماید.هرچه همکاری بیمار بهتر باشد ، نوار عضله سریعتر انجام می شود و ناراحتی ناشی از انجام آن به حداقل می رسد.

نوار عصب و عضله اغلب برای تشخیص و یا رد کردن موارد زیر ضروری است:

۱- بیماریهای عضلانی مانند دیستروفی های عضلانی و پلی میوزیت

۲- بیماریهای اعصاب محیطی مانند سندرم تونل کارپ  و نوروپاتی ها

۳- بیماریهای سلولهای حرکتی در مغز و نخاع مانند ای ال اس

۴- بیماریهای محل اتصال عصب و عضله ماند میاستنی گراویس

۵- درگیری ریشه های عصبی در گردن و کمر ناشی از فتق دیسک یا آرتروز

۶- بیماریهای شبکه بازویی و یا لمبو ساکرال

نکاتی که لازم است توسط بیمار رعایت شود:

۱- از آنجا که نوار عصب و عضله بر روی اندامها انجام می شود ، بهتر است بیمار از لباس نسبتا گشاد  و راحت استفاده کند.

2- آزمایشات و مطالعات تصویربرداری و تشخیصی قبلی و لیست داروهای مصرفی را همراه داشته باشد.

3- برای انجام نوار عصب سطح اندام باید از مواد چرب و آرایشی و نیز تعریق پاک باشد و اندام ها نباید سرد باشند و در صورت سرد  بودن باید گرم شوند .

راهنمای نحوه درخواست نوار عصب و عضله:

۱- بهتر است خلاصه ای از تاریخچه و معاینه بالینی بیمار در برگ درخواست قید گردد، چراکه نوار عصب و عضله در واقع تکمیل کننده تاریخچه و معاینه بالینی بیمار جهت رسیدن به تشخیص نهایی است.

۲- برای انجام نوار عصب و عضله به آزمایش یا آمادگی خاصی نیاز نیست اما در صورتیکه بیمار مبتلا به بیماریهایی هپاتیت یا ایدز بود ویا کمبود پلاکت و فاکتورهای انعقادی دارد، می بایست در برگه در خواست قید گردد تا احتیاط لازم انجام شود.

۳- با توجه به اینکه در نوار عصب و عضله مقایسه دو اندام برای تشخیص و پیش آگهی بسیار مهم می باشد و عملا بدون این مقایسه تست مورد نظر ناقص می باشد، لذا می بایست در برگه در خواست دو اندام نوشته شود.

۴- در بیماریهای سیستمیک همچون نوروپاتی و میوپاتی و بیماریهای سلول حرکتی ، که تمام اندامها درگیر می باشند در خواست نوار عصب و عضله برای چهار اندام قید شود.

۵- بهتر است حداقل دو هفته از شروع علایم سپری شده باشد تا تغییرات قابل شناسایی توسط نوار عصب وعضله ایجاد شده باشد.

کلینیک نوارعصب و عضله دکتر نوری :

 ​​ تلفن :  02188006116

موبایل :  09306030344

واتس آپ   whatsapp

آدرس:

امیرآباد شمالی بالاتر از مرکز قلب تهران روبروی دانشکده اقتصاد جنب بانک سپه  پلاک 1831 طبقه سوم واحد 20

برای تعیین مسیر کلیک نمایید

                 

نوبت  دهی اینترنتی       #/drnouri 

 
این مطلب مفید بود؟ (0)(0)
نظرات (0)
14 خرداد 1399 - 21:24
بازدید ها: 382
مطالب پیشنهادی

نظرات شما

نظرتون در مورد پست نوار عصب و عضله چی هست ؟

  • Captcha
لطفا به نکات زیر توجه نمایید :
نظرات شما بعد از بررسی توسط پزشک و تایید نمایش داده می شود.
لطفا از بکار بردن کلمات غیر اخلاقی و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی خودداری فرمایید.